Onko teillä kavereita jotka eivät voi juoda lasillistakaan viiniä viikolla...
tai päiväsaikaan, mutta viikonloppuna baarissa aa juoda semmoset kännit että muisti menee. Mielestäni näillä ihmisillä joilla on tiukkoja ja ristiriitaisia sääntöjä alkoholin juomisen kanssa on joku ongelma.
Kommentit (61)
Mun on ainakin helpompi pitää asioiden suhteen selkeä nollalinja, jos alan siitä lipsua niin voi helpommin lipsua enemmänkin. Pätee ihan yhtälailla vaikka suklaan syömiseen, ei pelkkään alkoholiin. Siksi olen luonut itselleni selvän säännön että en juo yhtäkään annosta jos seuraavana päivänä on töitä. En tajua mitä pahaa siinä on, mielestäni parempi kuin ottaa riski siitä että lipsuisi alkoholisti jos tietää että voi olla sen tapaisia taipumuksia.
Minä olen. On ollut alkoholiongelmia ja päätin olla juomatta viikolla.
Voi olla, että heidän ei kärsi juoda viikolla, ja se yksikin lasillinen saisi rännin päälle ja aamuyöllä taas oltaisi taju kankaalla ja mahdollisesti työpäivä edessä. Parempi tuntea omat heikkoutensa ja toimia niiden mukaan.
Päinvastoin, alkoholi ei ole minulle mikään ongelma. Viikolla urheilen, syön terveellisesti ja nukun hyvin. Pienikin määrä alkoholia pilaa tämän kaiken.
Mutta sen kerran kun ystävä kutsuu ulos, muutaman kerran vuodessa, niin juon kyllä useamman lasillisen.
Ei tässä pitäisi olla mitään ihmeellistä.
En juo koskaan viikolla ja harvoin/ vähän viikonloppunakaan. Ennen join viikonloppuna oluen, lasin viiniä ruoan kanssa ja ehkä konjakin tai gintonicin illan mittaan. Sitten vähensin tuostakin ja join vain pienen lasin viiniä ruuan kanssa. Nyt ei ole tehnyt mieli mitään n. kuukauteen. Juhannuksenakaan en edes maistanut alkoholia. Ei vaan tee mieli.
En tiedä. En kyttäile, mitä muilla on lasissa enkä tuputa juotavaa kenellekään. Jos joku ei ota lasillista tiistaina, niin en tiedä ottaako hän ehkä keskiviikkona.
Vierailija kirjoitti:
Täytyyy olla varmaan aika tärkeä kaveri jos ei yhtä viinilasilllista voi seurassa juooda.
Miksi seurassa pitäisi juoda jotain alkoholipitoista ?
Voin juoda lasin viiniä viikollakin, jos olen ravintolassa syömässä jotain ruokaa, jonka kanssa viini sopii erinomaisesti. Yleensä vain vähäinenkin määrä alkoholia näkyy kuitenkin itselläni yöunen laadussa, joten sen vuoksi välttelen alkoholia. Myös viikonloppuisin. Muutaman kerran vuodessa voin juoda enemmän, mutta inhoan sitä vetämätöntä oloa, jonka juominen aiheuttaa seuraavana päivänä.
Joo niin tuttua. Ei ole kauaa kun törmäsin yhteen kaveriini ruokakaupassa, ja hän ihmetteli moneen kertaan, että viikolla olutta. Kärryssäni oli kaksi pientä oluttölkkiä. Sanoin hänelle, että ihan samalta se olut maistuu viikollakin kuin viikonloppuna. Oli hänelle tosi kumma asia. En myöskään tajua niitä, jotka eivät juo mitään alkoholipitoista kotona, vaan se täytyy tehdä aina baarissa ja vähintäänkin pitää olla seuraa, yksin ei voi viinilasillista juoda. En tarkoita, että niin pitäisi tehdä tai se olisi tarpeellista, mutta perusteena se on outo.
Viini ja viina on pahaa, kännissä oli hauska olla välillä.
Voisko olla, että heillä on nollatoleranssi autolla ajamisen suhteen, jos ovat viikolla autolla liikkeellä, mutta viikonloppuisin auto jää kotiin? En siis väitä, että viikonloppujuomisessa olis mitään järkeä, mutta vois selittää tuo asiaa.
Naisten alkoholismi tuntuu olevan juuri tuollaista peittelyä. Juodaan arkipäivinä "sivistyneesti" lasillisia viiniä. Siitä kun laskee joka arkipäivälle kaikenmaailman ruokaviinit ja äfterwörkit, niin siitä voi tulla kaikkiaan isompi määrä kuin kerran viikossa perskännin vetäjällä. En tosin kannata minkäänlaista alkoholinkäyttöä.
Mikä siinä vaikea ymmärtää etteivät jotkut pidä alkoholista, vaikka joskus onkin kiva olla kännissä viikonloppuna.
Työpaikalla voi olla nollatoleranssi alkoholin kanssa eli jos haisee viinille ja puhaltaa 0,1 promillea niin tulee varoitus ja jos toistuu niin potkut.
No känniä en ole juonut teini-iän jälkeen mutta ruokajuomana voin ottaa viiniä viikollakin tilkan. Tai olla ottamatta. Ei siinä ole mitään outoa.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalla voi olla nollatoleranssi alkoholin kanssa eli jos haisee viinille ja puhaltaa 0,1 promillea niin tulee varoitus ja jos toistuu niin potkut.
Ai, jos ottaa yhden lasillisen viiniä monia tunteja aiemmin? :D
Pärjään hyvin ilman alkoholia. En saa alkoholin juomisesta mitään sen kummoisempaa iloa, joten jätän sen väliin.
Ystäviäni olen nähnyt muutaman kuukauden ajan ihan normaalisti, mutta emme me mene minnekään ravintolaan istumaan. Yleensä kävelemme jutellen jossakin kauniissa paikassa tai niin kuin viimeksi ajelimme meren rannalle ja istuimme juttelemassa parin tunnin ajan rantakivillä. Molemmat olivat autolla liikenteessä.
Ne on niitä ihmisiä, joilla lähtee herkästi lapasesta, siis alkoholisoitumiseen taipuvaisia. Silloin se yksi viinilasi johtaa herkästi toiseen ja kohta ollaan kännissä, tai vaihtoehtoisesti tilanne muuttuisi jatkuvaksi tissutteluksi ja lisäksi kunnon kännit viikonloppuna. Jos on normaali, terve suhde alkoholiin niin ei tarvitse/huvita juoda lähimainkaan joka viikonloppu ja pystyy helposti jättämään vain siihen yhteen. Toisaalta jollain pienikin määrä alkoholia saattaa vaikuttaa unen laatuun, joten siksikään ei viikolla huvita juoda. Tämän takia itse en yleensä arki-iltoina ota edes sitä yhtä, arvostan hyviä yöunia enemmän kuin viiniä. Kännit vedän äärimmäisen harvoin samasta syystä.