Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensikertalainen kysyy lentokoneessa juomisesta

Vierailija
09.07.2014 |

Olen lähdössä pakon edessä ensimmäistä kertaa ulkomaille lentäen. Minulla on sairaus, joka kuivattaa suun limakalvoja ja siksi minun on juotava tavallista enemmän. Olen kuullut, että lentokoneeseen ei saa viedä nesteitä kuin minimaalisen määrän. Miten ihmeessä kestän monen tunnin lennon, jos en voi ottaa mukaan omia juomapulloja? Auttaisiko lääkärintodistus? Vai joudunko ostamaan kahvia (sitä siellä kai myydään??) koko matkan ajan? Se tunnetusti poistaa nestettä kehosta, joten olen entistä janoisempi.

Lisäksi kahvin juonti juoksuttaa vessassa ja pelkään lentämistä todella paljon. En voisi kuvitella tilannetta, että minun täytyisi nousta paikaltani mennäkseni lentokoneen vessaan. Pienessä kopissa yksin, ovi lukossa, kaikki koneen äänet ympärilläni! Juuri ja juuri voisin kuvitella pystyväni istumaan paikallani matkan ajan, silmät kiinni. Vaippoja ei kannata kuitenkaan ehdottaa. Ilman yletöntä kahvin juontia luulen pystyväni pidättelemään.

Ja joka epäilee aloitustani provoksi, unohda. Tällaisia paniikki-ihmisiä nyt vaan sattuu oikeasti olemaan olemassa.

Kommentit (303)

Vierailija
281/303 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 13:43"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 13:38"]

No voisiko joku kaiken selittävä valopää vihdoinkin kertoa, miten SE HELVETIN OVI sitten oikein laitetaan lukkoon?? Kaikki vain hokevat "laita lukkoon" mutta kukaan ei kerro, miten. Liittyykö se valokatkaisija siihen lukitsemiseen vai ei, koettakaa jo päättää! Vai onko siinä siis perinteinen kahva, joka lukittuakseen käännetään esim. yläasentoon tai erillinen nappi, josta käännetään?

Ja saamari soikoon en ole lentänyt enkä tule koskaan lentämään, mutta ottaa päähän ap:n puolesta tämä jahkaaminen! Kierretään ja kaarretaan, eikä kukaan vastaa kysymykseen.

[/quote]

Siinä ovessa on tappi, mistä otat kiinni ja liu'utat sen siihen suuntaan, mihin se liukuu, joko vasemmalle tai oikealle. http://signalvnoise.com/images/bathroom-lock-light.png

[/quote]

http://www.flightattendantjoe.com/wp-content/uploads/2013/08/2013-08-23-06.50.09.jpg

http://www.sleeplessinkl.com/wp-content/uploads/2009/06/lock.jpg

Kuinka lukosta otetaan kiinni:

http://pad1.whstatic.com/images/thumb/d/da/Go-to-the-Bathroom-on-a-Plane-Step-2.jpg/670px-Go-to-the-Bathroom-on-a-Plane-Step-2.jpg

http://www.wikihow.com/Go-to-the-Bathroom-on-a-Plane

Vierailija
282/303 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 10:09"]

Koneen vessan voivat lentoemännät avata ulkopuolelta, jos se jumiutuu. Muuten vessa on outo, mutta looginen loppujenlopuksi. Lapsetkin osaa käyttää sitä yksinään. Kukaan ei nauti koneiden vessasta eli sillä voi vessapelkoaan lievittää. Valitettavast vessan lukko on yleensä valokatkaisin. Eli ovi auki on himmeä valo, lukossa kirkasvalo. Kokeile oven aukaisumekanismiä ja liikkumista ennen kuin menet sisälle, tai pyydä lentoemojen näyttää miten vessa toimii ja ovi aukeaa. Minä olen täysin klaustrofobinen, mutta selviä vessassa käynnistä. Kannattaa menna ennen kuin on pakko. Silloin on helpompi asennoitua, kun voi vaikka perua käyntinsä. jos panttaa viimeiseen asti niin silloin on pakon edessä.

[/quote]

Nyt alkoi minuakin kiinnostaa tuo vessasysteemi. En todellakaan osaisi käyttää mitään valoihin liittyvää järjestelmää, vielä vähemmän lapseni osaisi, vaikka sanotkin, että "lapsikin osaa". En ole ikinä törmännyt tuollaiseen.

Miksei voi yksinkertaisesti olla vihreä ja punainen väri? Tai auki ja kiinni, vapaa ja varattu? Ketä varten tuo järjestelmä oikein on luotu??

Taidankin mennä Saksaan laivalla. Ei ainakaan tarvitse housuun kusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/303 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 11:25"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 09:51"]Tyhjä juomapullo mukaan ja vessassa täytät kentällä turvatarkastuksen jälkeen ennen kuin menet koneeseen :)

[/quote]

Jos on varaa lentää, on kyllä varaa ostaa juomapullokin.

[/quote]

Täh? Juurihan tuossa lukee: "juomapullo mukaan". Mikä on ongelmasi?

Vierailija
284/303 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 09:34"]

Olen lähdössä pakon edessä ensimmäistä kertaa ulkomaille lentäen. Minulla on sairaus, joka kuivattaa suun limakalvoja ja siksi minun on juotava tavallista enemmän. Olen kuullut, että lentokoneeseen ei saa viedä nesteitä kuin minimaalisen määrän. Miten ihmeessä kestän monen tunnin lennon, jos en voi ottaa mukaan omia juomapulloja? Auttaisiko lääkärintodistus? Vai joudunko ostamaan kahvia (sitä siellä kai myydään??) koko matkan ajan? Se tunnetusti poistaa nestettä kehosta, joten olen entistä janoisempi.

Lisäksi kahvin juonti juoksuttaa vessassa ja pelkään lentämistä todella paljon. En voisi kuvitella tilannetta, että minun täytyisi nousta paikaltani mennäkseni lentokoneen vessaan. Pienessä kopissa yksin, ovi lukossa, kaikki koneen äänet ympärilläni! Juuri ja juuri voisin kuvitella pystyväni istumaan paikallani matkan ajan, silmät kiinni. Vaippoja ei kannata kuitenkaan ehdottaa. Ilman yletöntä kahvin juontia luulen pystyväni pidättelemään.

Ja joka epäilee aloitustani provoksi, unohda. Tällaisia paniikki-ihmisiä nyt vaan sattuu oikeasti olemaan olemassa.

[/quote]

Vau kivat sulle että pääset lentämään! Juomia saat kuten vain haluat, kunhan vaan vaunusta kysyt, niin kuin tässä tuli ilmi. Pikku pullollinen mielijuomaasi, jossa alkoholia tekee ihan hyvää, eli rentoudut. Hanki korvatulpat jos tuntuu, että koneen hurina tuntuu korvissa liikaa (mulla nimittäin joskus tuntuu, kun on oikein väsynyt ja pitää reissata). Ota mukaan kirja, korvalaput jne. kaikenlaista mukavaa viihdykettä, jos pitemmälle lentelet. Rakastan yli kaiken sitä tunnetta kun kone irtoaa maasta ja kallistaa siinä alussa. Sitten auringonpaiste pilvien yläpuolella, sitä kauneutta :)

Vierailija
285/303 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 11:03"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 10:22"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 09:55"]

Hei nyt valoja päälle ihmiset! TURVATARKASTUKSEN LÄPI ei saa viedä nesteitä kuin 100 ml mutta mikään ei estä ottamasta tyhjää pulloa ja täyttämästä sitä turvatarkastuksen jälkeen tai ostamasta kentältä pulloa koneeseen. Se ei ole kiellettyä eikä siitä tule mitään sanktiota jos juot omasta pullosta koneessa.

[/quote]

Paitsi sellainen lisäys, että alkoholia ei tietenkään saa juoda omasta pullosta, mutta vesi/mehu/limsa täysin sallittua. -30

[/quote]

Missä tuollainen sääntö on? Ei ainakaan jokaista lentoyhtiötä koskien. Olen mennyt Euroopassa vajaa olut tuoppi kädessä lentokoneeseen, eikä kukaan kieltänyt sen juomista. 

[/quote]

En nyt jaksa googlettaa virallista tietoa, mutta maalaisjärjellä ajateltuna: lentokoneessa myydään alkoholia = on anniskelualuetta = omien alkoholijuomien nauttiminen kielletty.

[/quote]

Maalaisjärjellä ajateltuna ne anniskelut muualla maailmassa on vähän väljemmät kuin Pori Jazzissa tai Puistobluesissa. Jos lentokentällä saa juoda oluen "anniskelualueen" ulkopuolella, eiköhän vaadita suomalainen nutturapää, joka katsoo, ettei sen kanssa voi kuitenkaan mennä koneeseen.

Yleensä Euroopassa, jos saa omia eväitä syödä ja juoda, niitä saa syödä ja juoda. Vain pohjoismaissa, tiukkapipoisimpana taitaa olla oma rakas Suomi, taidetaan eväät lajitella sen mukaan mitä ne pitävät sisällään.

Vierailija
286/303 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansainväliseltä alueelta turvatarkastuksen jälkeen saat ostaa vettä tai limpparia koneeseen. Lisäksi koneessa myydään vettä (usein saa jopa ilmaiseksi).

Vierailija
287/303 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 13:03"]

[/quote]

Vau kivat sulle että pääset lentämään! Juomia saat kuten vain haluat, kunhan vaan vaunusta kysyt, niin kuin tässä tuli ilmi. Pikku pullollinen mielijuomaasi, jossa alkoholia tekee ihan hyvää, eli rentoudut. Hanki korvatulpat jos tuntuu, että koneen hurina tuntuu korvissa liikaa (mulla nimittäin joskus tuntuu, kun on oikein väsynyt ja pitää reissata). Ota mukaan kirja, korvalaput jne. kaikenlaista mukavaa viihdykettä, jos pitemmälle lentelet. Rakastan yli kaiken sitä tunnetta kun kone irtoaa maasta ja kallistaa siinä alussa. Sitten auringonpaiste pilvien yläpuolella, sitä kauneutta :)

[/quote]

En ole ap, mutta lentopelkoinen. Kiitos kommentistasi ja vinkeistä. Korvatulpat otan ehdottomasti käyttöön :)

Vierailija
288/303 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvatarkastuksen jälkeen voit ostaa niin paljon vettä kuin käsimatkatavaroihin mahtuu. Koneessakin myydään vettä. Oletko koskaan ajatellut psykiatrille hoitoon hakeutumista? Hyvää matkaa!

Vierailija
289/303 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 13:03"]

[/quote]

[/quote]

Jos oot noin paniikissa jo nyt niin kannattais lääkäriltä hakea ennen matkaa jotain rauhottavaa lentopelkoon. Tää ei oo sitten vitsi. Tai nappaat sitten pikku pullon jotain alkoholia sisältävää, joka rentouttaa. Tulee lennostasi hieman parempi muisto. Noi korvalaput on tosi hyvä juttu. Kun oot kerran lentoon lähössä, niin voisit ajatella että siedättäisit hieman ittees ja tekisitkin sen vessareissun siellä koneessa. Jos yli neljän tunnin lennolle meet, pakosti joudut käymään veskissä.

Vierailija
290/303 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 09:43"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 09:39"]

Ei sitä vettä tai muutakaan nestettä nyt vaan saa viedä sinne koneeseen! Minigrip-pussillinen kuulemma maksimi sääntöjen mukaan!

[/quote]

Älä viitsi. Tottakai saat viedä turvatarkastuksen jälkeen ostettuja.

[/quote]

Jep. Minäkin olen vienyt, muun muassa lentokentältä ostettuja alkoholeja. 

Vierailija
291/303 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

turvatarkastuksesta ei saa vielä kuin 1 dl nestettä.

Aikoinaan kun lapsi oli vauva, meillä oli äidinmaitoa jauheena, vessasta ihan otin tyhjään pulloon vettä ja repussa oli 1,5 l vettä.

Vessassa hana on niin alhaalla, mulla oli pieni ja matala pullo, kaadoin sen täyteen ja kaadoin isompaan pulloon, iso pullo ei mahdu lavuaariin.

Ja vaikka vesi on ns lämmintä, ei haittaa, koska ne putket ovat käytössä koko ajan. Kun jotkut mammat valittaa ettei kädenlämpöistä vettä saa ottaa, kyllä saa.

Vierailija
292/303 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 12:53"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 10:09"]

Koneen vessan voivat lentoemännät avata ulkopuolelta, jos se jumiutuu. Muuten vessa on outo, mutta looginen loppujenlopuksi. Lapsetkin osaa käyttää sitä yksinään. Kukaan ei nauti koneiden vessasta eli sillä voi vessapelkoaan lievittää. Valitettavast vessan lukko on yleensä valokatkaisin. Eli ovi auki on himmeä valo, lukossa kirkasvalo. Kokeile oven aukaisumekanismiä ja liikkumista ennen kuin menet sisälle, tai pyydä lentoemojen näyttää miten vessa toimii ja ovi aukeaa. Minä olen täysin klaustrofobinen, mutta selviä vessassa käynnistä. Kannattaa menna ennen kuin on pakko. Silloin on helpompi asennoitua, kun voi vaikka perua käyntinsä. jos panttaa viimeiseen asti niin silloin on pakon edessä.

[/quote]

Nyt alkoi minuakin kiinnostaa tuo vessasysteemi. En todellakaan osaisi käyttää mitään valoihin liittyvää järjestelmää, vielä vähemmän lapseni osaisi, vaikka sanotkin, että "lapsikin osaa". En ole ikinä törmännyt tuollaiseen.

Miksei voi yksinkertaisesti olla vihreä ja punainen väri? Tai auki ja kiinni, vapaa ja varattu? Ketä varten tuo järjestelmä oikein on luotu??

[/quote]Eihän siellä mitään valojärjestelmää tarvitsekaan käyttää. Valokytkin on yhdistetty ovilukkoon. Kun menet vessan sisälle ja laitat oven lukkoon, syttyvät valot. Eli lentokoneen vessassa ei "kattovalot" pala jos kukaan ei sisäpuolelta laita ovea lukkoon.

Vierailija
293/303 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

lentokoneen vessat on tosi siistejä yleensä, eri tasoa kuin junan wc. juomapulloja voi ostaa turvatarkastuksen jälkeen kentältä ja vettä myös saa ilmaiseksi pyydettäessä koneessa.

Vierailija
294/303 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 12:53"]

[/quote]

[/quote]

Voi härregyyd! Siis, en ole tuo edellinen vastaaja, mut väännetään nyt rautalangasta. Kun vessa on vapaa, ja sinne voi mennä, niin ovessa näkyy vihreällä pohjalla teksti "Vacant". Kun menet sisälle ja vedät oven lukkoon, vaihtuu ulkopuolella tekstiksi "Occupied" ja tekstin pohja muuttuu punaiseksi. Samalla hetkellä, kun vedät oven lukkoon, menevät vessan valot päälle. Siihen asti siellä on vain himmeä turvavalo sitä varten, että näet vetää sen oven lukkoon. Vessassa ei siis tarvitse etsiä valokatkaisijaa. Kun ovi on lukossa, ei ovea saa ulkopuolelta ihan noin vain vetäsemällä auki. Jos tulee hätä, etkä saa ovea auki, pystyy lentoemo avaamaan sen ulkopuolelta. Samoin, jos epäillään, että joku vetää röökiä vessassa (kiellettyä!), panee vessassa (ei ok!), sammuu vessaan (ei ok!) tai muuten vaan tulee tilanne, niin emot saa avattua oven. Vessan ovi on haitariovi tilan säästämiseksi.

Vierailija
295/303 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 12:53"]

[/quote]

[/quote]

Siis mitä te nyt oikein hölisette? Lentokoneen vessa toimii siis seuraavasti:

1. Vessan ollessa varattu palaa punainen valo, sattaa olla myös teksti "occupied" tai vastaavaa.

2. Vessan ollessa vapaa, palaa vihreä valo ja mahdollisesti myös joku asiasta kertova teksti.

3. Kun menet vessaan, siellä ei ole erillistä valokatkaisijaa vaan kun vedät oven kiinni ja lukkoon, valo menee päälle automaattisesti. Ei välttämättä kaikissa koneissa, joissain saattaa olla myös erillinen valokatkaisiaja.

Eli toimi näin: katso värivalosta, onko vessa vapaa. Jos palaa vihreä = vessa on vapaa. Avaa ovi, mene sisään, sulje ovi perässäsi, laita se lukkoon, valo syttyy automaattisesti. Hoida tarpeesi, pese kädet, avaa ovi lukosta ja työnnä se auki, astu ulos, sulje ovi perässäsi, mene omalle paikallesi istumaan.

Vieläkö tarvitsette lisäneuvoja?

Vierailija
296/303 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 09:36"]

Kyllä ne tuo sulle ihan vettäkin pyytämällä, ihan ilmaiseksi jopa.

[/quote]Ei välttämättä.
LEnnettiin Gdanskista Turkuun ja vieressäni istuo American Airlinesilta eläkkeelle jäänyt rouva. Oli tyytyväinen kun lentolippu oli maksanut vain 20€, mutta valitii kun vesi muki maksoi 1€. "Ei se koskaan vaan ole AA:lla maksanut"
En oikein ymmärtänyt tuota logikkaa. 

Vierailija
297/303 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voisiko joku kaiken selittävä valopää vihdoinkin kertoa, miten SE HELVETIN OVI sitten oikein laitetaan lukkoon?? Kaikki vain hokevat "laita lukkoon" mutta kukaan ei kerro, miten. Liittyykö se valokatkaisija siihen lukitsemiseen vai ei, koettakaa jo päättää! Vai onko siinä siis perinteinen kahva, joka lukittuakseen käännetään esim. yläasentoon tai erillinen nappi, josta käännetään?

Ja saamari soikoon en ole lentänyt enkä tule koskaan lentämään, mutta ottaa päähän ap:n puolesta tämä jahkaaminen! Kierretään ja kaarretaan, eikä kukaan vastaa kysymykseen.

Vierailija
298/303 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Siinä ovessa on tappi, mistä otat kiinni ja liu'utat sen siihen suuntaan, mihin se liukuu, joko vasemmalle tai oikealle. http://signalvnoise.com/images/bathroom-lock-light.png

Vierailija
299/303 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Teidän kysymykset on tasoa "Miten maitopurkin saa auki?" ja kun vastataan, et joko kierrekorkista kiertämällä tai siivekkeistä kääntämällä, niin te ette silti tajua. Anteeksi, ettei osata vastata apinaohjeilla "ota kiinni korkista (se muovinen osa siinä tölkin päällä) ja väännä kättä, kunnes muoviosa irtoaa. purkin sulkemiseksi toista toiseen suuntaan, kunnes muoviosa pysyy kiinni tölkissä. palauta maitotölkki jääkaappiin tarttumalla jääkaapin oven kahvaan ja vetämällä itseesi päin kunnes ovi heilahtaa auki."

Vierailija
300/303 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa. Minulla on aina juomapullo mukana, vien sen turvatarkastuksesta tyhjänä läpi ja täytän vessassa. Juomapullo kannattaa ottaa pois kassista ettei hälytä turhaan.

Normaaleilla lennoilla saa vettä ja muuta juotava kyllä runsaasti

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 09:43"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 09:40"]

Voit jopa ottaa tyhjän pullon mukaan ja täyttää kentän vessassa. Paniikki pienemmälle ja järki käteen.

[/quote]

Turvatarkastuksen läpi ei saa viedä 1 dl suurempia nestepakkauksia tyhjänäkään. Pl. pikkulasten juomatetrat yms. erityistapaukset.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä