Miten te ulkotöissä tai raskaissa/ kuumissa töissä olevat pystytte työskentelemään näin helteellä?
Miten "viilennätte" itseänne? Yms
Mitä työtä teette ja missä?
Kommentit (22)
Raksahommissa. Nestettä riittävästi ja taukoja sopivasti.
Ulkohommissa olen itse. Suojaavat vaatteet, hattu päässä. Taukoja usein ja nestettä. Pitää muista myös syödä, muutenei jaksa.
Toimistotöissä. Rakennus on vanha, ja ilmanvaihto ei oikein toimi. Ikkunat on auki ja tuuletin huutaa koko ajan. Vettä pitäämyös juoda ja paljon.
Kylmällä vedellä kasteltu lippis päässä ja vesipullo mukana laitteella.
Huvipuiston laitekuski.
Vaatetta päälle ja runsaasti juomaa. Lämpöön tottuu.
Onko olemassa joku lämpöraja, jolloin työtä ei tarvitse tehdä?
alkaa päivät aikaisin ja pitää kuumimman ajan siestaa.
Ulkotöissä ja tauottelua nyt kuitenkin katsotaan hiukan pitkään ja välttelee viimeiseen asti.Pelkästään vedenjuontikin vain tarpeeseen kun jatkuva juominen vain alkaa ärsyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Toimistotöissä. Rakennus on vanha, ja ilmanvaihto ei oikein toimi. Ikkunat on auki ja tuuletin huutaa koko ajan. Vettä pitäämyös juoda ja paljon.
Sama juttu, mutta kyllä ulkona työskentelevillä on rankempaa.
Vierailija kirjoitti:
Ikkunat auki helteellä? Mikä järki?
Olen joskus ollut maatilalla töissä kesäisin. Helteelläkin oltiin päivät pellolla ja illat navetassa, missä ei kummoista ilmastointia ollut. Työ oli fyysisesti raskasta, mutta helposti siitä selvisi helteelläkin. Aurinkovoidetta kului paljon, mutta en muista yhtään kertaa että olisi tuntunut siltä, että enää ei jaksa tai pysty. Itse asiassa vaikeammalta se tuntui silloin kun oli kylmää ja sateista.
Vierailija kirjoitti:
Onko olemassa joku lämpöraja, jolloin työtä ei tarvitse tehdä?
Ei ole. Työpisteessäni on kesällä auringon paistaessa yli 50 astetta lämmintä ja minä olen myös siinä auringonpaisteessa, ei siihen mitään varjoa saa rakennettua. Tai saisihan sen, mutta sellainenhan maksaa.
Fyysinen sisätyö, lämpöä +38-40°, ilmastointi ei toimi, ylimääräisiä taukoja ei ehdi pitämään.
Yritän juoda paljon, pitää hiukset kosteina ja aika ajoin kastella valtimot (kylmällä vedellä kaulasta, ranteista ja nilkoista). Laitan ruokaan ylimääräistä suolaa.
Tällä hetkellä pellitän kuljetinlohkoja rosteripellillä, valmistettavat lohkot ovat asfalttikentällä ja niiden väli on n 3 m. Niiden välissä on oikeasti kuuma kun ei tuulee ja auringonvalo sekä lämpö heijastuu seinistä.
Vettä ja vichyä menee päivässä liki 10 litraa. Suolakurkkua sekä vihanneksia ja hedelmiä syön usein, raskaampi ateria ei sovi tähän työntekoon näillä keleillä.
Perjantaina mittailtiin lämpötiloja, seinä 80 astetta ja lämpötila kuljettimien välissä 47 astetta. Tarkenee, mutta en valita 😅
Teen työkseni sellaista raskaan sarjan polttoleikkausta, eli happipeitsellä pilkon isoja (isoimmat 30 tonnia) teräsmöhkäleitä pienemmiksi paloiksi. Tuota happipeistä siis pidetään käsin, sitä ei ohjata mistään ilmastoidusta kopista. Tuossa hommassa muodostuu isoja lammikoita valko-punahehkuista laavaa, joka on siis 1000+ asteista ja hohkaa sitä hirveää kuumuuttaan monen metrin päähän ja tuohon kun lisätään selkään paistava aurinko ja paksut suojavaatteet, niin hikeä valuu litroittain. Työpisteessä on ollut yli 50 astetta lämmintä ja se siis on ulkona (seinät kolmella sivulla ja tietysti katto), ostamani lämpömittarin asteikko yltää 50 asti ja viisari menee siitä reilusti yli. Joka tauolla vaihdan hiestä märän haalarin ja paidan kuiviin, neljästi ehdin työvuoron aikana hikoilla haalarit märäksi. Juotavaa, lähinnä vichyä ja vettä, menee helposti neljä litraa tuon vuoron aikana. Ruoka ei oikein maistu tässä kuumuudessa, mutta jotain on syötävä, niin usein syön meetvurstia koska siitä saa helposti energiaa ja suolaa. En todellakaan nauti kesästä eikä töitten jälkeen tee mieli olla ulkona yhtään ylimääräistä, koska suuren osan päivästä olen jo ollut ulkona paahteessa.
Minä otan näytteitä pellolla. Työnantaja on määrännyt, että 45 min työtä, 15 min tauko joka tunti. Tauolla menen aurinkovarjon alle ja juon vissyä. Lippis ei suojaa poskia eikä niskaa, joten käytän leveää lierihattua.
Työt alkavat aamulla 6.30. Keskipäivällä on 2 h ruokatunti.
Juomalla tarpeeksi. Kuumalla ilmalla juo varmaa 2-3 kertaa enemmän kuin viileällä. Toinen on ettei työtä tehdessä ole kerta kaikkiaan aikaa ajatella mitä lämpömittari näyttää. Se 30-20 astetta pakkasta on pahempi minkä tietää jokainen ulkona oikeasti töitä tehnyt. Pahiten siitä kärsivät sormet kun ei töitä voi tehdä rukkaset kädessä.
Keittiötyö ikivanhassa keittiössä, jossa ilma ei kierrä millään tavalla. Keittiössä on yli 30 astetta lämmintä ja työ on fyysisesti aika raskasta. Tiskikoneesta tulee kuumat höyryt päälle. Yritän juoda paljon vettä.
Vierailija kirjoitti:
Juomalla tarpeeksi. Kuumalla ilmalla juo varmaa 2-3 kertaa enemmän kuin viileällä. Toinen on ettei työtä tehdessä ole kerta kaikkiaan aikaa ajatella mitä lämpömittari näyttää. Se 30-20 astetta pakkasta on pahempi minkä tietää jokainen ulkona oikeasti töitä tehnyt. Pahiten siitä kärsivät sormet kun ei töitä voi tehdä rukkaset kädessä.
Mieluummin teen talvella tuota he*vetin kuumaa happipeitsihommaa, koska pakkasta vastaan voi lisätä vaatteita, mutta kesällä ei voi ottaa niitä paksuja suojavaatteita pois. Niiden alla hiki valuu kuin saunassa olisi.
Itse olin nuorena töissä kaupungin puistopuolella, ja helteillä työ oli tosi raskasta. Mutta nuorena sitä kyllä jaksoi.