Kuinka ottaa kuukautiset puheeksi??
10-vuotiaalla ollut kuukautiset jo jonkun aikaa ja olen kyllä opettanut ja näyttänyt missä on siteet. Olen vaan nyt kuunnellut ainakin parina kuukautena, että se pitää niitä siteitä todella kauan. Nytkin on varmaan kaksi viikkoa käyttänyt. Sen lisäksi, lähtivät juuri uimaan ja se kävi ottamassa siteen pois ennen lähtöä. En saanut suutani auki, etten nolaisi sitä, että olisin sanonut, ettei ole hyvä uida menkkojen aikana ja että onko sillä ne juuri menossa. Ja kai tuostakin olisi hyvä sanoa, ettei ole hyväksi pitää niitä siteitä jatkuvasti. Luulen, että se laittaa sen aina, kun vähänkin on valkovuotoa tai jotain...
Miksi mulle ei voinut tulla poikaa, kun olen niin onneton näissä asioissa??
Kommentit (15)
No ei noloa, mutta jotenkin tuntuu, ettei koskaan tule sopivaa ajankohtaa. Tuntuu, että nolaan sen, jos alan heti hänen vessasta tultua siitä puhumaan.
ap.
Jos et kehtaa ottaa asiaa puheeksi, pidä myöhäiset kuujuhlat. Juhlistatte tytön kasvamista naiseksi kakulla tai jäätelöllä. Mitään hienoja juhlia ei tosiaan tarvitse pitää, osta hänelle vaikka joku leivos ja lausu myöhäiset onnittelut naiseksi kasvamisesta. Tee tämä, kun kummallakaan ei ole kiire mihinkään. Sitten voit jutella niitä näitä kuukautisista, antaa jotain fakta- ja triviatietoa, ja painottaa ohjeita siteiden käytöstä ja uimisesta.
Toki tämäkin on vaivaannuttavaa, mutta päällimmäisenä mieleen jää uudet ohjeet ja ilahdus onnitteluista.
Nyt muistin kalenterin. Pitkään on jo ollut tarkoitus ostaa sille kalenteri, mihin voi merkata ylös, niin käyn sen nyt ostamassa ja siitähän mä saan samalla sen "keskustelun avaajan".
ap.
Hei ap, lue tuo 70-luvulla syntyneiden äidit jne -ketju. Monet siellä kertoo 30 vuotta vanhoja traumoja siitä kun oma äiti ei pystynyt kertomaan kuukautisista. Nyt on sun aika olla parempi äiti. Sun tyttö on varmaan kanssa hämmentynyt ja tarvii apua ja tukea ja ehkä luulee ettei uskalla kysyä sinulta ettet sinä suutu tai nolostu tms.
Oisko joku ilta ennen nukkumaan menoa hyvä aika jutella kahden kesken? Ja osta hänelle erilaisia siteitä, yösiteitä ja pikkuhousunsuojia ja pyydä kokeilemaan. Ja tee selväksi että koska vaan voi tulla kysymään sulta lisää.
Tsemppiä!
Tee niinkuin mun 1944 syntynyt äiti. Tiuskaset, ettei niitä siteitä kokoaikaa tarvi tuhlata.
Käykää kaupassa, ostatte muutamaa eri kokoa ja eri merkkiä, pikkuhousunsuojia, kattelette tamponit ja kuukupit, kerrot mihin tarkotuksiin eri jutut on ja sanot että kokeilee ja valkkaa suosikkinsa joita sitten ostaa jatkossa.
Osta mustia aluspöksyjä. Entäpä kestositeet.
Käykää lopuksi vaikka jäätelöllä ja jutelkaa muut kuulumiset. Ei siis päivän säästä vaan mitä kuuluu ja mitä viime aikoina on tapahtunut kodin ulkopuolella. Kerro vaikka mitä isoäiti teki kun sinun kuukautisesi alkoi ja miltä sinusta tuntui. Ja ennenkaikkea jos tyttösi kertoo omista ajatuksistaan: KUUNTELE, älä puhu päälle omistasi.
Ja jos kaikki muu "failaa", niin aina on tekstimuoto. Suosittelen puhumaan suoraan, mutta ehkä jopa sen lisäksi voisit kirjoittaa sen kalenterin väliin pieniä vinkkejä paperille jotka saa sitten rauhassa lukea myöhemmin myös. Kannattaa siis puhua ihan jo siksi, että annat sillä esimerkkiä siitä, että asia ei ole hävettävä. Mutta jos lapsi itse on vähän häkeltynyt, voi puhuessa mennä paljon ohi jos korvat kuumottaen kuuntelee.
Vinkkejä voi olla ihan vaikka siitä, että jos on kuukautiskipuja, niin kaurapussi mahalla auttaa, tai että kuukautisten aikana ei kannata uida koska se lisää tulehdusriskiä, siteiden sijaan voi käyttää pikkuhousunsuojia, jos sattuu vahinko ja sottaa vaatteen, niin kannattaa huuhdella kylmällä vedellä eikä kuumalla. Kaikennäköistä mitä kaikkia hyviä vinkkejä nyt onkaan tullut vuosien varrella hyviksi havaittua.
Varmaan joku nettisivukin löytyy, jos haluaa tutkiskella itsekseen. Ainakin tuotteet on esitelty valmistajien sivuilla.
-7-
Voi kun on pieni tyttö vielä, 10v.! Kyllä sinun pitää äitinä kyetä keskustelemaan menkoista. Nehän ovat aivan luonnollinen asia, kuten tiedätkin. Tyttösi on varmaan kaveriporukan ensimmäinen/ensimmäisiä, jolla on kuukautiset. Se voi olla hämmentävää ja hän haluaa siteitä pitämällä varmistua, ettei tule vahinkoja. Menkat ovat varsinkin alussa usein epäsäännölliset, joten jos näin on tyttösi kohdalla, hän koettaa varmistua siitä, että side on paikalla kun vuoto alkaa. Mielestäni voisit nyt esitellä hänelle myös pikkuhousunsuojat. Niissä on myös ainakin esittelytekstin mukaan hengittäviä. Kerronpa, että minulla on aina ollut runsas valkovuoto ja sen takia olen joutunut pitämään menkkojen välissä aina pikkuhousunsuojia. Muuten housut olisivat olleet aivan märät joka päivä. Valkovuoto voi olla runsasta ilman mitään tulehduksia tai muuta epänormaalia.
Koska tyttösi menkat ovat vasta alkaneet voisit ottaa ne puheeksi kysymällä esim. ovatko menkat säännölliset. Siitä sitten eteenpäin. Siinä sitten voisit esitellä nuo pikkuhousunsuojat. Voisitte yhdessä käydä valitsemassa vaikka juuri niitä hengittäviä suojia. Voisit myös kertoa, että olisi hyvä, ettei hän jatkuvasti pitäisi suojia. Esim. yö on hyvä aika olla ilman niitä silloin, kun varsinaiset menkat eivät ole päällä.
Juu, kiitos kaikista vinkeistä. Se jutteleminen ei niinkään tuota vaikeuksia, mutta sen oikean hetken ja aloituksen löytäminen. Olen vähän turhan varovainen, etten vain nolaa lasta.
ap.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 14:55"]
Jos et kehtaa ottaa asiaa puheeksi, pidä myöhäiset kuujuhlat. Juhlistatte tytön kasvamista naiseksi kakulla tai jäätelöllä. Mitään hienoja juhlia ei tosiaan tarvitse pitää, osta hänelle vaikka joku leivos ja lausu myöhäiset onnittelut naiseksi kasvamisesta. Tee tämä, kun kummallakaan ei ole kiire mihinkään. Sitten voit jutella niitä näitä kuukautisista, antaa jotain fakta- ja triviatietoa, ja painottaa ohjeita siteiden käytöstä ja uimisesta.
Toki tämäkin on vaivaannuttavaa, mutta päällimmäisenä mieleen jää uudet ohjeet ja ilahdus onnitteluista.
[/quote]
Hirveä idea!
Ja tuliko 10-vuotiaasta nainen, kun kuukautiset alkoivat???
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 14:55"]
[/quote]
Hirveä idea!
Ja tuliko 10-vuotiaasta nainen, kun kuukautiset alkoivat???
[/quote]
Ennemmin on syytä juhlia kuin vaieten hävetä koko asiaa.
Ehkä mieluummin joku äidin, isosiskojen ja vaikka läheisten tätien kokoontumisajo kuin koko perheen kakkukekkerit.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:28"]
Juu, kiitos kaikista vinkeistä. Se jutteleminen ei niinkään tuota vaikeuksia, mutta sen oikean hetken ja aloituksen löytäminen. Olen vähän turhan varovainen, etten vain nolaa lasta.
ap.
[/quote]
Hei kuule, me voitais jutella niistä kuukautisista vähän lisää. Mulla on mielessä pari juttua/vinkkiä kun on pitänyt sulle kertoa. Mitä sä meinasit tehdä seuraavaksi, ehtiskö nyt tai kiskase hihasta sitten kun sulla on sopiva hetki.
Äääh taas. Tyttäreni ovat tienneet kuukautisista, siteistä ja muista asiaan liittyvästä naisten jutuista varmasti ainakin päiväkoti-ikäisistä. Tulevat kuukautiset ovat siis heille täysin tuttu juttu ja siinä ei ole tosiaankaan mitään hävettävää. En ymmärrä miten ap olet onnistunut luimimaan kaikesta vastuusta ohi noin lahjakkaasti ja nolosti. Mitä muuta tärkeää lapsesi ei tiedä vielä...? Ja jos nytkin vielä luimistelet ja punastelet siellä, niin varaa aika vaikka lapsesi kouluterkkarille, hän voi jutella tyttäresi kanssa niinkuin normaaleista asioista puhutaan.
Siis pitääkö joku oikeasti suojaa vaikkei olisi kuukautisia? Paikat hautuu ja tulehtuu. Neuvo että ei jatka moista toimintaa.
Kerro sille vaikka että tavallisina päivinä voi käyttä siteitä päivittäiseen käyttöön?
Ei siinä ole mitään noloa puhua niistä asioista, toki kahden kesken