Opettakaa lapsenne olemaan kyselemättä ventovieraiden sukupuolta
Otsikossa oleellinen. Olen neljääkymmentä lähestyvä cis-hetero nainen, näin ajankohtaisin termein ilmaistuna. Lyhyehkö tukka on ja ei-niin-nätti naamataulu. Tämä ilmeisesti kirvoittaa tuntemattomat lapset kyselemään "ootko tyttö vai poika". Tätä tapahtuu jatkuvasti.
Voitteko selventää lapsillenne, ettei sukupuolen tivaaminen vierailta ihmisiltä ole kohteliasta. Ihan koululaisista kyse, ei mistään 4vee taaperoista.
Itsekin tästä ihan syntyperäisenä naisena pahoitan välillä mieleni, voin kuvitella että transihmisistä tuntuu vielä kurjemmalta.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Eli ei saa kysyä, vaan pitää olettaa ihmisen sukupuoli ulkonäön perusteella. Eikö tuosta olettamisesta nimenomaan haluttu eroon?
Ei haluta. En ainakaan itse halua, että arvaillaan muutaman ongelmaisen vuoksi sukupuolta, joka 99,99% tapauksessa on ihan selviö kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat vaan kuvitella. Ei lapset vierailta tollasia kysele.
Kouluikäiset ainakaan, pienet kyllä voi kysellä ja mun mielestä saavatkin kysellä.
Viimeksi toukokuussa olin heittelemässä tavaraa pihatalkoolavalle, lauma 7-10v tyttöjä tuli kyselemään: "Mitä sä teet, ootko tyttö vai poika?"
Ja en ollut missään raksavaatteissa, vaan t-paidassa ja trikoissa.
Ja mitä näille olen yleensä vastannut:
"Olen nainen/tyttö"
"Nainen olen, vaikka onkin lyhyet hiukset"
"Arvaa"
"Ei kuulu hyviin tapoihin kysellä tuollaista"
Jos häiritsee niin muuta tyylisi hieman naisellisemmaksi. Et tarvitse kuin yhden muutoksen. Pidempi tukka, naisellisia koruja, hame, pinkkiä jne.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs toi cis nyt tarkoittikaan?
Olet joko mies- tai naiskategorian alaluokka
Kyllä kouluikäisille voi opettaa ihan peruskohteliaisuudet. Yksi on, ettei vieraammilta kysellä henkilökohtaisuuksia. Kun tutustutaan, asia voi olla toinen. Silloinkin on hyvä osata kohtelias lähestyminen.
Tätä eivät monet aikuisetkaan osaa. Minulla on hieman erikoinen ammatti, ja minulta kysellään suoraan mm. kuukausitulojani. Siis täysin ventovieraat. Uskon etteivät tällaisten vanhempien lapsetkaan osaa käyttäytyä.
Ihan hyvä, että kyselevät. Nykyinen transtuputus on sitä, että jos ei ole kumpikaan ääripää (feminiininen nainen tai maskuliininen mies) niin olet muusu. Etenkin tytöille tekee hyvää, että näkevät maskuliinisia naisia.
30- vuotta sitten lapset pilkkasivat lihavia ja nauraa räkättivät. Nykyään lihavia on niin paljon että lapset ovat tottuneet lihaviin eikä se aiheuta mitään reaktioita. Päiväkodeissa on lihavia hoitajia jos kotona vanhemmat eivät ole.
Missä ihmeessä oikein kuljet ja mihinkä aikaan kun minä en ole missään törmännyt kyseleviin lapsiin, en edes kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs toi cis nyt tarkoittikaan?
"Ihminen joka kokee sukupuoli-idetiteettinsä vastaavan syntymässä määritettyä sukupuoltaan."
Eli olen syntyperäinen nainen ja koen myös olevani ihan nainen, en trans.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kouluikäisille voi opettaa ihan peruskohteliaisuudet. Yksi on, ettei vieraammilta kysellä henkilökohtaisuuksia. Kun tutustutaan, asia voi olla toinen. Silloinkin on hyvä osata kohtelias lähestyminen.
Tätä eivät monet aikuisetkaan osaa. Minulla on hieman erikoinen ammatti, ja minulta kysellään suoraan mm. kuukausitulojani. Siis täysin ventovieraat. Uskon etteivät tällaisten vanhempien lapsetkaan osaa käyttäytyä.
Minulta kysellään että onko lapsia kun en heti ala mainostamaan jälkikasvulla kuten ne tekevät joilla sitä on. Toinen mitä on kyselty että oletko tinderissä kun saa tietää ettei ole lapsia. Ei jestas sentään kuinka järkyttävän ennakkoluuloisiin aikuisiin sitä nykyäänkin vielä törmää. Paljon pahempia kuin lapset.
Mä oon ainakin opettanut lapselle, että ventovieraita ei kommentoida ollenkaan.
Itseltäni ei ole koskaan kysytty emmekä lapsina tehneet noin, mutta ihan selvästi tuo on seurausta siitä, että asiasta puhutaan jo pikkulapsille ja korostetaan naurettavissa määrin.
Se jälkeen lapset epäilevät jokaisen ihmisen kohdalla perusasioita, jos niitä on heille kyseenalaistettu.
Idiotismia.
Mun mielestä apn pointti on ihan validi, ei tuntemattomilta kuulu kysellä mitään henkilökohtaista. Tai oikeastaan parempi ettei keneltäkään kysele henkilökohtaisuuksia, kertovat itse jos haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ihmetyttää. Olen kohdannut monta vierasta, jotka ovat töksäytellen kyselleet henkilökohtaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei opeteta. Oliko muuta?
Sitten sen mukulan kysymykseen voikin hyvällä omatunnolla vastata että "noin typerä kakara ei vastausta ymmärtäisi, joten painuppa siitä helvettiin kyselemään typeryyksiä".
Kouluikäisen luulisi jo osaavan käyttäytyä eikä kysellä vierailta henkilökohtaisia asioita mutta sitä nuorempien jutuista nyt ei pidä niin välittää. Multa kysyi kerran lapsi kassajonossa, olenko tyttö vai poika. Olin juhliin menossa ja mulla oli hame ja korkokengät. Että ota näistä pienistä lapsista nyt sitten selvää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ihmetyttää. Olen kohdannut monta vierasta, jotka ovat töksäytellen kyselleet henkilökohtaisia.
No ei se tee siitä silti hyvää käytöstä?
Meilläpäin lapset erottavat naiset ja miehet, tytöt ja pojat. Muut ovat vihreä-pinkkitukkaisia kummajaisia jotka eivät itsekään tiedä mitä edustavat, muoti-ilmiö niinkuin tatuoinnit. Täytyy näyttää erilaiselta jotta huomataan vaikka millä keinolla. Tällaisilta pitääkin kysyä kumpaa sukupuolta olet.
Siitä olen samaa mieltä, että kyseleminen on turhaa. Asian voi helposti selvittää käsin tunnustelemalla. :)