Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Terveen äidin vauva on 49,4-senttinen

Vierailija
09.07.2014 |

Tämäkö se nyt on se hyvän äidin mitta? :( =49,4 cm pitkä vauva?!? Ihan kuin paineita ei olisi ollut ennestään jo tarpeeksi! (aloitus ja edeltävät lauseet sisältävät sarkasmia)

http://www.hs.fi/tiede/Terveen+%C3%A4idin+vauva+on+494-senttinen/a1404788777226

"Vauvat ovat syntyessään hyvin saman pituisia kaikkialla maailmassa, jos synnyttävä äiti on terve.

Tämä käy ilmi tutkimuksesta, joka vertaili vastasyntyneiden pituutta ja kallonympärystä kahdeksalla kaupunkialueella. Yli 60 000 vauvaa mitattiin Brasiliassa, Kiinassa, Intiassa, Italiassa, Keniassa, Omanissa, Britanniassa ja Yhdysvalloissa.

Terveinä pidettyjen äitien vauvojen keskipituus oli 49,4 senttimetriä, plus miinus 1,9 senttiä. Vauvoja tutkittiin ultraäänillä jo sikiöaikana. Samalla mitattiin sikiön luuston kasvua.

Intergrowth-tutkimuksen toteutti Oxfordin yliopisto. Se tehtiin tarkalleen samoin menetelmin kaikissa maissa. Tutkijat mittasivat vauvan pituuden ja pään ympäryksen heti syntymän jälkeen, kertoo lääketieteen lehti The Lancet.

Maailmalla on yhä isoja eroja vastasyntyneiden koossa. On ehdotettu, että etninen tausta vaikuttaisi vauvan kokoon. Nyt tehty tutkimus ei tue tätä väitettä. Jos vauva syntyy hyvin pienenä, se johtuu äidin ravinnosta tai sairaudesta.

"Emme ole tasa-arvoisia syntyessämme, mutta voisimme olla", kommentoi professori Jose Villar Oxfordin ylipistosta."

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto, puoli senttiä liian sairas lapsi meillä ;(

Vierailija
2/10 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 0,4 cm sairas vauva, ja itse olin 6 senttiä liian pitkä terveeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo, se on tilastollinen keskipituus!

Vierailija
4/10 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, molemmat lapset menee tuohon pituuteen, ehkä mä sitten olen terve :D Toinen vaan oli painoltaan sen verran pieni, että jouduttiin olemaan verensokeritarkkailussa muutama päivä, mutta ilmeisesti painolla ei ollut tämän asian kanssa tekemistä?

Vierailija
5/10 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko koskaan aikaisemmin törmänneet keskiarvoihin? Jos terveen synnyttäjän lapsi on keskimäärin tietyn pituinen, lienette selvillä siitä että aritmeettinen keskiarvo on aina jotain tosi tarkkaa ja sitten on sen lisäksi määritelty jonkinlainen laajempi alue jonka sisällä lasta pidetään normaalikokoisena.

Vierailija
6/10 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti terve, vauva 45cm 2 viikkoa ennen aikaisena. Näin meillä. Mitenköhän olen sairas...??? Toiv joku kertoo.

Vierailija
7/10 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:54"]

Haloo, se on tilastollinen keskipituus!

[/quote]

Haloo, Hesarin otsikointi on hieman provosoivaa! :D

Vierailija
8/10 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:55"]

Oletteko koskaan aikaisemmin törmänneet keskiarvoihin? Jos terveen synnyttäjän lapsi on keskimäärin tietyn pituinen, lienette selvillä siitä että aritmeettinen keskiarvo on aina jotain tosi tarkkaa ja sitten on sen lisäksi määritelty jonkinlainen laajempi alue jonka sisällä lasta pidetään normaalikokoisena.

[/quote]

Niin tuossahan oli manittu että 49,4 cm +/-1,9cm. Eli äiti on terve kun lapsi on 47,5cm-51,3cm. Mulla tuohon väliin mahtui kolmesta lapsesta vain yksi. Kaksi muuta oli liian pitkiä.

Vierailija
9/10 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blaah. Monikot syntyvät usein pienmpinä ja vähän etuajassa.

Vierailija
10/10 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kumpikin oli pidempi. Toinen 54 ja toinen 53. Miten ihmeessä nuo olisi sitten ollut sairaita tai minä? Minä olin terve raskaana, kumpikin syntyi yliaikaisena ja ovat olleet koko ikänsä superterveitä. Laskin joku päivä, että vanhempi lapsista on käynyt 3 kertaa yhteensä ylimääräistä lääkärillä elinaikanaan (siis en laske neuvolalääkäreitä tmv.) ja ikää 9. Nuorempi 6 ja käynyt lääkärillä 4 kertaa ylimääräistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi