Mikä luetaan mielestäsi harrastukseksi? Minusta harrastuksen pitää olla tavoitteellinen ja kestää vuosikausia, jopa vuosikymmeniä
Mikään työväenopiston vähäksi aikaa aloitettu kurssi ei minusta ole harrastus.
Kommentit (21)
Miksi asetat noin tiukat raamit harrastukselle? Mitä ne muut jutut, mitä ihminen tykkää vapaa-ajallaan tehdä, sitten ovat, jos eivät täytä noita harrastuksen määritelmiäsi?
Vapaa-ajan toiminta on harrastus. Se voi olla ilmaista, sen ei tarvitse olla ohjattua eikä siinä tarvitse olla tavoitteita.
Harrastan kalastamista. Mutta se tapahtuu vuodenaikojen ja sääolosuhteiden mukaisesti - en ole mikään extreme tyrskysurffaaja marraskuisessa räntäsateessa ensimmäisten jäälauttojen keskellä (vaikka paria viikkoa ennen tätä aikaa syyssateet itsessään on oivaa meritaimenen pyyntiaikaa).
Lisäksi seuraan valtakunnan tasolla ja yksityisten maanomistajien seurojen kalatalouspolitiikkaa ja yritän vaikuttaa siihen järkeviä päätöksiä edistäen, mm. kaivosteollisuuden vesiä sotkeva vaikutus kritiikin nokkaan.
Ei jokapäiväistä, ei jokaviikkoistakaan edes. Mutta luen harrastukseksi. Joissain harrastuksissa on huomioitava tekemisen erityispiirteet - olkoon ne tässä juuri sää ja keli. :)
Muita hyviä näkökulmia?
Entä, jos harrastaa työväenopiston kursseja tavoitteellisesti ja vuodesta toiseen?
Onneksi sinun mielipiteellä ei ole yhtään mitään väliä muiden harrastamiselle.
Minusta harrastuksen nimenomaan EI pidä olla tavoitteellista. Jos se on tavoitteellista, se on työtä (pää- tai sivutoimista) tai opiskelua.
Harrastus on jotain, minkä parissa on kiva viettää aikaa ja mistä saa iloa ja tyydytystä, ja missä lähtökohtaisesti olet amatööri (etkä ammattilainen). Siinä ei tarvitse olla hyvä eikä tarvitse tavoitella hyväksi tulemista.
No ok. Tästä poikkeuksena oma perhepiiri harrastaa rakentamista ja koostuu rakennusalan ammattilaisista. Mutta tässäkin harrasterakennukset ja työrakennukset eroavat toisistaan niin että aikataulut on paljon väljempiä ja budjetit sallivampia harrastuksissa.
Minulla metsästys on tavoitteellista. Tavoite on saada pakkaset täyteen luomulihaa. On kausittaista toimintaa, keväällä ja kesällä valmistaudutaan seuraavaan kauteen.
Usein puhutaan seksin harrastamisesta. Tavoitteena on mielihyvän ja orgasmin saaminen.
Mä luokittelen palstailun harrastukseksi. Tämä vie niin monta tuntia viikosta...
Vierailija kirjoitti:
Usein puhutaan seksin harrastamisesta. Tavoitteena on mielihyvän ja orgasmin saaminen.
Ja sitä harrastetaan vuosikausia.
Minä harrastan lukemista. Olen lukenut 3-4 kirjaa kuukaudessa jo yli vuosikymmenen ajan. Mitään tavoitetta tähän ei silti liity, harvoin muistan päivittää edes lukupäiväkirjaa.
Oma harrastukseni on stressittömyys ja elämästä nauttiminen, se on kestänyt jo useita vuosikymmeniä.
Rankin harrastukseni oli vuonna 2018. Ryyppäsin tavoitteellisesti mutta jäinkin henkiin.
Mitä mielestäsi on sitten se jos innostuu kokeilemaan aina jotain uutta? Ottaa erilaisia työkkärin ja avoimen kursseja? Vähän jumppaa, joku nykytanssi. Vaihteeksi kielten opiskelu. Sitten vähän neulontaa. Yksi sorvauskurssi. Joku hyvä luento ilmastonmuutoksesta. Ja seuraavana vuonna keramiikkapajalle. Välillä jogaa. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Mä luokittelen palstailun harrastukseksi. Tämä vie niin monta tuntia viikosta...
Joo, itsekin olen laittanut tämän cv:hen muodossa "harrastan lukemista" 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, itsekin olen laittanut tämän cv:hen muodossa "harrastan lukemista" 😂
Jos joku kyselisi tarkemmin mitä tarkoittaa, voi kuitata että viihdekirjallisuutta ja ajankohtaismediaa.
Harrastus on hyvä jos
1. Vie kaiken ajan
2. Vie kaikki rahat
3. Siinä ei ole mitään järkeä
Ompas naurettava ajatus että harrastus ei olisi harrastus jos sitä vaikka kokeilee.
Eli jos menen vaikka puoli vuotta kestävälle zumba kurssille, niin mikäs se sitten on? Kyllä pidän sitä harrastuksena.
Voihan ne mielenkiinnon kohteet vaihtua tiuhaan ihmisillä, AP varmaan itse harrastaa jotain tosi päräyttävää kun ei pidä muiden harrastuksia juuri minään?
Harrastan mm.
- bujoilua
- koiria (tarkoittaa, että minulla on koira, jonka kanssa lenkkeilen, retkeilen, jota hoidan ja hemmottelen, lisäksi olen kiinnostunut koirista, niiden kouluttamisesta, kommunikaatiosta jne)
- matkustamista (vaikka ulkomailla en koronan takia ole käynyt vuoteen)
- opiskelemista (yksi tutkinto tekeillä, lisäksi opiskelen avoimessa yliopistossa ihan omaksi ilokseni)
- lukemista
- elokuvia (tänä vuonna en koronan takia ole käynyt millään filkkareilla mutta katsonut joitakin näytöksiä netistä)
- puutarhanhoitoa
- viherkasveja
- retkeilyä
ja minulle on aivan yhdentekevää, ovatko nämä ap:n mielestä harrastuksia vai ei.
"Harrastus on säännöllisesti harjoitettua vapaa-ajan toimintaa, jonka tarkoituksena on rentouttaa ja tuottaa mielihyvää. Harrastamisen motiivina on nautinto ja kiinnostus aiheeseen, toisinaan jopa rahallinen palkkio. Tyypillisiä harrastuksia ovat esimerkiksi keräily, nikkarointi, askartelu, urheilu, musiikki, pelaaminen ja lukeminen. Harrastaminen voi johtaa jonkin hyödyllisen tiedon, taidon tai kokemuksen hankkimiseen ja karttumiseen. Päämääränä on kuitenkin itsensä toteuttaminen.
Asiat, jotka ovat toisille harrastuksia, ovat toisille työtä: ammattilaispelaaja voi nauttia ruoanlaitosta harrastuksena, kun ammattilaiskokki taas voi pitää pelaamisesta harrastuksena. Yleisesti ottaen ihmistä, joka tekee jotain huvin eikä palkan vuoksi kutsutaan amatööriksi tai harrastelijaksi erotuksena ammattilaisesta. Sana amateur (lat. amator, rakastaja) voitaisiinkin kääntää asianrakastajaksi. Joillakin kuitenkin harrastus ja työ ovat yhdessä, ja he ovat täysin tyytyväisiä tilanteeseen.
Monissa harrastuksissa tärkeä piirre on yhteisöllisyys – yhteisen harrastuksen kautta syntyy tiivis yhteisö, jonka jäsenet usein jakavat tietoa ja auttavat toisiaan hyvin epäitsekkäästi.
Tähtitieteen harrastajat tekevät usein merkittäviä havaintoja ja ovat näin avuksi ammattilaisille. Ei ole täysin epätavallista harrastelijatähtitieteilijälle havaita uutta taivaankappaletta tai tapahtumaa avaruudessa. Joillakin muillakin luonnontieteiden aloilla harrastajahavainnot ovat tärkeitä (muun muassa biologian monilla osa-alueilla). Humanistisista tieteenaloista arkeologia on varsin suosittu harrastuskohde. Myös historian eri osa-alueet ovat monien harrasteina (sukututkimus, numismatiikka).
Avoimen lähdekoodin projekteihin osallistuminen on pääasiassa harrastustyötä, vaikka kaupallisen kehitystyön osuus on kasvanut yritysmaailman kiinnostuttua avoimen lähdekoodin kehitysmallista. Kuitenkin esimerkiksi opiskelijan harrastuksena alkanut Linux-käyttöjärjestelmä ja monet muut sovellukset ovat varteenotettavia kilpailijoita kaupallisille tuotteille. Sukua avoimen lähdekoodin projekteihin osallistumiselle on myös esimerkiksi Wikipedian toimittamiseen osallistuminen."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Harrastus