Miten reagoit jos kaveri sanoo esim. Ei kuulu sulle tai ei kiinnosta?
Minun mielestäni äärimmäisen törkeitä tokaisuja. Kuittaan usein takaisin vastaavalla töykeydellä.
Ihan kun sen toisenkaan jutut aina kiinnostaisi, tai hänelle aina kuuluisi.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
En muista että kaverini, tai kukaan läheiseni, olisi koskaan sanonut "ei kuulu sulle" tms.
Sen sijaan parikymmentä vuotta sitten, ollessani parikymppinen, yksi kaverini sanoi jotain sen tyylistä kuin "ei kiinnosta" (ärsyyntyneellä, turhautuneella äänensävyllä), kun ehdotin näkökulmaa yhteen hänen ihmissuhdeongelmaansa. Yleensä hän aina halusi kuulla muiden mielipiteitä, myös minun, mutta sillä kertaa ei.
Loukkaannuin ja ajattelin uhmakkaasti "hyvä on, en enää sano mitään hänen ongelmiinsa". En kuitenkaan ole pitkävihainen, joten pian vuorovaikutuksemme palasi entisiin uomiinsa.
Näköjään kuitenkin loukkaannuin aika paljon, koska muistan tilanteen edelleen.
Mutta joskus tekee itteläni ainakin mieli kostaa jossain toisessa tilateessa.
Ja tuskin kaverinkaan jutut aina niin kiinnostaa, varmaan nekin kyselii henk. koht juttuja niin kuin melkein kaikki läheiset kaverin ainakin.
Mun mielestä hyvä jos kaveri saa "maistaa omaa lääkettään" ja saa kokea miltä tuntuu, ehkä saattaa oppiakin ja korjata käytöstään.
Niin paitsi, että yleensä omia virheitä ei nähdä vaan kaveri ajattelee samanlailla kuin sinäkin ja kostaa sinulle takaisin. Mistä tietää jos se alkuperäinen "ei kuulu sinulle" olikin kosto jostain aiemmasta?
Kostolle ei löydy loppua kun sellaiseen leikkiin lähtee. Lapsellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peiliin katsomisen paikka, jos tuollainen kommentti tulee. Silloin on todennäköisesti itse kysynyt jotain epäsopivaa.
Eikä ole, kun kaveri vain ei osaa käyttäytyä. Ei noin sanota kaverille.
Totta munassa sanotaan, jos kaveri ei osaa olla urkkimatta. Kaikki vaan ei kuulu kaikille ja jos sitä ei muuten tajua on pakko sano "ei kuulu sulle".
t. eri
Joo mutta kyllähän siinä omakin kaveruus muuttuu viileenpään suuntaan, ja apua ei aina löydykkään. Reilu meininki, eli kosto.
Ehkä jos liikkuu 3-vuotiaiden keskuudessa. Muissa ikäryhmissä asiat pystytään selvittämään puhumalla eikä tarvita pikkulasten kostoretkiä. Toisaalta, eipä siinä hyvä häviä jos urkkiva kostonhimoinen kakara poistuu kaveripiiristä. Että win-win-tilanne sen suhteen.
No kyllähän monesti valtiollisella tasollakin niin ettei yksipuoliset anteeksipyynnöt tule kyseeseen. Ja iskuun vastataan vastaiskulla. Ei se ole mikään aikuisuuden/sivistyksen merkki.
Joo, varmasti niissä valtioissa, joissa sivistyksen taso on 3-vuotiaiden tasolla. Vähän kun opiskelet vielä historiaa huomaat, että vastaiskuista ei mitään hyvää ole koskaan seurannut. Aloita vaikka kohdasta "1. maailmansota".
No siis kyllähän minä olen kirjani lukenut. Älä minua ala alkeisiin ohjaamaan.
Kyllä kaiken maailman pakotteita politiikassakin kostoksi laitetaan, koska pyritään ohjaamaan toisen maan poliittista ja sotilaallista käytöstä.
Teoilla on seurauksia jne.
Ja sinä haluat ohjailla kavereitasi pakotteilla? Tajuatko yhtään miten sairaalta tuo kuulostaa?
Ei yhtään sen sairaanpaa, kuin suuremmassa mittakaavassakaan.
Suhteet kyseessä.
No suuressa mittakaavassahan se on sairasta. Ja vielä sairaampaa on, jos kuvittelee ihmissuhteiden olevan poliittista peliä, jossa toinen murjotaan toimimaan oman mielen mukaan kostolla ja pakotteilla. Psykopaatit ja narsistit tuppaavat toimimaan niin.
No sinäkö sen määrittelet vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peiliin katsomisen paikka, jos tuollainen kommentti tulee. Silloin on todennäköisesti itse kysynyt jotain epäsopivaa.
Totta munassa sanotaan, jos kaveri ei osaa olla urkkimatta. Kaikki vaan ei kuulu kaikille ja jos sitä ei muuten tajua on pakko sano "ei kuulu sulle".
t. eri
Joo mutta kyllähän siinä omakin kaveruus muuttuu viileenpään suuntaan, ja apua ei aina löydykkään. Reilu meininki, eli kosto.
Ehkä jos liikkuu 3-vuotiaiden keskuudessa. Muissa ikäryhmissä asiat pystytään selvittämään puhumalla eikä tarvita pikkulasten kostoretkiä. Toisaalta, eipä siinä hyvä häviä jos urkkiva kostonhimoinen kakara poistuu kaveripiiristä. Että win-win-tilanne sen suhteen.
No kyllähän monesti valtiollisella tasollakin niin ettei yksipuoliset anteeksipyynnöt tule kyseeseen. Ja iskuun vastataan vastaiskulla. Ei se ole mikään aikuisuuden/sivistyksen merkki.
Joo, varmasti niissä valtioissa, joissa sivistyksen taso on 3-vuotiaiden tasolla. Vähän kun opiskelet vielä historiaa huomaat, että vastaiskuista ei mitään hyvää ole koskaan seurannut. Aloita vaikka kohdasta "1. maailmansota".
Kyllä kaiken maailman pakotteita politiikassakin kostoksi laitetaan, koska pyritään ohjaamaan toisen maan poliittista ja sotilaallista käytöstä.
Ja sinä haluat ohjailla kavereitasi pakotteilla? Tajuatko yhtään miten sairaalta tuo kuulostaa?
Suhteet kyseessä.
No suuressa mittakaavassahan se on sairasta. Ja vielä sairaampaa on, jos kuvittelee ihmissuhteiden olevan poliittista peliä, jossa toinen murjotaan toimimaan oman mielen mukaan kostolla ja pakotteilla. Psykopaatit ja narsistit tuppaavat toimimaan niin.
Esimerkiksi minä. Ja olen täysin varma, että kaikki terveet aikuiset ovat kanssani samaa mieltä. Kosto ja pakotteet eivät kuulu terveeseen ihmissuhteeseen eikä terve ihminen sovella maailman politiikan käytäntöjä lähisuhteisiinsa. Näin se vaan menee.
Kuulostaa kaikkine selittelyineen, ja kostoineen siltä, että AP on tivaamalla tivannut jotain asiaa, jota kaveri ei ole halunnut hänelle kertoa, ja yrittänyt ensin saada uteliasta tunkeilijakaveriaan perääntymään asiallisella linjalla, mutta koska viesti ei ole mennyt perille, vaan sama tivaaminen on jatkunut, sillä AP:han pakahtuu uteliaisuudesta, ja suorastaan kiusaa, kun ei suostuta asiaa jakamaan, eikä moinen käy AP:n maailmassa jumankauta päinsä alkuunkaan, joten ei ole auttanut muu, kuin heittää sokerikuorrutteet hemmettiin, ja sanoa suoraan, ettei asia AP:lle kuulu, ja siitä nyt sitten herkkähipiäisenä prinsessa hernepers*** menny vettä nenään.
Taitaa kaveri olla ihan tyytyväinen päästessään AP:n kaltaisesta päänsärystä eroon, eikä tarvitse edes perustetta yrittää vetää hatusta, vaan AP lahjoittaa sen ihan itse.
Miettisin haluanko enää viettää aikaa noin tylyn henkilön kanssa. Ok, toki jos jostain asiasta ei halua keskustella, mutta tuohonkin voi ihan nätisti vastata, että kiitos kysymästä, mutta olen mieluummin keskustelematta asiasta tai jos ei kiinnosta voi senkin sanoa ihan kauniisti, että kiitos kysymästä, mutta ei taida olla minun juttuni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
En muista että kaverini, tai kukaan läheiseni, olisi koskaan sanonut "ei kuulu sulle" tms.
Sen sijaan parikymmentä vuotta sitten, ollessani parikymppinen, yksi kaverini sanoi jotain sen tyylistä kuin "ei kiinnosta" (ärsyyntyneellä, turhautuneella äänensävyllä), kun ehdotin näkökulmaa yhteen hänen ihmissuhdeongelmaansa. Yleensä hän aina halusi kuulla muiden mielipiteitä, myös minun, mutta sillä kertaa ei.
Loukkaannuin ja ajattelin uhmakkaasti "hyvä on, en enää sano mitään hänen ongelmiinsa". En kuitenkaan ole pitkävihainen, joten pian vuorovaikutuksemme palasi entisiin uomiinsa.
Näköjään kuitenkin loukkaannuin aika paljon, koska muistan tilanteen edelleen.
Mutta joskus tekee itteläni ainakin mieli kostaa jossain toisessa tilateessa.
Ja tuskin kaverinkaan jutut aina niin kiinnostaa, varmaan nekin kyselii henk. koht juttuja niin kuin melkein kaikki läheiset kaverin ainakin.
Mun mielestä hyvä jos kaveri saa "maistaa omaa lääkettään" ja saa kokea miltä tuntuu, ehkä saattaa oppiakin ja korjata käytöstään.
Niin paitsi, että yleensä omia virheitä ei nähdä vaan kaveri ajattelee samanlailla kuin sinäkin ja kostaa sinulle takaisin. Mistä tietää jos se alkuperäinen "ei kuulu sinulle" olikin kosto jostain aiemmasta?
Kostolle ei löydy loppua kun sellaiseen leikkiin lähtee. Lapsellista.
Jatkan vielä:
Mikäli oikeasti haluaisi toisen oppivan jotain, on hyvä vain sanoa/kysyä asiallisesti suoraan miten asia on. "Oletko vihainen minulle?" "Sanoit aika ikävään sävyyn tuon minulle, miksi?"
On uskomatonta miten niin moni ajattelee, että piilovihjailu muuttaisi yhtään mitään. Ei ihmiset välttämättä edes huomaa jos ovat loukanneet.
Jos on pokkaa sanoa ikävästi, niin puhukaa sitten ihan suoraan miten asiat on. Eihän piilovittuilussa ole mitään järkeä.
Pakotteet tehoaa kyllä, ja onhan noita kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Miettisin haluanko enää viettää aikaa noin tylyn henkilön kanssa. Ok, toki jos jostain asiasta ei halua keskustella, mutta tuohonkin voi ihan nätisti vastata, että kiitos kysymästä, mutta olen mieluummin keskustelematta asiasta tai jos ei kiinnosta voi senkin sanoa ihan kauniisti, että kiitos kysymästä, mutta ei taida olla minun juttuni.
Itse en haluaisi viettää hetkeäkään ap:n kanssa. Ihminen, jonka mielestä kosto=reilu peli ja pakotepolitiikka=oikeudenmukainen tapa toimia ihmissuhteissa, kuulostaa niin epävakaalta persoonalta, että hänen seurassaan ei voi olla turvallista. Siihen on varmasti hyvät syyt, miksi hän kuulee kavereiltaan "ei kuulu sulle" -tyyppisiä kommentteja. Jotenkin se on yritettävä takoa ap:nkin päähän että hänelle ei kaikki kuulu.
Loukkaantuisin toden teolla ja asia pitäisi selvittää. Ei minulle kyllä kukaan kaveri ole ikinä noin puhunut, enkä minäkään kenellekään. Minulle toisten kunnioittaminen ja normaalit käytöstavat ovat itsestäänselviä asioita. Omalla huonolla päivällä ei voi todellakaan puolustella törkeää käytöstä.
Kuivan asiallisesti noin voisin sanoa eksälle tai muulle tungettelevasti käyttäytyvälle ihmiselle, jonka kanssa emme ole kavereita.
Mun mielestä "ei kuulu sulle" on neutraali, vaikka kohteliaampi tapa olis esim "en halua puhua siitä". En loukkaantuisi, vaan ajattelisin että asia on tosi arka, kun haluaa tehdä kerralla selväksi ettei puhu siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Suhteet kyseessä.
Reiluuden ja oikeudenmukaisuuden tavoite kai kummassakin.
Ja joku luulee, että jotenkin tyhmää. Lähes Kaikki valtiot kostaa toisten "rettelöinnit" tai "vttuilut" tai ainakin antaa kuulua ettei ole sopivaa.
No ei kosta. Ei ainakaan mikään älykäs valtio. Joku Trumpin sekopääpolitiikka toki tuollaista puuhaakin.
No kyllähän lupasi kostaa/asettaa seurauksia Bidenikin, jos eräs Venäjällä oleva vanki kuolee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen sanonut "ei kuulu sulle". Minusta se on täysin luonnollinen vastaus, jos joku yrittää urkkia yksityisasioita, joita en halua hänelle kertoa.
Jollekin vihamiehelle tai tuntemattomalle voi sanoa tylysti. Kaverille sanotaan, että en halua kertoa.
Paitsi rajattomille kavereille, jotka eivät tajua ennen kuin sanoo todella suoraan. Sellaisiakin on tullut nähtyä tässä elämän varrella. Sattuneesta syystä eivät kuulu enää kaveripiiriini.
Eli siis et tykännyt näistä ihmisistä. Oikealle kaverille ei näin sanota. Jos sanoo niin syytä pyytää anteeksi, jos haluaa kaverina pitää. Olisi melkoinen särö minun ystävyyteen.
Mistä ap tietää että tuo on sanottu loukkaavasti ellei sitä tarkisteta kysymällä onko asia näin?
Silloinhan ap:n samalla mitalla takaisin -kosto ei merkkaa toiselle mitään kun tämä toinen ajattelee ettei siinä ole mitään pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Suhteet kyseessä.
Reiluuden ja oikeudenmukaisuuden tavoite kai kummassakin.
Ja joku luulee, että jotenkin tyhmää. Lähes Kaikki valtiot kostaa toisten "rettelöinnit" tai "vttuilut" tai ainakin antaa kuulua ettei ole sopivaa.
No ei kosta. Ei ainakaan mikään älykäs valtio. Joku Trumpin sekopääpolitiikka toki tuollaista puuhaakin.
No kyllähän lupasi kostaa/asettaa seurauksia Bidenikin, jos eräs Venäjällä oleva vanki kuolee
No hän jatkaakin Trumpin sekopääpolitiikkaa. Sivistysvaltiot eivät lähde kostontielle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Suhteet kyseessä.
Esimerkiksi minä. Ja olen täysin varma, että kaikki terveet aikuiset ovat kanssani samaa mieltä. Kosto ja pakotteet eivät kuulu terveeseen ihmissuhteeseen eikä terve ihminen sovella maailman politiikan käytäntöjä lähisuhteisiinsa. Näin se vaan menee.
Onko sinulla jotakin tutkimusaineistoa asiaan liittyen? "Näin se vaan menee." ei oikein ole mikään luotettava argumentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen sanonut "ei kuulu sulle". Minusta se on täysin luonnollinen vastaus, jos joku yrittää urkkia yksityisasioita, joita en halua hänelle kertoa.
Jollekin vihamiehelle tai tuntemattomalle voi sanoa tylysti. Kaverille sanotaan, että en halua kertoa.
Paitsi rajattomille kavereille, jotka eivät tajua ennen kuin sanoo todella suoraan. Sellaisiakin on tullut nähtyä tässä elämän varrella. Sattuneesta syystä eivät kuulu enää kaveripiiriini.
Eli siis et tykännyt näistä ihmisistä. Oikealle kaverille ei näin sanota. Jos sanoo niin syytä pyytää anteeksi, jos haluaa kaverina pitää. Olisi melkoinen särö minun ystävyyteen.
Kuka tykkää rajattomista ihmisitä, joiden mielestä heidän kuuluu saada tietoonsa ihan kaikki? Oikeillekin kavereille voi ihan hyvin sanoa "ei kiinnosta". Sen kun voi sanoa hyvin monella tyylillä. Jos vaikka kaveri pyytää baariin, mutta en halua lähteä, voin vastata "ei kiinnosta". Jos kaveri siitä loukkaantuu, sopii sitten poistua minun kaveripiiristäni. En kaipaa mielensäpahoittajia ympärilleni.
Kavereiden kanssa voi puhua suoraan ilman että kukaan loukkaantuu. Jos joku ei mun kaverin mielestä kuulu mulle, niin se ei kuulu. Asia loppuunkäsitelty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Suhteet kyseessä.
Onko sinulla jotakin tutkimusaineistoa asiaan liittyen? "Näin se vaan menee." ei oikein ole mikään luotettava argumentti.
Ei tuohon tarvita tutkimusaineistoa (joskin sitäkin löytyy vaikka millä mitalla). Ihan normaali järki riittää sen päättelemiseen, että terve ihmissuhde ei perustu kostoihin ja pakotteisiin, vaan toisten kunnioitukseen ja asioista keskustelemiseen.
Vierailija kirjoitti:
En ole kaveri sellaisten ihmisten kanssa, jotka puhuvat noin. Jos kysyn joltakulta arkaluontoisemman kysymyksen, ilmaisen tavalla tai toisella, että ymmärrän, jos hän ei halua vastata. Kaveruuteen myös vähän niin kuin kuuluu se, että kuunnellaan niitä toistenkin juttuja.
Ihminen puhuu juuri sen verran kuin itse haluaa puhua.Turha kysellä arkaluontoisia asioita.Antakaa olla. Hän hermostui,syy töykeä töksähdys.Joten anna olla.Jotkun on suulaita minä minä,sitä tätä ja eivät todella vaivaudu kuuntelemaan toista.Minä minä,Itse jätän taakseni minä ihmiset.Mutta en koskaan lähde utelee toisen asioita.Olen selaisten ihmisten kanssa joiden kanssa vuorovaikutus.En tarvitse haaremia ympärilleni,olakseni minä. Elävä tunteva ihminen, vikoineni ja avuineni.Ilman että nostasin itseäni jalustalle.