Vanhempani eivät suojanneet ihoani auringolta. Muita?
Vtuttaa. Olen nyt 24-vuotias. Ikinä ei meillä aurinkorasvaa käytetty, paitsi etelänlomilla. Etelässäkin käytiin joka vuosi ja rasvaa ei koskaan lisätty uinnin jälkeen tms. Minulle opetettiin, että aurinkorasvaa pitää käyttää jos on riski, että iho palaa. Muuten aurinko ei aiheuta ihosyöpää tai vanhenna ihoa. No minäpä vipelsin parikymppiseksi asti tuossa uskossa ja vasta olen viime vuosina tajunnut, että myös Suomessa pitäisi käyttää aurinkorasvaa ja vedenkestävääkin rasvaa pitää lisätä hikoilun tai uimisen jälkeen.
Nyt olen viisastunut ja alkanut rasvaamaan ihoani kun otan aurinkoa. Mitähän vaurioita ihooni on tullut kun lapsena ja teininäkään en oikeasti tiennyt, että pitäisi rasvata :(? Minä kun en pala, rusketun jos rusketun..
Kommentit (36)
Nykyään on tutkimuksia joissa tutkitaan aurinkorasvojen yhteyttä ihosyöpämäärän räjähdysmäiseen kasvuun -70 luvulta eteenpäin. Parin vuosikymmenen päästä tietämys rasvojen hyödyllisyydestä voi olla toinen.
Itse suojaan ihoa alkukesästä vaatteilla ja oleskelemalla välillä varjossakin. Rusketuksen mukana iho kestää paremmin aurinkoa eikä pala niin herkästi enkä ole nähnyt tarvetta loppukesästä rasvailla ihoa muuta kuin kasvojen alueelta.
Miten muuten noi meikkivoiteiden suojakertoimet, tuleeko nekin sitten "myrkyistä"? Sikälihän ne on kai aika olemattomia kun meikkivoidetta laitetaan sen verran vähemmän naamalle, mutta jotain kerrointahan niissä useimmissa taitaa olla. Vai onko niissä jotain muuta "terveellisempää" suojaa (öljy..?) ?
ap
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 21:12"]
Vtuttaa. Olen nyt 24-vuotias. Ikinä ei meillä aurinkorasvaa käytetty, paitsi etelänlomilla. Etelässäkin käytiin joka vuosi ja rasvaa ei koskaan lisätty uinnin jälkeen tms. Minulle opetettiin, että aurinkorasvaa pitää käyttää jos on riski, että iho palaa. Muuten aurinko ei aiheuta ihosyöpää tai vanhenna ihoa. No minäpä vipelsin parikymppiseksi asti tuossa uskossa ja vasta olen viime vuosina tajunnut, että myös Suomessa pitäisi käyttää aurinkorasvaa ja vedenkestävääkin rasvaa pitää lisätä hikoilun tai uimisen jälkeen.
Nyt olen viisastunut ja alkanut rasvaamaan ihoani kun otan aurinkoa. Mitähän vaurioita ihooni on tullut kun lapsena ja teininäkään en oikeasti tiennyt, että pitäisi rasvata :(? Minä kun en pala, rusketun jos rusketun..
[/quote]
Ootko noin tyhmä? Ne rasvat sitä ihoo pilaa eikä aurinko!!
Äitini ei koskaan lapsuudessaan tai nuoruudessaan käyttänyt aurinkorasvaa. Nyt kuusikymppisenä kärsii ihosyövästä. Eli ei ne sivuvaikutukset ihan parissa vuodessa välttämättä näy...
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 23:00"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 21:12"]
[/quote]
Ootko noin tyhmä? Ne rasvat sitä ihoo pilaa eikä aurinko!!
[/quote]
Ootko noin tyhmä? Ei taida olla ihan noin yksinkertaista. Propsit sulle jos et mitään kemikaaleja päästä ihollesi. Veikkaan kuitenkin, että suurin osa tämänkin palstan kiihkoilijoista ei edes yritä välttää muita teollisia rasvoja kuin aurinkorasvoja, vaikka aurinkorasvat ovatkin kai rasvoista niitä pahimpia.. Satunnainen aurinkorasvan käyttö ei varmaankaan ole pahempaa kuin jokapäiväinen muiden teollisten tuotteiden lotraus..?
ap
Mä oon miettinyt samaa asiaa. Ihoni on tasoa; ei rusketu helposti, mutta palaa siinä ajassa missä monilla muillakin palaisi ilman suojausta. En edes osaa sanoa olenko enemmän tumma vai vaalea; hiukset ovat tummat (lähes mustat), mutta iho on vaalea kuin mikä.
Itse olen ajatellut niin, että järkevintä on kuin että ei mene aurinkoon vain ruskettuakseen, ja käyttää aurinkorasvaa kun tietää oleskelevansa kovassa auringonpaisteessa pidemmän aikaa. Järkevintähän on suojata vaatteilla, mutta onhan se oikeasti aika ikävää kulkea pitkähihaisissa pitkin kesäpäiviä. Tutkimuksilla on yksi varma tulos ihosyöpä -riskin lisääntymisestä: mitä enemmän palat lapsena, sitä suurempi riski on sairastua ihosyöpään. Ruskettuminenkaan ei tuskin hyvää tee iholle, mutta yhteys liittyy nimenomaan palamiseen. Todennäköisesti ne ihmiset jotka palavat helposti, ovat luonnostaankin alttiimpia ihosyövälle. Toinen mikä on todettu myös tutkimuksilla ihan suomalaisilla on, että maalaisilla/ulkotyöläisillä on pienempi riski ihosyöpään kuin kaupunkityöläisillä, mikä on ristiriidassa monien muiden käsitysten kanssa. Tämän uskotaan johtuvan siitä, että ulkotyöläiset saavat tasaista altistusta uv-säteilylle, kun taas kaupunkilaiset käyvät ovat sisällä, ja hankkivat uv-säteilyn isoina kerta-annoksina, varta vasten ruskettumalla siis. (eihän maatilaa hoideta bikinit päällä pahimmalla helteellä toivoen ruskettuvansa mahd hyvin, jos ymmärrätte mitä tarkoitan). Joka tapauksessa, itse uskon että auringossa paljon oleilu ilman suojaa (vaatteet vs aurinkorasva), paloi tai ei, ei ole järkevää sillä ei jatkuva uv-altistus varmasti hyvääkään tee, ja aivan taatusti lisää ihosyöpäriskiä.
Mitä noihin aurinkorasvoihin tulee, niin en ole perehtynyt, mutta mielestäni olisi esimerkiksi äärimmäisen tekopyhää värjätä hiukset joka toinen kuukausi, ja vältellä aurinkorasvoja. Kaikista typerintä mitä voi tehdä, on antaa lapsen palaa toistuvasti aurinkorasvoja pelätessään. Aikuisen palamisella ei ilmeisesti ole niin suurta yhteyttä melanoomaan. Toisekseen, Suomessa käytetään vain lyhyen ajan aurinkosuojaa, joten mielestäni olisi ehkä hieman hätävarjelua luopua sen käytöstä myrkkyjen vuoksi; ilmeisesti samojen myrkkyjen mitä on monissa muissakin käyttämissämme tuotteissa. On totta, että on tutkimuksia joiden mukaan ihosyöpä on lisääntynyt aurinkosuojien yleistyessä, mutta pitää myös muistaa että se voi myös tarkoittaa että syövän ja ihosyövän diagnostiikka on kehittynyt, sekä auringonotto rusketustarkoituksissa on yleistynyt samaan aikaan kun aurinkosuojat ovat tulleet markkinoille.
Suvun ensimmäinen ikäpolveni melanoonatapaus paljastui 35-vuotiaana ja sen jälkeen on tietoisuus lisääntynyt kummasti. Minä poistatan kaikki muotoaan tai väriään muuttavat luomet ja annan patologin tutkia koepalat. Käytän mahdollisimman tehokasta aurinkosuojaa.
Joo en minäkään oon koskaan käyttänyt ja oon jo 32. Ei käytetty lapsena ikinä ja en osaa käyttää vieläkään. Joskus ostin kasvoille rasvaa, mutta ei se edes imeytynyt vaikka oli apteekin tuote. En oo ainakaan vielä ikäistäni vanhemman näköinen eikä mulla oo ainakaan vielä ihosyöpää. Oon tyyppiä joka ei rusketu, mutta palaa helposti.
2, eikö se palaminen tuntunut ikävälle? Moni kaveri sai opetuksen auringon haitallisuudesta kun iho kärähti. Sitten käyttivät aina rasvoja.. Minä vain olin, että no ei mun tarvii kun en kerran pala.
Mä olen jotenkin neuroottinen ihon vanhenemisesta, vaikka näytän kasvoistani selkeästi ikäistäni nuoremmalle. En tiedä ihon kunnosta, mutta olen babyface. Usein kasvokuvista veikataan n.16-18 -vuotiaaksi, maksimissaan parikymppiseksi.. Eihän ne vauriot varmaan vielä näy, mutta pelkään rupsahtamista kolmekymppisenä :(
ap
No aika idiootti olet ollut vielä aikuisenakin, sentään nykyaikaa, telkkari, netti ja muu media pursuaa tietoa ja rasvamainoksia. Ei mun aikanakaan rasvailtu, ei kyllä usein palanutkaan, pari kolme kertaa muistan että on palanut niin että on iho ollut kipeä, aurinko on nykyään raaempi kuin vielä 20 vuotta sitten, otsonikato on tehnyt tehtävänsä.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 21:25"]
No aika idiootti olet ollut vielä aikuisenakin, sentään nykyaikaa, telkkari, netti ja muu media pursuaa tietoa ja rasvamainoksia. Ei mun aikanakaan rasvailtu, ei kyllä usein palanutkaan, pari kolme kertaa muistan että on palanut niin että on iho ollut kipeä, aurinko on nykyään raaempi kuin vielä 20 vuotta sitten, otsonikato on tehnyt tehtävänsä.
[/quote]
Enpä kauheasti ollut perehtynyt tähän aiheeseen, paitsi nyt viime vuosina. Yllättyisit jos tietäisit, miten moni edelleen ajattelee ruskettumisen ja auringonoton (eli ilman palamista) olevan suht harmitonta!
ap
Ei kait se mitenkään älyttömän ikävältä tuntunut, kyllähän se aina paranee enkä kauheasti mieti tuollaisia palamisia ja hiertymisiä ja itikanpistoja yms. En usko että rupsahdat kolmikymppisenä, eiköhän ne oo jotain superauringonpalvojia joille niin käy. Muakin jotkut luulee vielä kaksvitokseksi, eli ei oo ryppyjä, pieniä juonteita muutama.
-2
Rupsahtamistako suret? Mikset sen sijaan ihosyövän mahdollisuutta?
Hei,mutta aurinkorasvatkin aiheuttavat syöpää eli ei sitä voi niittenkään käytöllä välttää. Vaatteet toki suojaa ilman haittavaikutuksia.
mä. Mun poskessa 36-vuotiaana ihomuutos. Nyt arpi leikkauksen jälkeen.
Isäni kuoli melanoomaan 40v koska ihoa oli käristetty lapsesta asti järvellä ilman aurinko rasvaa!