Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas yksi Vuoden Äiti rannalla

Vierailija
04.07.2021 |

"Leppoisa hetki muutti luonnettaan, kun Taivalmäen lähellä noin kuusivuotiaan lapsen pää painui hetkeksi tumman veden alle.

– Äiti, mä en jaksa, parahti lapsi. Jaksaa, pidä pää pinnalla, huusi rannalla istuva äiti lapselleen, kertoo Taivalmäki.

Taivalmäki teki nopean arvion. Hänestä lapsi vaikutti olevan oikeasti hädässä. Hän ui aivan lapsen viereen ja sanoi lapselle rauhoitellen, että hän voi auttaa.

– Lapsi takertui mun kaulaan kiinni. Koska hän oli pienikokoinen, se ei haitannut minua, vaan pääsimme hyvin rantaan.

Kun Eerika Taivalmäki oli päässyt hädässä olleen ja äidilleen hätäänsä huutaneen lapsen kanssa turvallisesti rantaan, lapsi näytti väsyneeltä.

Taivalmäen mukaan äiti osoitti seuraavat sanansa lapselleen:

– Mitä nyt sitten sanotaan, totesi äiti."

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/ea21b184-7cb0-400f-9661-1264a…

Että semmosta taas. Laiskoja, välinpitämättömiä some-vanhempia, jotka eivät itse osaa sanoa edes kiitos lapsensa pelastamisesta, vaikka lapselle muka-yrittävät opettaa.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista pitäis uimavalvojan soittaa lasu samantien.

Vierailija
2/14 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noista pitäis uimavalvojan soittaa lasu samantien.

Poliisikuulustelut ainakin olisi paikallaan, olisi syytä vähän penkaista yrittikö hukuttaa lapsensa tahallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vai vaan ylipainoinen äiti taas. Niitä tuolla rannoilla makaa eikä pysty liikkumaan

Vierailija
4/14 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kekseit tämän some-vanhemmuuden jne elämäntarinat?

Vierailija
5/14 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä lapsen isä oli?

Vierailija
6/14 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vai vaan ylipainoinen äiti taas. Niitä tuolla rannoilla makaa eikä pysty liikkumaan

Olitko paikalla vai oletko selvänäkijä? Tuskin kumpaakaan, vaan asenteellinen Kaikki johtuu ylipainosta -tyyppi.

Vierailija
7/14 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat huonoja vanhempia.

Vierailija
8/14 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään rannalla on hämmentävän paljon sellaisia vanhempia, jotka joko ottavat aurinkoa silmät kiinni loikoillen tai käyttävät puhelinta samalla kun alle kouluikäinen lapsi on vedessä. Lapsi voi tehdä ihan mitä vaan, eikä hänen mukanaan oleva aikuinen tiedä siitä mitään.

Tänään rannalla käydessäni, oli vedessä arviolta kaksivuotias taapero kävelemässä syvemmälle päin, jossa joukko alle kouluikäisiä lapsia heitteli rantapalloa. Tämän taaperon kanssa ei ollut havaittavasti ketään. Minä käänsin taaperon kävelemään rannalle päin ja lähdettiin yhdessä kävelemään. Kun oltiin jo rannalla, tuli oletettavasti äiti kysymään miksi minä olen ottanut lapsen mukaani. Selitettyäni tilanteen, huusi nainen pidemmälle leikkiville lapsillle, että teidänhän piti huolehtia Henristä! Oli oikein vihainen! Eli alle kouluikäisen olisi pitänyt pitää huolta taaperosta. Minun mielestäni alle kouluikäinenkin on vielä silmälläpidon alaisena saati jos pitäisi huolehtia taaperosta. Sitä, mitä äitioletettu rannalla teki, en osaa sanoa. Ei olisi kuitenkaan ajoissa havainnut, vaikka lapsi olisi kompastunut ja hukkunut.

Vierailija
9/14 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasua menemään.

Vierailija
10/14 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisyn käytön pitäisi olla pakollista.

Vierailija
11/14 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä lapsen isä oli?

Varmaan töissä tai jättänyt tollaisen löysän muijan.

Vierailija
12/14 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia en mene uimarannalle jossa käy paljon porukkaa.

Käydään lasten kanssa eräällä rauhallisella rannalla jossa ei moni käy. Eiken oltiin pitkään omalla porukalla ennen kuinnyksi pariskunta tuli uimaan ja hyppimään. Onneksi vaikkakaan en ymmärrä miksi siellä ei käy ketään koska siellä on todella hyvä laituri, hyvät portaat, hyvä pohja ja vesi syvenee tasaisesti. Uudet uimakopitkin on. Ranta on tuttu koska kävin siellä jo lapsena aina uimassa.

Mutta jos mentäisi lähirannalle missä vieläkin parempi ranta niin se olisi täynnä porukkaa ja tuttuja.

Koko ajan tullaan juttelemaan eli silloin ei pysty keskittymään täysin lapsen valvontaan.

Äidit istuu rannalla ja pienet lapset, myös ihan taaperot leikkivät rantavedessä keskenään koska siinä on melko matalaa. Siihen rannalle sitten pitäisi jäädä juttelemaan ja lapsi olisi yksin rantavedessä.

Itse haluan olla lapsen vierellä nostamassa ylös jos kaatuu ja haluan näköyhteyden isompiin lapsiini joilla jo hyvä uimataito ja uivat syvemmällä. Se on vaikeaa jos ihmisiä on paljon.

Kun minun kolme vanhinta lasta (minulla 4 lasta) olivat pieniä, en lähtenyt heidän kanssaan rannalle ollenkaan. Silloin harvoin jos lähdin niin mukana oli yksi lapsi tai niin että kaikille kolmelle oli vahtija mukana.

Äsken luin tuon iltalehden uutisen lapsilleni ja puhuin taas kerran hukkumisesta.

Isommat kun käyvät jo kavereiden kanssa uimassa mikä itseäni vähän hirvittää.

Ollaan sovittu että säännöllisesti ilmoitetaan itsestä eikä yksin saa käydä uimassa.

Vierailija
13/14 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitäisi pienten lasten olla jatkuvan silmälläpidon alaisina veden äärellä. Itse ei oikein pääse silloin uimaan, jollei mukana ole tietysti toista aikuista lasta/lapsia vahtimassa. Hukkuminen kun ei ikävä kyllä kauaa vie, eikä usein ole myöskään kovin dramaattinen ja huomiota herättävä tapahtuma. 

Vierailija
14/14 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolta lehtijutun äidiltä olisi voinut kysyä, että olisiko ennemmin halunnut lähteä rannalta kotiin järjestämään hautajaisia.