Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntolainojen korot nollissa - maksaako joku extralyhennyksiä

Vierailija
06.07.2021 |

Itsellä lainaa yksin pienestä kaksiost noin 90 000 € (tämä on ainakin Helsingissä melko vähän). Lyhennyksen alkuaikoina 8 vuotta sitten heitin lainaan kaiken ylimääräisen rahan mikä irtosi, mutta nyt kun korot ovat lähes nollassa (maksan korkoa noin 10 e/kk) ei ylimääräisen maksaminen tunnu enää millään tavalla järkevältä.

Säästän ja sijoitan lainanmaksun ohella, mutta kutkuttelisi myös velattomuus, vaikka tiedän ettei tässä tilanteessa extralyhennykset ole järkeviä. Olen tosi hyvin perillä, että näillä koroilla lainaa ei oikeastaan kannattaisi tyyliin lyhentää lainkaan, mutta jos lopettaisin kaiken turhan tai "turhan" kulutuksen, saisin lyhennettyä lainani noin 6 vuodessa kokonaan pois (muuten jäljellä vielä 17 vuotta) Kannattaako lyhentää extraa vai pitää lainaa?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nostanut sijoituksiin laittamaani summaa. Voinhan sitten halutessani maksaa lainan pois tarvittaessa niillä sijoituksilla.

Vierailija
2/16 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lyhennän ekstraa. Koska haluan maksaa lainan nopeammin pois. Toisekseen, kun korot taas nousevat, on pääoma sen verran pienempi, että sille laskettu korkokin on pienempi summa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksoin pois. Noin 10 v sitten. Nyt on ylimääräistä ja helppo sijoittaa kun ei oo lainoja niskassa. Mulle sopii

Vierailija
4/16 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisätään siis, että jotta saisin lainan 6 vuodessa pois, siihen pitäisi laittaa noin 1000 € extraa kuukausittain. Joutuisin tätä varten käytännössä lopettamaan sijoittamisen tuoksi ajaksi kokonaan. Toinen vaihtoehto olisi laittaa lainaan esim. 500 € kuussa extraa, jolloin voisin yhä laittaa osan tuloista rahastoihin. Tuolloin lainaa olisi 8 vuotta jäljellä. Jotenkin tekisi mieli vaan kulkea vastavirtaan ja alkaa radikaalisti maksaa lainaa pois, kun muut ottaa jättilainoja..

ap

Vierailija
5/16 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen nostanut sijoituksiin laittamaani summaa. Voinhan sitten halutessani maksaa lainan pois tarvittaessa niillä sijoituksilla.

Osakkeiden/rahastojen arvostustasot ovat tällä hetkellä ennätyksellisen korkealla, en oikein näe muuta suuntaa kuin että ne tulisivat sieltä alas, ja siksi ei tee mieli lappaa sinne enemmän. Itse asiassa tekisi mieli lopettaa kuukausisäästöt, mutta ei ehkä kuitenkaan pokka anna siihen myöten, jos kuitenkin nousee vielä pitkään (mikä olisi tosi uskomatonta).

Romahdus tulee joka tapauksessa jossain vaiheessa)

ap

Vierailija
6/16 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme maksa. Tuo on nyt ilmaista rahaa joten olemme laittaneet lainaa vastaavan summan rahastoon. Kun miinuskorko+marginaali on n 26e/kk ja rahaston tuotto 500-1000e/kk olemme kivasti voitolla.

Vierailija
7/16 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kannattaa maksaa, ettei tulevaisuudesta tiedä kukaan mitään. Voit tulla vaikka irtisanotuksi ilman omaa syytä. Kuten korona-aikana kävi monelle. Silloin on kiva, että on joku katto pään päällä.

Vierailija
8/16 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osakkeiden/rahastojen arvostustasot ovat tällä hetkellä ennätyksellisen korkealla, en oikein näe muuta suuntaa kuin että ne tulisivat sieltä alas, ja siksi ei tee mieli lappaa sinne enemmän. Itse asiassa tekisi mieli lopettaa kuukausisäästöt, mutta ei ehkä kuitenkaan pokka anna siihen myöten, jos kuitenkin nousee vielä pitkään (mikä olisi tosi uskomatonta).

Romahdus tulee joka tapauksessa jossain vaiheessa)

ap

Itseasiassa rahastojen tuotto on hyvin maltillinen n 5-7% kun vielä maaliskuussa saattoi olla 25%. Eli kaukana huippulukemista nyt. Mutta kunhan maailmantalous alkaa taas pyöriä numerotkin suurenee

Vierailija
9/16 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi kannattaa maksaa, ettei tulevaisuudesta tiedä kukaan mitään. Voit tulla vaikka irtisanotuksi ilman omaa syytä. Kuten korona-aikana kävi monelle. Silloin on kiva, että on joku katto pään päällä.

Mutta jos tulee irtisanotuksi, yhtä lailla raha rahastoissa tai tilillä lohduttaa, ja sitä voi käyttää elämisen rahoittamiseksi, jos ei ansiosidonnainen riitä. Seiniä ei voi syödä jos rahat loppuu, siksi ajattelen että ei ole hyvä että koko omaisuus on niissä kiinni (kuten kai suomalaisilla usein)

ap

Vierailija
10/16 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Säästöön ja sijoituksiin rahaa. Maksan pois, kun korot nousevat kunnolla.

Vierailija
11/16 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin ylimääräisillä "koronasäästöillä" asuntolainan pois. Kerään nyt hieman rahabufferia jotta pääsen hakemaan uutta lainaa. Sijoituksiin sitä nyt on turha pistää, koska tarkoitus on laittaa rahaa heti taas kiertoon eikä säästää sitä vanhuuden sairauksien hoitoon.

Vierailija
12/16 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksoin ylimääräisillä "koronasäästöillä" asuntolainan pois. Kerään nyt hieman rahabufferia jotta pääsen hakemaan uutta lainaa. Sijoituksiin sitä nyt on turha pistää, koska tarkoitus on laittaa rahaa heti taas kiertoon eikä säästää sitä vanhuuden sairauksien hoitoon.

Hyvä sinulle että sait lainan pois! Bufferin olen kerännyt minäkin, vähän alle 10 000 €. Enempää ei tunnu järkevältä pitää käteisenä, eli joko sijoituksiin tai lyhennyksiin menee.

ap

Vierailija
13/16 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riskitöntä sijoitusta ei ole eikä tule ja sitten vaikka asuntojen hinnat putoaisi kuinka paljon niin ei ne villat sieltä seinien välistä häviä mihinkään. Oma tupa, oma lupa

Vierailija
14/16 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riskitöntä sijoitusta ei ole eikä tule ja sitten vaikka asuntojen hinnat putoaisi kuinka paljon niin ei ne villat sieltä seinien välistä häviä mihinkään. Oma tupa, oma lupa

Omistusasunnolla ei kukaan ole rikastunut. Ellei sitten myy sitä, mutta silloinkin pitää asua jossain. Yleensä silloin pykälän kalliimmassa asunnossa, ja taas on lainaa eikä asuntoon sijoitettu raha ole mitenkään järkevästi käytettävissä.

Vierailija
15/16 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahkailen. Rahastosijoituksien lisääminen ei oikein kiinnosta, kun kuplassa mennään kovin US-painotteisissa sijoitusrahastoissa. Lainan maksukaan ei nollakorolla innosta. Vähän ollaan remontoitu, mikä sekin on toki sijoitus niin asumismukavuuteen kuin asunnon myyntiarvoon. Turhan iso osa rahoista makaa toistaiseksi tilillä.

Vierailija
16/16 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala päätös tosiaan. Meillä on nyt tilillä saman verran rahaa kuin on asuntolainaa jäljellä. Pähkäilen, voiko sitä näin hulluina aikoina järkevästi edes sijoittaa, kaikki on niin kallista. Sijoituksia siis on jo kyllä muutenkin.

Sitä en halua odottaa, että korot nousevat. Silloinhan lainan maksu on vaikeampaa.

Varmaan laitetaan osa lyhennyksiin ja osa johonkin muuhun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän