lapsen kaverilla syödään outoja ruokia
Eli lapsenk oltiin pyydetty syömään ja ruokana oli sushia. Lapseni ei luonnollisesti halunnut kun kerran oli maistanut. Ja muina kertoina on ollut outojakin ruokia. Sitten kun tämä tyttö oli meillä ja tein makaronilaatikkoa niin tyttö kertoi ettei ole koskaan syönyt. Heillä syödään lihaakin eli ei kasvisruokaa. Vähän hassua. Onko kellään muulla samoin.
Kommentit (24)
Eiköhän sushi ole paljon terveellisempää kuin hiilarilaatikko.
Saattaa lapsen kaverin vanhemmat ymmärtää ravinnosta enemmän kuin sinä. Makaronilaatikko ei niin hyvää ruokaa kuitenkaan ole, enkä tarkoita makua.
Sushi nyt ei varmaan nykyään ole niin kamalan outo ruoka. Makaroonilaatikko tulee kyllä koululaisille tutuksi, tuskin on hirveän vakavaa, jos sitä ei ole tottunut syömään.
Mutta kai nyt lapsesi kohteliaasti söi tarjottua ruokaa kylässä?
Me ei olla ikinä tehty makaronilaatikkoa, kalapuikkoja, makkarakeittoa ym perinteisiä lapsiperheruokia, koska yksinkertaisesti minä en pidä niistä. Niistä puuttuu maku ja mieheni kanssa pidämme vahvoista mauista.
Meillä tosiaan syödään välillä sushia, kiinalaista, meksikolaista, turkkilaista, korealaista ym koska pidämme niistä enemmän. Lapsemme on tottunut syömään vahvoja makuja 1v alkaen. Tottumisestahan on kysymys. Jos lapseni kaveri tulee kylään teen jotain vähän neutraalimpaa ruokaa kohteliaisuussyistä.
Me ei olla ikinä tehty makaronilaatikkoa, kalapuikkoja, makkarakeittoa ym perinteisiä lapsiperheruokia, koska yksinkertaisesti minä en pidä niistä. Niistä puuttuu maku ja mieheni kanssa pidämme vahvoista mauista.
Meillä tosiaan syödään välillä sushia, kiinalaista, meksikolaista, turkkilaista, korealaista ym koska pidämme niistä enemmän. Lapsemme on tottunut syömään vahvoja makuja 1v alkaen. Tottumisestahan on kysymys. Jos lapseni kaveri tulee kylään teen jotain vähän neutraalimpaa ruokaa kohteliaisuussyistä.
Aloin tätä lukiessani miettiä, onkohan oma lapsenikaan koskaan syönyt makaronilaatikkoa. Ehkä päiväkodissa? Emme ole tehneet sitä kotona ikinä. Take away -sushi on meille taas sellainen arjen kiireruoka niinä päivinä, kun ei ehdi laittaa ruokaa. Terveellisempi vaihtoehto se on kuin mäkkärisafkat, eikä edes mitenkään "outo" tai "erikoinen" aika yleinen ruoka minun käsittääkseni näinä päivinä. Mutta jokaisella perheellä on toki omanlainen ruokakulttuurinsa. Minusta tärkeintä on, että lapsi ainakin maistaa kylässä käydessään reippaasti kaikkea tarjottua ruokaa.
Itse rakastan sushia ja teemme makeja kotona ainakin kerran kuussa/kahdessa. Silti, lapsemme 3 ja 5v eivät siitä pidä, varsinkaan sitkeästä norista. Jos lapsemme kaveri tulis käymään, niin antaisin hänelle vaikka voileipiä, jos sushi ei kelpaa, samoin makaronilaatikon kanssa. Kasvatusmielessä voisin patistaa hieman maistamaan, mutta mielestäni törkeää olisi pitää lasta nälässä!
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 12:08"]
Eiköhän sushi ole paljon terveellisempää kuin hiilarilaatikko.
[/quote]
On sushissakin hiilareita, valkoista riisiä. Kala ja merilevä toki terveellistä.
Eikön noi nyt ole normaaleja ruokia. Kaikki ei nyt vaan tykkää kaikesta. Jos lapsi tulee kotiin ja kertoo et kaverin luona syövät oravia tai pikkulintuja niin voisin olla yllättynyt. Nämä muut ruuat ei kyllä yllätä.
Meillä sushi on ihan lasten lempiruokaa, mutta jos kaveri olisi varta vasten tulossa meille syömään, laittaisin jotain neutraalimpaa. Tietäähän sen jo etukäteen, ettei tule kelpaamaan. Tähän aikaan vuodesta toimii uudet perunat ja vaikka savukala tai kanavartaat, jätskiä ja mansikoita jälkiruuaksi.
Sushi on kyllä työlästä tehdä, hatunnosto sinne kavereiden vanhemmille!
Tuota en ollenkaan ihmettele, ettei kaveri ole saanut makaronilaatikkoa kotona. Ei se ole sellainen ruoka, mitä tavallisissa perheissä tehdään, vaan enempi sellainen laitoskeittiöiden pöperö. Ei meilläkään ole koskaan tehty makaronilaatikkoa.
Myös kalapuikot oli sellainen eksoottinen tapaus, johon lapsi törmäsi ensimmäistä kertaa kodin ulkopuolella.
Miltä sushin pitäisi maistua, pari kertaa olen kylässä maistanut, mut en ole kiinni saanut, et miksi se joistain on hyvää.
No minusta ei ole hassua. En ole itse ikinä tehnyt perinteistä munamaito-jauhelihamakaronilaatikkoa, koska en ole koskaan tykännyt siitä. Lapset tosin ovat syöneet einesversiota kun isänsä ostaa, ja varmaan mummolla ja tarhassa ja koulussa, joten eivät ilman ole jääneet kyllä.
Saattaa toki olla että jonain päivänä kokeilen tehdä itsekin, jospa se omatekemänä onkin parempaa.
Mutta mulla nyt mättää vähän siinä sekin että mikä järki on ensin keittää makaronit ja sitten vielä laittaa löllööntymään sähköuuniin ties kuinka pitkäksi aikaa, kun ei lopputulos maistu sen paremmalle kuin ihan vaan makaronit ja jokin kastike.
Muitakin on paljon sellaisia ns. perusruokia joita meillä ei syödä, esim. keittoja ei ole juuri koskaan.
Periaatteessa kyllä maistatan lapsilla monenlaisia ruokia, vaikka itse en niistä piittaisikaan, ja koko ajan meillä kokeillaan kaikkia uudenlaisia reseptejä josko niistä löytyisi jotain mikä maittaisi koko perheelle.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 12:06"]
No mitä hassua siinä on?
Sinun lapsesi ei pidä sushista, toinen lapsi ei tykkää makaronilaatikosta.
[/quote]
Paitsi että aloittaja ei sanonut että lapsi ei tykkäisi makaronilaatikosta.
Mun lapsi on ollut samanlainen, syönyt sushia ennen makaroonilaatikkoa ja syy on juurikin se, että en itsekään syö mitään nauravia nakkeja, joten lapseni on opetettu syömään normaalia 2000-luvun aikuisten ruokaa.
Meillä syödään perinteisiä ruokia ne on maistunut lasten kavereillekin ihan ok. Kerran pojan ystävä söi meillä ekan kerran lihapiirakkaa kun olin tehnyt ikää oli 12v. mutta ennakkoluulottomasti maistoi :)
No voi! Kyllä meillä oli makaronilaatikko ihan perusruokaa, kun lapset oli pieniä. Muutenkin norm.makkarakastikkeet/keitot. Näin maalaisena sushi ei kyllä ole ollut ikinä ruokalistalla. "Anteeksi maalaisuuteni, huomenna muutan kaupungista." ; )
Meillä taas syödään useinkin makaronilaatikkoa (ei aina munamaidossa, eriversioita on monia), koskaan taas ei olla syöty sushia, johtuen ihan siitä kun ollaan miehen kanssa molemmat aika ennakkoluuloisia ruuan suhteen. Toki aion maistaa ja annan lapsellekkin jos joku tarjoaa, ei ole vaan vielä tullut sellaista tilannetta eteen. :)
Meillä ei ole makaronilaarikkoa, koska äiti "kyllästi" meidät sillä omassa lapsuudessani. Samasta syystä herne-ja makkarakeitto ovat ns. kielletyllä listalla. Lapset pitävät eniten lohesta, sushista, kunnon verisistä pihveistä, kiiinalaisesta, thaikku yms.ruuista.
No mitä hassua siinä on?
Sinun lapsesi ei pidä sushista, toinen lapsi ei tykkää makaronilaatikosta.