Aamuahdistus - mistä johtuu
Olen aina aamuisin hyvin ahdistunut, heti heräämisen jälkeen. Ajattelin sen liittyvän työhöni, joka on hyvin stressaava, mutta olen kesälomalla, ja silti minua ahdistaa aivan hirveästi aamuisin. Välillä jopa oksennan. Myöhemmin se menee ohi, ja on jo lähes poissa puoliltapäivin. Mistä se johtuu? Toistuu päivittäin.
Ärsyttää, kun haluaisin rentoutua lomalla. :(
Kommentit (19)
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 08:54"]
Aamuvitutus. Sen takia haluan herätä yksin, muuten tappelen kaikkien kanssa. Päivällä olen jo kaikista rauhallisin.
[/quote]
Ei, aamuvitutus on eri asia.
ap
Mulla on myös aamuahdistusta ja olen yrittänyt miettiä, mistä se johtuu. Voisikohan olla synnytyksen jälkeistä masennusta?
Keitän kahvit ja syön aamupalan ja vähitellen helpottaa. Parasta on, jos aamiaisen jälkeen pääsee vielä pötköttelemään, ja nukahtaakin ehkä hetkeksi.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 08:59"]
Mulla on myös aamuahdistusta ja olen yrittänyt miettiä, mistä se johtuu. Voisikohan olla synnytyksen jälkeistä masennusta?
Keitän kahvit ja syön aamupalan ja vähitellen helpottaa. Parasta on, jos aamiaisen jälkeen pääsee vielä pötköttelemään, ja nukahtaakin ehkä hetkeksi.
[/quote]
Minulla ei voi olla, koska ei ole lapsia. Mietin vaan, onko siihen joku fyysinen / kemiallinen syy. Ei ole mitään lääkitystä.
Mietittekö te yhtään mitä te ajattelette? Minne mieli menee sinne ihminen seuraa. Onko teillä asiat hyvin. Murehditteko, suututtaako asiat? Onko asiat hyvin?
mulla myos aamulla ahdistunut olo, mina tosin tiedan omalla kohdallani siihen syyn ( isoja huolia ja murheita ).tsemppia kaikille.
Ahdistuneisuus on yleensä aamuisin pahinta ja helpottaa päivän kuluessa. Tämä on tyypillistä ahdistuneisuudesta kärsivillä. Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö? Masennusta? Varaa aika lääkärille, sinulla on aika voimakkaita somaattisia oireita, kuten tuo pahoinvointi. Koita nauttia lomastasi myös!
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 10:08"]
Ahdistuneisuus on yleensä aamuisin pahinta ja helpottaa päivän kuluessa. Tämä on tyypillistä ahdistuneisuudesta kärsivillä. Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö? Masennusta? Varaa aika lääkärille, sinulla on aika voimakkaita somaattisia oireita, kuten tuo pahoinvointi. Koita nauttia lomastasi myös!
[/quote]
Minulla on ollut masennusta vuosia sitten, mutta se oli erilaista. Joku ahdistushäiriö se voisi ollakin. En vaan usko että näillä oireilla pääsee nyt kesällä tk-lääkäriin. Ajat on kiven alla :(
ap
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 09:51"]
Mietittekö te yhtään mitä te ajattelette? Minne mieli menee sinne ihminen seuraa. Onko teillä asiat hyvin. Murehditteko, suututtaako asiat? Onko asiat hyvin?
[/quote]
Ei suututa, mutta on asioita, jotka syystäkin huolestuttavat. Mietin vaan sitä, että miksi se ahdistus on niin paha aamulla ja katoaa päivän mittaan, teinpä mitä tahansa.
ap
Työterveyshuolto? Saa sinne mennä lomallakin.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 10:13"]
Työterveyshuolto? Saa sinne mennä lomallakin.
[/quote]
Ei ole oikeutta sellaiseen. Olen pätkätyöläinen.
ap
Täälläkin yksi aamuahdistunut. Herään aamulla kauhea painon tunne rinnassa. Tuntuu siltä, että jotain pahaa tapahtuu, enköä voi sitä estää. Yleensä se helpottaa iltapäivällä. En haluaisi ottaa mitään tabuja.
pääsisitkö lähtemään lenkille heti aamusta?
taputtelua aamusta?
http://www.iltalehti.fi/terveys/200805077609049_tr.shtml
mielikuvaharjoittelua aamulla?
suihku tai uimaan aamulla?
Itse kärsin aamuahdistuksesta ja se on tuskaisaa... olin muutenkin masentunut joten syön masennuslääkkeitä, mutta olisiko noista apua?
Tai katsotko jotain sarjaa? katso yksi jakso aamulla? onko sulla pihaa? hoida pihakukkasia... jotain kuitenkin että aivosi työskentelevät voimakkaasti jonkun asian parissa :)
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 10:37"]
pääsisitkö lähtemään lenkille heti aamusta?
taputtelua aamusta?
http://www.iltalehti.fi/terveys/200805077609049_tr.shtml
mielikuvaharjoittelua aamulla?
suihku tai uimaan aamulla?
Itse kärsin aamuahdistuksesta ja se on tuskaisaa... olin muutenkin masentunut joten syön masennuslääkkeitä, mutta olisiko noista apua?
Tai katsotko jotain sarjaa? katso yksi jakso aamulla? onko sulla pihaa? hoida pihakukkasia... jotain kuitenkin että aivosi työskentelevät voimakkaasti jonkun asian parissa :)
[/quote]
Kiitos vinkeistä. Aikoinaan, kun Serranon perhe tuli Yleltä aamulla, ja silloinkin ahdisti, niin helpotti katsoa niitten kohellusta. Ne jaksot kun oli niin pitkiäkin. Täytyy ehkä hankkia Serranos-boxi.
ap
Minulla itsellä on sama homma, mutta en ole oksentanut ja inhottava puristus rinnassa saattaa laantua nopeastikin. Olen miettinyt, että voisiko se johtua painajaisista, joita ei vain muista. Kauanko sinulla on jatkunut tämä?
Minulla on ahdistusta sekä aamuisin että iltaisin, ajattelen sen johtuvan väsymyksestä. Musiikki, komedian jne auttavat. :)
Tsemppiä ap ja muut <3
Hei, tämä on vanha keskustelu. Minulla samat oireet; aamuisin ahdistaa, vatsaan koskeen, oksettaa, pitää haukkoa henkeä ja suuta aukoa, suu kuivuu. Kuitenkin päivän mittaan ahdistus lievenee, tosin vatsakipu ja oksetuksen tunne pysyvät. Mikä tämän aiheuttaa?
Minä olen pitkäaikaistyötön, suurissa rahahuolissa myös. Akateeminen koulutus, aineenope.
Mulla on hormonaalista ollut tämä. Synnytyksen jälkeen pahinta ja nyt tuntuu enää kierron tietyissä vaiheissa aamuisin/päivisin. Illalla ei koskaan mitään oireita ja syksyä kohti iltojen pimetessä hyvä aika alkaa aina vain aikaisemmin. Eli kuun kiertoin ja vuoden aikoihin liittyvää. Elämä kunnossa eli oireiden syy ei ole psyykkinen.
Minulla myös, mutta tunnistan mikä aiheuttaa. Työstressi ja unettomuus. Niitä kun ei ole, niin ei ole ahdistustakaan. Itse asiassa unettomuus poistuu, kun työstressi poistuu.
Aamuvitutus. Sen takia haluan herätä yksin, muuten tappelen kaikkien kanssa. Päivällä olen jo kaikista rauhallisin.