Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyroksiinin nosto

Vierailija
03.07.2021 |

Kuinka paljon päivässä saikaan nostaa tyroksiinia kerralla? En enää muista porrastusta.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä saa itse nostaa, vaan lääkärin ohjeiden mukaan. Käy verikokeissa ja mene lääkäriin :o

Vierailija
2/12 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä saa itse nostaa, vaan lääkärin ohjeiden mukaan. Käy verikokeissa ja mene lääkäriin :o

Ap on lääkäri, muttei muista enää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkäri on antanut ohjeen nostaa sitä, ohje näkyy OmaKannassa. Yleensä mennään verikokeen kautta. Ilman lääkärin määräystä tyroksiinia ei saa nostaa.

Vierailija
4/12 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole aikaa odottaa lääkärin ohjeita ja toisinaan ne ohjeetkin ovat täysinnkäyttökelviottomia, liian isoja muutoksia päivätasolle.

Nyt vaan en muista, onko neljäsosa pikkutablettia päivässä liikaa vai pitäisikö ottaa vain joka toinen pv.

Annostuksessa on nostovaraa, se on alimmillaan ikinä tyhmän laskemiskokeilun vuoksi.

Vierailija
5/12 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annosta ei nosteta päivä- vaan viikkotasolla ja lääkäri määrittelee annoksen labrakokeiden perusteella.

Vierailija
6/12 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annosta ei nosteta päivä- vaan viikkotasolla ja lääkäri määrittelee annoksen labrakokeiden perusteella.

Lääkitys on poiston vuoksi ollut 20 vuotta eikä ole nyt etenkään koronan vuoksi mitään toimivaa suhdetta yhteenkään lääkäriin eivätkä nuo julkisen lääkärit tajua monet muutenkaan annostusmuutoksista, olen saanut ohjeen vähentää puolikas pieni tabletti päivässä jne., ohjeita joita ei vaan voi noudattaa. 

Lääkäri takertui siihen, että TSH on liian alhainen (t4V)  viitteissä, ei oireita liika- eikä vajaatoiminnasta, jonka johdosta olen 4 kk syönyt elämäni alhaisinta annostusta ja kärsin nyt ihan selvistä vajaatoiminnan oireista, joten nosto on ihan välttämätön, että suoriudun päivän askareistani eikä elimistö mene ihan sekaisin. Ei mitään käsitystä, milloin saan jonkun lääkärin kiinni. Labrassa on käyty, tuloksia ei ole vielä tullut. Pakkohan tässä on katsoa myös vointia ja t4V-tasoa eikä pelkkää TSH:ta, joka ainakin minulla reagoi ihan henkisen olotilan mukaankin. 

Ap

Vierailija
7/12 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla innokas lääkäri nosti 50mikrogr päivässä viime talvena. "Kivat" reaktiot, sydämentykytykset, hikoilupuuskat jne. Lääkärien ammattitaito hiukan menetti uskottavuuttaan. Sanoin että annosta laskettava. 

Vierailija
8/12 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosta 0,25 mg ja katso mihin suuntaan vointi menee. Mä en ollut 5 vuoteen käynyt kokeissa. Nyt nostin itse raskauden takia annosta 0,25 mg (suositus) eli 0,75 mg--> 1 mg. Huomasin, että meni nostosta liikatoiminnalle, kun nukkumaan mennessä tärisytti. Nyt otan vuoropäivinä 0,75 ja 1 mg. Kävin testeissä ja arvot olivat nyt raja-arvojen sisällä, mutta vähän ylärajalla. Eli aika hyvin pystyy omien tuntemustenkin mukaan säätelemään, mutta kannattaa kyllä käydä välillä kokeissa.

Vierailija
9/12 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sitä saa nostaa itse, vaan pitää ottaa yhteys lääkäriin, joka sanoo minkä verran nostetaan + määrää verikokeet. Sen yhteyden ottamisen voi hoitaa vaikka omakannassa, hoituu ihan sillä lailla.

Vierailija
10/12 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla innokas lääkäri nosti 50mikrogr päivässä viime talvena. "Kivat" reaktiot, sydämentykytykset, hikoilupuuskat jne. Lääkärien ammattitaito hiukan menetti uskottavuuttaan. Sanoin että annosta laskettava. 

50 mikrog on ihan hirveä nosto. Ei ihme, että sait sivuoireita. Olisi pitänyt nostaa hitaammin, vaikka lopulta olisikin päädytty samaan annokseen. Mulla lääkäri käski nostamaan hissuksiin, muttä hän olikin endokrinologi.

Vierailija
11/12 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei sitä saa nostaa itse, vaan pitää ottaa yhteys lääkäriin, joka sanoo minkä verran nostetaan + määrää verikokeet. Sen yhteyden ottamisen voi hoitaa vaikka omakannassa, hoituu ihan sillä lailla.

No se lääkäri nyt ensinnäkin aiheutti tämän epätasapainon pakkomuuttamalla toimivaa annostusta. En tiedä, koska saan hänet kiinni, saatta olla jopa lomalla. Tyroksiini on tuttu lääke, mutta en ole vuosiin nostanut sillä ajatuksella, että pitäisi saada nostettua mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti, mutta kuitenkin ilman sivuvaiktuksia. Enkä ole nostamassa yli sen annostuksen mistä lähdettiin laskemaan ja jos pienempikin nosto riittää, jätän siihen. 

Ap

Vierailija
12/12 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se lääkäri nyt ensinnäkin aiheutti tämän epätasapainon pakkomuuttamalla toimivaa annostusta. En tiedä, koska saan hänet kiinni, saatta olla jopa lomalla. Tyroksiini on tuttu lääke, mutta en ole vuosiin nostanut sillä ajatuksella, että pitäisi saada nostettua mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti, mutta kuitenkin ilman sivuvaiktuksia. Enkä ole nostamassa yli sen annostuksen mistä lähdettiin laskemaan ja jos pienempikin nosto riittää, jätän siihen. 

Ap

silti pitää käydä niissä verikokeissa ja olisi hyvä, että se lääkäri joka pakkomuutti toimivaa annostusta saa palautteen ettei muutos toiminut ja voi kirjata sen potilastietoihisi. Veriokeisiin tarvitset sen lähetteen. Kyllä ne muuttaa annostuksen takaisin, jos uusi annostus ei toimi. Ei sinun tarvitse tehdä muuta kuin laittaa viesti omakantaan tai sitten soitat sinne lääkärin vastaanotolle/tk:hon ja selität että annosta muutettiin ja uusi annostus ei toimi, koska oireet palasivat. Jos se lääkäri on lomalla, joka sinun annostustasi muutti, sitten joku toinen lääkäri hoitaa asian.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi