Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos 2 lapsen äiti on hoitovapaalla mitä kotitöitä kuuluu miehelle?

Vierailija
24.08.2006 |

Vai kuuluuko mitään? Onko lasten hoitaminen kotityö? Miten olette aisian miettineet/sopineet? Entä jos mies vuorotyöläinen, pitääkö hänen hoitaa lapsia/laittaa ruokaa tms. aamupäivällä vai saako valmistautua työpäivään ja maata sohvalla. Entäs viikonloppuisin?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minä vastaan siisteistä sisähommista ja mies tekee kaikki " paska" - ja ulkotyöt. Lastenhoidossa olemme tasavertaisia.

Vierailija
2/18 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin yksinkertaiseen asiaan kuin " se tekee, joka osaa ja tekee sen nopeimmin" -2-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on päivän mittaan niin paljon työtä, että minulla on ihan yhtä vähän aikaa tehdä mitään, saati vapaa-aikaa. Tosin meillä on kolme ihan pientä lasta.

Vierailija
4/18 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies teki silloin sen, mitä " piti" eli siis jos en ollut vielä ehtinyt laittaa astioita koneeseen tms., niin tottakai hän sen teki jne. eli siis se teki, joka ehti. ei meillä ainakaan koskaan tullut erimielisyyksiä siitä, että minä olisin jotenkin lorvaillut koko päivän. mies on hoitanut lapsia niin paljon, että tietää sen kyllä olevan kokopäivähommaa, jossa ei paljon kahvitaukoja vietellä. ainakaan kahden pienen kanssa, kuten meillä.

Vierailija
5/18 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä lasten hoito ei ole kotityö. Lapset on yhdessä hankittu, ne eivät ole mitään kotitöitä, vaan lapsia, jotka toki sitten aiheuttavat niitä kotitöitä lisää, mutta kuitenkin ;) Lapsia siis hoidetaan 50/50, silloin kun molemmat ollaan kotona. Kumpikin saa suurin piirtein saman verran lapsista vapaa-aikaa.

Isommat kotityöt pyrin tekemään viikolla kun mies on töissä. Iltaisin mies sitten saattaa tyhjentää / täyttää tiskikonetta, laittaa pyykkejä narulle, keittää lapsille iltapuuron. Kun lapset on saatu nukkumaan, mies saattaa myös siivoilla lasten leluja. Minä sitten teen viikolla isommat siivoukset, ja pyrin miehen työpäivän aikana tekemään noita muitakin yllä mainitsemiani kotitöitä, ettei kamalasti jäisi illalle. Onhan se mukavampi miehenkin tulla kotiin, kun ei heti ole kamala työleiri edessä. Se aika minkä mies on töissä kodin ulkopuolella, olen minä töissä kotona, ja silloin kanssa pyrin tekemään niitä kodin töitä lasten hoidon ohella.

Vierailija
6/18 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten määrällä, hoitovapaalla tms. ei ole mitään tekemistä tämän jaon kanssa. Kyse on siitä miten sovit asian miehesi kanssa ja kuinka siistinä haluat pitää kotisi.

Vierailija
7/18 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielellään teenkin kotihommia kun lapset leikkii isänsä kanssa eikä pyöri jaloissa.

Vierailija
8/18 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli se meistä jota sekasotku tai jokin tekemätön kotityö eniten häiritsee, tekee ko. homman pois alta. Ja aika usein se olen minä. Ja jos olen tosi väsynyt tai sairaana enkä jaksa/ehdi tekemään kotitöitä, niin mies tietää että jos hän mainitsee tekemättömistä töistä, vastaus on että tee itse.

Vierailija
9/18 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän usein lähtee lasten kanssa ulos, käy ruokakaupassa, tyhjentää pyykkikoneen, tekee ruokaa vkoloppuisin jne. Ja kaikki tää ihan omasta halusta, ei tarvitse patistaa, että autas ny ja teeppäs tuota jne.

Antaa vapaa-aikaa myös minulle aina kun sitä tarvitsen.

Meillä on sellainen hyvä yhteistyö ja toimii mutkattomasti. Mä hoidan lapsukaisia päivät, mies tekee päivätyön ja sitten yhdessä ilta-aikoina toimitaan lasten ja kodin hyväksi.

Tuli sellainen mies valittua / tai minut valittiin, että homma pyörii:) Mitää sohvaperunamiestä en olis kyllä huolinut.

Tärkeintä on ollut se, että mies arvostaa tekemääni " työtä" kotona, eli huolehdin lapsista ja arjenpyörityksestä ja tieto siitä, että äitikin voi väsyä kotona. Eli hän ymmärtää sen, jos haluan välillä päästä pois kotoa yksin ilman lapsia.

Vierailija
10/18 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kahden lapsen äiti (3v ja 6kk). Minä hoidan kodin eli siivoan, pesen pyykit, hoidan tiskit, teen ruoat ja käyn pääsääntöisesti kaupassa. Lapsia hoidamme/leikitämme molemmat yhtälailla. Mies leikkaa nurmikon, remontoi jne.

Olen ihan tyytyväinen tähän järjestelyyn tällä hetkellä ja mielestäni pääsen melko helpolla verrattuna työelämääni. Kun palaan töihin, mies saa osallistua enemmän tai sitten meille tulee siivooja kerran viikossa.

Vierailija
11/18 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sille olemassa muuten kakkos osa?

Itse tykkäsin kovasti! Ihania miehiä komeine autoineen! Ja mikä vauhti??!!

Vierailija
12/18 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin se vaikuttaisi kotitöihimme sen kummemmin. Yövuoron jälkeen tietenkin antaisin raukan nukkua rauhassa, eikä silloin tarvitsisi kuunnella lasten melua. Samoin jos olisi aamulla klo 6 menossa töihin, niin tuskin herättäisin vaippaa vaihtamaan tms.

Meillä kotityöt jakautuu seuraavasti: mies hoitaa pääosin pyykit ja täyttää myös tiskikoneen useammin kuin minä (samoin kuin tyhjentää), minä sitten siivoan isommat siivoukset. Roskia viedään sen mukaan kumpi ensiksi ehtii. Mies hoitaa tällä hetkellä lastamme 2,5v kotona ja minä käyn töissä.

Vierailija
13/18 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä teen päivälllisen valmiiksi kun mies tulee kotiin. Sitten loppuilta kaikki työt menee tasan. Jos ei ole hommia, niin voi levätä. Toisinaan minä menen yksinäni jonnekin jumppaan, vaateostoksille tsm. Mies mieluumin urheilee tai sitten lepäilee kotona. Ei tästä ole kovin suurta ongelmaa meillä.

Vierailija
14/18 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tekee aika usein ruoan silloin kun ei edelliseltä illalta ole jäänyt hänelle ja lapselle tähteitä lounaaksi. :) Meille kokkaus on muuten aina hauskaa puuhaa. Tykätään ruoanlaitosta ja siksi kai en oikein edes laske sitä kotityöksi. Samoin kaupassa käynti on yleensä ihan kivaa puuhaa.

Vierailija:

tuskin se vaikuttaisi kotitöihimme sen kummemmin. Yövuoron jälkeen tietenkin antaisin raukan nukkua rauhassa, eikä silloin tarvitsisi kuunnella lasten melua. Samoin jos olisi aamulla klo 6 menossa töihin, niin tuskin herättäisin vaippaa vaihtamaan tms.

Meillä kotityöt jakautuu seuraavasti: mies hoitaa pääosin pyykit ja täyttää myös tiskikoneen useammin kuin minä (samoin kuin tyhjentää), minä sitten siivoan isommat siivoukset. Roskia viedään sen mukaan kumpi ensiksi ehtii. Mies hoitaa tällä hetkellä lastamme 2,5v kotona ja minä käyn töissä.

Vierailija
15/18 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies hoitaa auton, joskus auttaa edellä mainituissa hommissani ja vahtii lapsia.

Vierailija
16/18 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerää illalla vähän leluja ja joskus auttelee muuten.

Vierailija
17/18 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain jää iltaan, toinen tekee ja toinen on lasten kanssa tai tekee jotain muuta hyödyllistä.

Usein se kyllä olen minä, mies tekee kotitöitä yleensä vain käskiessäni.

Lapsia hoitaa käskemättä ja kun mies on lomalla/ vapaalla pidän huolen, että kotityöt jaetaan kummallekkin.

Vierailija
18/18 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jako oli ja on edelleen jokseenkin seuraava: mies käy aina kauppareissut, vie roskapussit, pesee pyykkiä ja levittää ne. Aamuvuoroviikolla laittaa ruuat, tiskaa ja imuroi. Mies tamppaa matot. Minä tulen töistä vasta klo 17-18.

Minä kerään ja viikkaan pyykit, silitän tarvittavat, laitan ruuat, tiskaan ja imuroin iltavuoroviikolla, pyyhin pölyjä. Minä kerään ajelehtivat lasten tavarat, vien vanhat lehdet ja siivoan kissanastiat. Vien esikoisen painitunneille.

Eli tuo tiski, ruuanlaitto ja imurointi meillä menee puoliksi. Ja muut hommat on jaettu periaatteella jokaiselle omansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän