Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suuri asuntolaina myönnetään tuloihin verrattuna?

Vierailija
07.07.2021 |

Olen hakemassa ensimmäistä asuntolainaa ensiasuntoa varten, ja yritän hahmottaa millä kertoimella esim vuosituloihin nähden pankit myöntää lainaa kun hakija on yksittäinen ihminen eikä pariskunta.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumiskuluihin eli velan lyhennyksiin ja korkoihin, vastikkeisiin ja sähkölaskuun saa kulua enintään kolmannes nettotuloista. Samaan aikaan velan masksuaikataulun pitäisi jäädä alle 20 vuoteen. Laske tästä.

Vierailija
2/7 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian iso.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian iso.

Vierailija
4/7 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruttotulot vuodessa 40 000e ja lainaa myönnettiin 62 000e. En tiedä olisinko saanut enempää, en pyytänyt. Yksittäinen ihminen olen, ei takauksia.

Vierailija
6/7 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös muusta tilanteesta. Eli pankki huomioi esim. sen, onko lapsia, montako ja minkä ikäisiä, onko autoa ja mitkä kulut siitä tulee vuositasolla, onko muuta lainaa/velkaa, onko lemmikkejä ja paljoko niihin menee vuodessa jne. Eli tarkastellaan kokonaisuutta, ei vain palkan suuruutta. Joitain vuosia sitten itse lainaa hakiessani oli keiltämättä ihan hauskaa ja avaratavaakin pohtia, paljonko kissojen ruokaan, hiekkoihin, eläinlääkäreihin ja muihin menee rahaa vuodessa.

Vierailija
7/7 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä kannata ottaa kaikkea mitä pankista saisi. Ainakin meille myönnettäisiin ihan älyttömiä lainoja osasta pankeista, ja hajonta pankkien kesken oli myös erittäin suurta.

Kysymällä/laskettamalla kussakin pankissa selviää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi