Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suututtaa (työttömänä)

Vierailija
07.07.2014 |

Jäin työttömäksi toukokuun puolessä välissä. Hain ansiosidonnaista ja sitä olen tässä odotellut. Nyt pari viikkoa sitten kassasta tuli selvityspyyntö, sillä olen opiskellut avoimessa yliopistossa työn ohella joitain opintoviikkoja. Prosessi selvityksen tekemisessä on ollut todella hidas - kassan yhteydenoton jälkeen olen ottanut yhteyttä TE-keskukseen ja sieltä nyt otettu yhteys minuun, jotenkin todella vaikeasti ja hitaasti menee eteenpäin.

Nyt vihdoin sain virallisen selvityspyynnön TE-toimistosta, johon pääsen vastaamaan ja saamaan asiaa siis eteenpäin. Selvityspyyntöön tarvitaan virallinen opintorekisteriote - jonka saa Helsingin yliopiston opiskelijatoimistosta, joka on kiinni vielä 20.7. saakka (tänään mennyt kiinni - jos vain asia olisi edennyt nopeammin!). Yritän kovasti saada jonkun TE-toimistosta kiinni ja kysellä, eikö epävirallinen suoritusote riittäisi, mutta en tietenkään saa ketään kiinni (siis sellaista, joka suostuisi vastaamaan).

Tämä kaikki siis viiden (!) opintopisteen takia. Ja rahan odottelu senkun jatkuu.

Ja kyllä, etsin siis koko ajan kuumeisesti töitä, mutta tuntuu, että nyt suurin osa ajasta menee aivan älyttömän byrokratian rattaiden pyörittämiseen.

Tämä vaan tiedoksi: jos pienikin epäilys, että voit jäädä työttömäksi, älä vain kehitä itseäsi opiskelemalla mitään!

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä on te-toimisto kiinni koko heinäkuun, ihmettelen kyllä tätä käytäntöä, nyt ei pysty kesällä työttömäksi jäävät hoitamaan asioitaan ajoissa.

Vierailija
2/31 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä noille taida kelvata kuin ne virallisella leimalla olevat opintorekisteriotteet. Muuten tuotahan se on ollut jo iät ja ajat. Aikaa olisi opiskella mutta käyppäs millä tahansa pitsinnypläyskurssilla niin heti tulee selvityspyyntöä ja varmuuden vuoksi karenssi kunnes selvitys on annettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis opiskellut avoimessa silloin, kun olin vielä töissä! Luulisi, että työssäkäyvä saisi sentään näin tehdä, mutta väärässäpä olin. Toivottavasti saan pian töitä, koska rahat ovat nyt jo loppumassa. ap

Vierailija
4/31 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisit itseäsi niskasta kiinni ja Menisit työhön.

Vierailija
5/31 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta vähän samassa tilanteessa. Nauratti tuo vitosen vastaus: olen opettaja ja työt alkavat siis syksyllä. Silloin nostan itseäni niskasta kiinni ja menen töihin, siihen asti kitkuttelen säästöillä ja lusmuilen. P.S. Työkaverit ovat kesälomalla, saavat rahaa eivätkä ole työttömiä lusmuja

Vierailija
6/31 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä opiskella varmaan kannattaa, mutta jos työttömyys alkaa uhkaamaan, pitää ottaa selvää monista kiemuroista, olisi ap:kin voinut pyytää sen todistuksen jo toukokuussa... Ei voida aina syyttää systeemiä, joskus pitäisi ottaa itsekin etukäteen selvää, harva jää työttömäksi ilman ennakotietoa. Tarkoitan, että vastuu se on meillä ihmisillä eikä vain byrokratialla.

Vierailija
7/31 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 18:08"]

Kyllä opiskella varmaan kannattaa, mutta jos työttömyys alkaa uhkaamaan, pitää ottaa selvää monista kiemuroista, olisi ap:kin voinut pyytää sen todistuksen jo toukokuussa... Ei voida aina syyttää systeemiä, joskus pitäisi ottaa itsekin etukäteen selvää, harva jää työttömäksi ilman ennakotietoa. Tarkoitan, että vastuu se on meillä ihmisillä eikä vain byrokratialla.

[/quote]

Ei sitä osaa tulla ajatelleeksi, että työn ohessa suoritetut opinnot vaikuttaisivat tai että pitää olla leimattu todistus, kun se leimaamaton kelpaa moneen paikkaan. Epäilen, ettet itsekään osaa varautua sellaisiin tilanteisiin, missä et ole aiemmin ollut. Minä olen ollut työkkärissä jopa töissä, mutta yllätyin tästä, että avoimenkin työn ohessa suoritetuista opinnoista, jotka eivät johda tutkintoon, kysellään. Luultavasti kyseessä onkin tavallista tyhmempi virkailija, joka ei ymmärrä, mikä avoin yliopisto on. 

Vierailija
8/31 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittauduin toukokuussa työttömöksi työnhakijaksi. Ilmoittauduin sähköisellä lomakkeella, kuten TE-keskus toivoo. Lomakkeessa ei kysellä mitään avoimen yliopiston opinnoista, eikä itselle tullut mieleen alkaa niistä kyselemään, kun asiastakin oli jo hetki aikaa ja opiskelu niin pienimuotoista (tosiaan viisi opintopistettä eli 2,5 vanhaa opintoviikkoa). 

ap

Vierailija
9/31 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala tilanne ap. (Ja harmi omalta kannaltakin, kun olin ajatellut alkaa tehdä nykyisen työpätkän loppupuolella vähän avoimen opintoja siinä toivossa, että omat työnsaantimahdollisuudet paranisivat. Mutta näköjään ei onnistu.) Kiitos kuitenkin kun jaoit kokemuksen, et taatusti ole ainoa joka on tai tulee olemaan samassa tilanteessa.

Vierailija
10/31 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä työtä etsit?

Vierailija
11/31 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 18:28"]

Kamala tilanne ap. (Ja harmi omalta kannaltakin, kun olin ajatellut alkaa tehdä nykyisen työpätkän loppupuolella vähän avoimen opintoja siinä toivossa, että omat työnsaantimahdollisuudet paranisivat. Mutta näköjään ei onnistu.) Kiitos kuitenkin kun jaoit kokemuksen, et taatusti ole ainoa joka on tai tulee olemaan samassa tilanteessa.

[/quote]

Vierailija
12/31 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 18:28"]

[/quote]

Luehan kunnolla, siis kyllä kannattaa, mutta pyydät todistuksen... Huoh.

Vierailija
13/31 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tilanteessa tuota syntynyttä pattitilannetta. Kun ihminen "muuttuu" työttömäksi, häneltä saatetaankin alkaa pyytää jos jonkinlaisia selvityksiä, joita ei välttämättä voi ennakoida. Ikään kuin menettäisi vapautensa kansalaisena samalla kun putoaa työpaikka alta. Mutta toisaalta kai aina sanotaan, että vähintään parin kuukauden tulot pitäisi säästössä olla, koska työpaikka nykyään ei kellään ole varma.

Vierailija
14/31 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

13:lle: tilanne on siis vielä selvittämättä, saa siis nähdä, kannattiko. Ja ainakin hidastaa työttömyysrahan saantia ilmeisesti?

Vierailija
15/31 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää syyttäkö työkkärin virkailijaa siitä, että hän toimii saamiensa ohjeiden ja eduskunnan säätämien lakien mukaan. Työttömyysturvassa tutkitaan opintojen päätoimisuus ja vaikka kaikki tietävät etukäteen, että kyseessä ei ole päätoimiset opinnot, niin laki määrää asian selvittämään. En tosin oikein ymmärrä, miksi ap tekee sen vaikeimman kautta, koska jos kassa sitä kysyy, niin kyllä siinä samassa on selkeät ohjeet, miten toimia ja mitä liitteitä tms. tarvitaan. Ja selvityspyynnöthän jätetään kaikki netissä!

Vierailija
16/31 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 18:30"]

Mitä työtä etsit?

[/quote]

Olin töissä isohkossa firmassa myyntipuolella päällikkötason tehtävissä. Etsin isolla haravalla töitä, mieluiten myynnin tai hallinnon puolella. Haastattelupyyntöjä on muutama tullut, laitan joka päivä hakemuksia, ja teen ne huolella.

Kiitos kaikille empaattisista viesteistä!

ap

Vierailija
17/31 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 18:34"]

Ihmettelen tilanteessa tuota syntynyttä pattitilannetta. Kun ihminen "muuttuu" työttömäksi, häneltä saatetaankin alkaa pyytää jos jonkinlaisia selvityksiä, joita ei välttämättä voi ennakoida. Ikään kuin menettäisi vapautensa kansalaisena samalla kun putoaa työpaikka alta. Mutta toisaalta kai aina sanotaan, että vähintään parin kuukauden tulot pitäisi säästössä olla, koska työpaikka nykyään ei kellään ole varma.

[/quote]

juuri näin

Vierailija
18/31 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 18:36"]

Älkää syyttäkö työkkärin virkailijaa siitä, että hän toimii saamiensa ohjeiden ja eduskunnan säätämien lakien mukaan. Työttömyysturvassa tutkitaan opintojen päätoimisuus ja vaikka kaikki tietävät etukäteen, että kyseessä ei ole päätoimiset opinnot, niin laki määrää asian selvittämään. En tosin oikein ymmärrä, miksi ap tekee sen vaikeimman kautta, koska jos kassa sitä kysyy, niin kyllä siinä samassa on selkeät ohjeet, miten toimia ja mitä liitteitä tms. tarvitaan. Ja selvityspyynnöthän jätetään kaikki netissä!

[/quote]

Olen siis tehnyt kaiken ohjeiden mukaan. Hitaasti menee vain etenevät asiat.

ap

Vierailija
19/31 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja liitteet tulee siis toimittaa paperilla. Liitteksi tarvitaan juuri tuo opintosuoritusote ja sain vasta tänään tietää, että se tarvitaan.

Edelleen ap, sori että käyn keskustelua itsekseni :)

Vierailija
20/31 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 18:39"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 18:36"]

[/quote]

Olen siis tehnyt kaiken ohjeiden mukaan. Hitaasti menee vain etenevät asiat.

ap

[/quote]

En ymmärrä: kun kassasta tulee selvityspyyntö, on se jo mennyt TE-toimiston järjestelmään ja siellä valmiina sinua odottamassa. Ei tarvita mitään lisäyhteydenottoa TE-toimistoon, pelkkä selvityksen tekeminen riittää eikä avoimesta edes tarvita opintorekisteriotetta, ellet ole ollut päätoiminen opiskelija.

Mitä mahdat jättää kertomatta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi