Miten kutsutte Helsinkiä?
Stadiksi, hesaksi vai heseksi? Ite kutsun heseksi.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Jotkut 50- luvulla, ja sitä ennen syntyneet voivat olla sitä mieltä, että Stadi on ainoa oikea. Itse olen syntynyt -60 luvulla Alppilaan ja Hesaan.
Jos on sattunut syntymään maaltamuuttajien keskelle, niin tietysti on oppinut heiltä kielensäkin.
Mä oon sukupolvea X. Itä-Helsingin lähiössä kasvanut ja eri puolilla Stadia ikäni asunut. Kyllä mä oon aina asunut Stadissa tai Helsingissä. Vain juntit puhuvat Hesasta. Jos väittää, että Alppilassa puhuttaisiin Hesasta, ei kyllä ole pyörinyt Stadin alakulttuureissa päivääkään.
Lähden Hesoihin tai Isolle Kirkolle 😅 Harmi, kun ei ole viitsinyt pitkään aikaan, kun teillä on siellä sitä koronaa niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon sukupolvea X. Itä-Helsingin lähiössä kasvanut ja eri puolilla Stadia ikäni asunut. Kyllä mä oon aina asunut Stadissa tai Helsingissä. Vain juntit puhuvat Hesasta. Jos väittää, että Alppilassa puhuttaisiin Hesasta, ei kyllä ole pyörinyt Stadin alakulttuureissa päivääkään.
Onneksi en ole pyörinyt :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stadi.
Hesaa käyttää lähinnä maalaiset.
Stadi on keskusta, ei koko Helsinki.
Kyllä esimerkiksi Kaivari ja Rööperi ovat stadia, vaikka ei eivät olekaan keskustaa.
Jos lähdetään saivartelemaan, niin 1946 liitosalueet (Huopalahti, Kulosaari, Pakila, Malmi, Herttoniemi ym) eivät ole koskaan stadia olleetkaan. Saati sitten 2009 Sipoosta liitetty siivu.
Kaikki alle 30v kutsuu sitä nykyään Heseksi. Vain vanhat pierut kutsuu stadiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en ole pyörinyt :)
Joo, en minäkään koe menettäneeni mitään, vaikka en ole pyörinyt missään alakulttuureissa. Mulle Stadi tarkoittaa keskustaa. Helsinki käsittää myös lähiöt. En sano Hesa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stadi.
Kyllä esimerkiksi Kaivari ja Rööperi ovat stadia, vaikka ei eivät olekaan keskustaa.
Jos lähdetään saivartelemaan, niin 1946 liitosalueet (Huopalahti, Kulosaari, Pakila, Malmi, Herttoniemi ym) eivät ole koskaan stadia olleetkaan. Saati sitten 2009 Sipoosta liitetty siivu.
Miten ni Kaivari ja Rööperi ei ole keskustaa? Mun mielestä stadi tarkoittaa keskustaa ja siihen kuuluu myös Rööperi ja Kaivari. Siitä olen samaa mieltä, että nuo luettelemasi Pakila, Huopalahti ym. ovat kyllä Helsinkiä, mutta eivät misään nimessä stadia.
Olen kolmannen polven stadilainen.
Stadi on mun hima, ei koskaan Hesa.
Kampissa kasvanut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stadi.
Miten ni Kaivari ja Rööperi ei ole keskustaa? Mun mielestä stadi tarkoittaa keskustaa ja siihen kuuluu myös Rööperi ja Kaivari. Siitä olen samaa mieltä, että nuo luettelemasi Pakila, Huopalahti ym. ovat kyllä Helsinkiä, mutta eivät misään nimessä stadia.
Minä asun Ullanlinnassa ja sanon lähteväni keskustaan, kun menen Espan pohjoispuolelle kaupoille.
Ei ole kaupunginosaa nimeltä Keskusta. Eri ihmiset mieltävät sen eri tavalla. Minulle se on suurin piirtein E.Espa/Bulevardi, Freda, Rautatiekatu, Fabianinkatu -ruudun sisällä. Siinä on Kamppia ja Kluuvia, pikkuisen Kaisaniemeäkin.
Stadi sen sijaan jatkuu minun mielessäni ainakin Paavalin kirkolle ja Tullinpuomiin saakka. Kyllä vallilalaiset (ja alppilalaisetkin) ovat stadilaisia. Helsinkiläisiä on sitten paljon laajemmalti, virallisia rajoja myöden.
Ihan vaan Helsinki