Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syksyllä tokaluokan opettajaksi, vinkkejä?

Vierailija
06.07.2014 |

Ei aiempaa luokanopettajakokemusta, olen koulutukseltani aineenopettaja. Miten pieniä opetetaan? Onko jotain kirjaa, joka kannattaisi hankkia, onko opettajan oppaista paljon apua? Kaikki hyvät neuvot tarpeen.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää. Täällä muut kauhistelevat että oikein aloittelija ope. Voi hitsi, ainahan se / kaikki on jollekin eka kerta. Luuletteko että lääkäri paljastaa sinulle että btw olet eka potilas jolle muuten teen keisarinleikkauksen ym.

Vierailija
22/33 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää. Täällä muut kauhistelevat että oikein aloittelija ope. Voi hitsi, ainahan se / kaikki on jollekin eka kerta. Luuletteko että lääkäri paljastaa sinulle että btw olet eka potilas jolle muuten teen keisarinleikkauksen ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 00:05"]

Jaa. Minä kysyin lapseni opelta, jolla oli melkein 30 vuoden kokemus, että pnko sillä ollut ongelmaa siitä, että se antaa aina kännynumeronsa ja oilein kannustaa soottamaan koska vaan. Hän sanoi, ettei koskaan ole oölut mitään ongelmaa. Tuo ope on supermulaba ja hoitaa asiat hyvin. Sellaiselle ei kai tule ongelmia. Kannustan antamaan numeron. Meodän kaikki opet pn antaneet.

[/quote]

ean maa daju mitä sinä kirjoitat, kaumehelasti vihreta

Vierailija
24/33 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kysymys sinulle ap, miksi ihmeessä olet menossa luokanopettajaksi ja samoin tälle toiselle, joka menee erityisopettajaksi? Lo- ja eo-opinnot ovat kasvatustiedettä juuri siksi, että tärkeämpää näissä ammateissa on kasvattaminen, lapsen kasvun ja kehityksen tunteminen, omien opetusmenetelmien sopeuttaminen kunkin luokan ja oppilaan tarpeisiin jne. kuin aineenhallinta.

Mutta jos nyt vinkkejä ihan tosissasi kysyt, niin katso esi- ja alkuopetuksen opintokokonaisuuden kirjallisuus netistä ja valkkaa sieltä luettavaa noin ensimmäiseksi. Erkkaopeksi menevälle suositan erkan perusopintojen kirjallisuutta. Myös esim. Niilo Mäki -instituutin sivut voivat auttaa teitä molempia. Ja muistakaa pyytää apua kollegoilta! Nämä älä anna numeroa vanhemmille -viestit voitte unohtaa, kukin opettaja tekee kuten tykkää ja useimmiten menee ihan hienosti. Kerrotte vaan vamhemmilla selkeästi miten toimitte.

Terveisin erityisluokanopettaja.

Vierailija
25/33 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 09:17"]Jännää. Täällä muut kauhistelevat että oikein aloittelija ope. Voi hitsi, ainahan se / kaikki on jollekin eka kerta. Luuletteko että lääkäri paljastaa sinulle että btw olet eka potilas jolle muuten teen keisarinleikkauksen ym.

[/quote]

No yleensä sillä leikkaavalla lääkärillä on koulutus siihen hommaan. Tällä opettajalla ei ole luokanopettajakoulutusta. Luuletko ihan tosissasi, että pätevä luokanopettaja kyselisi miten pieniä opetetaan ja kannattaako hankkia joku kirja avuksi? Pätevä aloitteleva opettaja saattaisi kyllä kysyä vinkkiä vaikka yhteistyöhön vanhempien kanssa.

Vierailija
26/33 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on itselläni kolmannelle luokalle menevä lapsi, siis vain vuotta vanhempi kuin nämä tulevat oppilaani. Olen häntä opastanut läksyjen teossa ja tunnen sen ikäisten sielunmaiseman aika hyvin. Tiedostan hyvin, että he ovat vielä pieniä. Lisäksi minulla on usean vuoden kokemus oman aineeni opettamisesta, eli en ole opettajana vasta-alkaja.

Kiitos hyvistä vinkeistä.

Terv. ap

Vierailija
27/33 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 09:57"]Minulla on itselläni kolmannelle luokalle menevä lapsi, siis vain vuotta vanhempi kuin nämä tulevat oppilaani. Olen häntä opastanut läksyjen teossa ja tunnen sen ikäisten sielunmaiseman aika hyvin. Tiedostan hyvin, että he ovat vielä pieniä. Lisäksi minulla on usean vuoden kokemus oman aineeni opettamisesta, eli en ole opettajana vasta-alkaja.

Kiitos hyvistä vinkeistä.

Terv. ap

[/quote]

Ja minulla on lukioikäinen lapsi, jota autan esim. pitkän matikan laskuissa. Silti en kuvittele, että voisin lähteä opettamaan matikkaa lukioon.

Vierailija
28/33 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuitenkaan maallikko, vaan minulla on opettajan koulutus. Ihmettelen teitä, jotka täällä mollatte minua. Eiköhän tulevan kouluni rehtori tiedä, kenet on palkannut ja miksi. Katsoi minun olevan sopiva tähän tehtävään. Olen lukenut kasvatustiedettä 60 op ja ollut töissä useassa eri koulussa, myös alakoulussa.

Pitkän matematiikan opettaminen on hiukan eri asia kuin tokaluokkalaisten opettaminen. Tokaluokkalaisilla kyse on ennen kaikkea käytöstapojen, koulunkäynnin, ryhmässä toimimisen opettelusta. Kovin vaativia taitoja ei sinänsä vielä opetella (vaikka toki esim. lukeminen ja kirjoittaminen sitä ovat monelle).

Vierailija
29/33 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 09:50"]

Nyt kysymys sinulle ap, miksi ihmeessä olet menossa luokanopettajaksi ja samoin tälle toiselle, joka menee erityisopettajaksi? Lo- ja eo-opinnot ovat kasvatustiedettä juuri siksi, että tärkeämpää näissä ammateissa on kasvattaminen, lapsen kasvun ja kehityksen tunteminen, omien opetusmenetelmien sopeuttaminen kunkin luokan ja oppilaan tarpeisiin jne. kuin aineenhallinta.

Mutta jos nyt vinkkejä ihan tosissasi kysyt, niin katso esi- ja alkuopetuksen opintokokonaisuuden kirjallisuus netistä ja valkkaa sieltä luettavaa noin ensimmäiseksi. Erkkaopeksi menevälle suositan erkan perusopintojen kirjallisuutta. Myös esim. Niilo Mäki -instituutin sivut voivat auttaa teitä molempia. Ja muistakaa pyytää apua kollegoilta! Nämä älä anna numeroa vanhemmille -viestit voitte unohtaa, kukin opettaja tekee kuten tykkää ja useimmiten menee ihan hienosti. Kerrotte vaan vamhemmilla selkeästi miten toimitte.

[/quote]

No olisko vaikka siksi, että jotain töitä olis ihan hyvä tehdä elääkseen? Ja jos nyt osuu edes suunnilleen omalle alalle, niin aina parempi.

Vierailija
30/33 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 09:50"]

[/quote]

Erityisopettajaksi menevä vastaa... että totta kai menisin ensisijaisesti oman aineeni opettajaksi. Mutta kun töitä ei löydy ja ansiosidonnainenkin kohta loppuu. Miehen palkalla ei eletä ja sossun tukia saadakseen pitäisi ensin myydä omakotitalo ja lopettaa seitsemän lapsen harrastukset. Joo, olisin minä kouluavustajankin töitä saanut, mutta jos palkkaa erityisopetuksesta saa tonnin  enemmän niin hullu sen huonomman työn ottaa.

Olen tehnyt ennenkin joitain lyhyitä sijaisuuksia erityisopena, tiedän Niilo Mäki -instituutin ja osaan pyytää apua. Tiedän etten ole paras mahdollinen erityisope, mutta pärjään kyllä. Enimmäkseen sillä että pidän oppilaista. Jo se saa monen erityisoppilaan ainakin yrittämään enemmän jos ei muuta. Sitä paitsi jos ei ittekään oikein osaa asiaa jota opettaa, joutuu vääntämään sen itselleen rautalangasta, ja usein se sama rautalanka uppoaa niihin oppilaisiinkin, vaikka pedegoginen tietämys olisikin vähän niin ja näin...

Vierailija
31/33 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös aineenopettaja, joka aloittaa elokuussa vuoden sijaisuuden alakoulussa, tosin neljännellä luokalla!

Kauhistelijoille tiedoksi: minäkään en ole löytänyt oman aineeni opettajan töitä, vaikka olen hakenut kaikkiin avoimiin paikkoihin. Menen luokanopettajan sijaiseksi, sillä olen tehnyt ennenkin niitä sijaisuuksia ja paikkaan ei ollut yhtään muodollisesti pätevää hakijaa! Pätevähän menisi automaattisesti epäpätevän ohi valintatilanteessa. Näin jo lainkin mukaan.

Oletan kuitenkin, että oppilaiden vanhemmista on parempi, että minä, jolla sentään on pedagogiset opinnot suoritettuna ja aiempaa kokemusta, opetan heidän lapsiaan, kuin joku insinööri, jolla ei ole hajuakaan pedagogiikasta.

Erityisopettajista on myös hirveä pula. Hain myös erkkaopen paikkoja ja aina kun sieltä ilmoitettiin, kuka sai paikan, oli kyseessä 80% tapauksista epäpäteviä. Pitäsisikin kouluttautua erkkaopeksi.

Nyt kesälomalla olen tutustunut opetussuunnitelmiin ja tehnyt suurten linjojen suunnitelmat kuhunkin oppiaineeseen. Lisäksi olen suunnitellut tarkemmin syksyn ekojen viikkojen tunnit, jotta opetus lähtee hyvin käyntiin. 

Minulla ei ole kaikkia ope-oppaita, joten elokuuhun menee niihin tutustuminen. Opetussuunnitelman avulla voi kyllä suunnitella hyvin oppilaslähtöisten menetelmien käyttöä, jolloin kirjoja ei tarvita.

Tsemppiä!

Vierailija
32/33 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 10:06"]En ole kuitenkaan maallikko, vaan minulla on opettajan koulutus. Ihmettelen teitä, jotka täällä mollatte minua. Eiköhän tulevan kouluni rehtori tiedä, kenet on palkannut ja miksi. Katsoi minun olevan sopiva tähän tehtävään. Olen lukenut kasvatustiedettä 60 op ja ollut töissä useassa eri koulussa, myös alakoulussa.

Pitkän matematiikan opettaminen on hiukan eri asia kuin tokaluokkalaisten opettaminen. Tokaluokkalaisilla kyse on ennen kaikkea käytöstapojen, koulunkäynnin, ryhmässä toimimisen opettelusta. Kovin vaativia taitoja ei sinänsä vielä opetella (vaikka toki esim. lukeminen ja kirjoittaminen sitä ovat monelle).

[/quote]

Toivottavasti rehtori palkkasi sinut koska pätevää ei ollut saatavilla. Ja mielenkiintoista olisi kuulla kysyitkö rehtorilta ennen palkkausta, että miten näitä pieniä opetetaan?

Vierailija
33/33 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

32 oletko katkera? Et ole ilmeisesti joskus tullut hyväksytyksi luokanopettajakoulutukseen? Ottaako päähän?

Rehtori palkkasi minut, koska olen pätevä opettaja ja tulimme erittäin hyvin toimeen haastattelussa. Hän kehui minua empaattiseksi ja sosiaaliseksi, reippaaksi ja luovaksi opettajaksi (vein mukana joitain näytteitä tekemistäni oppimateriaaleista).

Ehkä kysymyksenasetteluni oli hieman huono eli "miten näitä pieniä opetetaan". En jaksanut eritellä sen kummemmin.

Hyviä ideoita, 31. Olen myös jo tutustunut opetussuunnitelmaan ja miettinut hieman ideoita syksyksi. Ehkä minäkin alan jo suunnitella ekojen viikkojen tunteja etukäteen.

t. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi