Miehen järjetön rahankäyttö, auttakaa!
Mies ottaa luottokortteja joka paikasta, nyt oli ottanut tonnin elloslainan, jotta pääsee kesälomareissulle. Meillä erilliset tilit, mutta minulla edelleen käyttöoikeus hänen tiliin, joten näen mitä tilillä tapahtuu. Kun kysyin, että kuinka mies rahoittaa kesälomareissunsa, hän vastasi, että on sopinut palkanlaskijansa kanssa, että tämä maksaa palkan vähän ennakkoon. Todellisuudessa siis rahoittaa reissunsa lainarahalla. Kaikki luottokortit ovat täppiin asti täynnä, mikä tietysti tarkoittaa sitä, että kuukausittain ns. turhiin lainoihin menee lähes 600 euroa rahaa.
Olen niin väsynyt tähän :(
Kommentit (19)
No todellisuudessa kun hänellä ei ole enää rahaa, niin minä tankkaan hänen autonsa, ostan hänelle pakolliset lääkkeet jne..
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 12:46"]
No todellisuudessa kun hänellä ei ole enää rahaa, niin minä tankkaan hänen autonsa, ostan hänelle pakolliset lääkkeet jne..
[/quote]
Älä tankkaa.
ja vielä alkuperäiseen lisäten, ettei meillä ole koskaan varaa tehdä esim. asuntoomme esim. pintaremonttia, ostaa isompia ostoksia tai lapsille vaatteita muutoin kuin luottorahalla/osamaksuilla, kun kaikki rahat menevät velkoihin.
Tuloja nettona meillä kuussa noin 4200e
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 12:46"]
[/quote]
Älä tankkaa.
[/quote]
Sitten hän ei pääse töihin.. Käy toisella paikkakunnalla töissä..
...eli mahdollistat miehen holtittoman rahankäytön maksamalla seurauksia. Älä tee sitä. Laatikaa budjetti. Luotolla eläminen on tarkoitettu hätätilanteisiin, muuten ei ole mitään puskuria. Kaikki kortit ja rahat sinun taakseski ja miehelle "taskurahaa". Muuten ero.
Arvaapa montako kertaa on tehty budjettia ja juteltu asiasta, tuloksetta. Viimeksi osti velaksi viihdelaitteet olkkariin, vain sen takia et kaverit oli tulossa viettään iltaa meille.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 13:08"]
Arvaapa montako kertaa on tehty budjettia ja juteltu asiasta, tuloksetta. Viimeksi osti velaksi viihdelaitteet olkkariin, vain sen takia et kaverit oli tulossa viettään iltaa meille.
[/quote]
Teillä on näköjään ihan eri arvot, ajattelette elämän perusasioista eri tavalla. Mies vaikuttaa pinnalliselta hedonistilta. Yhdessä olette ja lapsiakin on tehty. Mies on kovaa vauhtia hankkimassa itselleen ulosottovelat.
Ajan kysymys koska eroatte, ellet nauti kynnysmattona olosta.
Palkka sun tilillesi. Annat miehelle käyttörahaa viikottain. Älä maksa sen velkoja tai mahdollista edes työssäkäyntiä autontankkauksella. Pidä tiukasti kiinni nyt omista rahoistasi, äläkä allekirjoita mitään.
Oletko varma, että sinun nimiisi ei ole otettu velkoja tai väärennetty nimeäsi takaajaksi jonnekin? Selvitä heti omat luottotietosi ja nimissäsi olevat velat. Ei maksa kuin muutaman euron asiakastiedon kautta.
Mikään ei estä häntä lisää velkoja tekemästä. Vasta luottotietojen menetys estää. Oletko valmistautunut siihen, että kolmannes miehen palkasta menee ulosottoon?
Miettisin ihan vakavissani, onko lasten elatuksen varjeluksen vuoksi viisaampi jättää mies. Mieheen ei voi luottaa.
Holtiton rahankäyttö, en voisi sietää, mutta pahempaa on tuo valehtelu...
Ehkä kannattaisi nostaa se iso kissa pöydälle, siinä ei pieni budjetin laadinta enää edes riitä!
Perhe on yhteinen juttu, rahat on yhteiset joten ilman muuta sinä maksat! Jos et maksa, elät kaverisuhteessa etkä rakasta puolisoasi.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 13:14"]
Mies vaikuttaa pinnalliselta hedonistilta.
[/quote]
Minäkin olen hedonisti, mutta en silti elä yri varojeni.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 13:27"]
[/quote]
[/quote]
Kiva, mutta eipä tässä sun rahoista puhutakaan :)
Kokemusta on, ei ainakaa paranna tilannetta jos sinä tankaat, ostat ruokaa yms. Koko perheen rahaliikenne sinun haltuusi, miehelle taskurahaa tai rajoitettu nostooikeus tiliin. Sinä maksat kaikki laskut ja lasket budjetin, jossa miehesi on pysyttävä tai eroat. Minä lähdin kun mieheni pitkän sairasloman (Kelan tuilla jo) ja minun hoitovapaani aikana otti 2 x 5000 höpöhöpö-luoton kertomatta minulle asiasta etukäteen. Pysy tiukkana!
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 13:27"]
[/quote]
[/quote]
Kiva, mutta eipä tässä sun rahoista puhutakaan :)
[/quote]
Ei niin, mutta tuo kommentti samasti holtittoman rahankäytön hedonismiin. Halusin korjata tämän virhekäsityksen.
Onko mies aina ollut tuollainen, vai onko se pahentunut viime aikoina? Pahentuminen siis viittaisi maniaan.
Mutta älä tankkaa miehen autoa, aikuisena hänen on pystyttävä huolehtimaan tuollaisista. Tarkista tosiaan, onko ottanut luottoa sinun nimissäsi. Pitäkää keskustelu, ja kaikki rahaliikenne sun kauttasi toistaiseksi. Sulla siis käyttöoikeus miehen tiliin? Siirrä sieltä tietty tulojenne suhteutettu summa omalle tilillesi heti miehen palkkapäivänä, minkä käytätte yhteisiin kuluihin.
Tuo valehtelu kyllä kuulosti aika pahalta.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 12:49"]ja vielä alkuperäiseen lisäten, ettei meillä ole koskaan varaa tehdä esim. asuntoomme esim. pintaremonttia, ostaa isompia ostoksia tai lapsille vaatteita muutoin kuin luottorahalla/osamaksuilla, kun kaikki rahat menevät velkoihin.
Tuloja nettona meillä kuussa noin 4200e
[/quote]
Meillä on samat nettotulot ja asumme velalla ostetussa okt:ssa, jota parhaillaan remontoimme kuukausituloilla, ei lainalla. Perheessä 6 henkeä. Vähän tiukempaa taloudenhoitoa niin onnistuu sama myös teillä.
Eroa.