Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva 10kk ja imetys sattuu tosi paljon :´(

Vierailija
04.07.2014 |

En haluaisi lopettaa imetystä, mutta kivuliasta se on. Kuin neuloja työnnettäisiin nänniin kun vauva alkaa imeä. Ja kun vauva irroittaa otteensa niin hampaista jää kunnon punaiset painaumat ihoon. 7 hammasta jo löytyy... Välillä nännistä on "kuoriutunut" ihoa hieman ja välillä muuten vaan kipuilee vaikkei ulkoisesti näy haavaa tai mitään. Mikä tähän auttaa?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jos tuolla facebookin imetystukiryhmässä kirjoittelee jotain, niin näkyykö se kaikille kavereilleni myös mitä kirjoitan? Ryhmähän on suljettu, mutta näkeekö kaverit kuitenkin jos kirjoitan sinne?

ap

Vierailija
2/32 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ainakaan saa lopettaa imetystä, ennen kuin lapsi on 3 vuotta, koska muutoin et ole Oikea Äiti. Kärsi, kun olet lapsen tehnyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma ettey ole raskaana?

Vierailija
4/32 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin tarvisi tarkemman selityksen. Jääkö hampaanjäljet nänniin, nännipihaan (se ruskea osa) vai itse rintaan? 

Herutko kuitenkin kunnolla eli saako vauva imettyä kunnon nielaisuja syötön aikana?

Tulee mieleen että imuote olisi jotenkin luisunut huonoksi ja kipu tulisi siitä. Eli onhan se nännipiha kokonaan vauvan suussa? Jos taas rintaa (vaaleaa ihoa) menee suuhun, se sattuu heti hirveästi kun vauva alkaa imeä.

Sekin sattuu jos vauva imee lujaa kun et ole herunut vielä. Yleensä vauva ei kyllä tee niin vaan heruttaa ensin. Tulevatko rinnat kunnolla tyhjiksi?

Vierailija
5/32 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä rintakumia, jos on ihan pakko isoa lasta imettää. Tosin tuon ikäinen voisi siirtyä jo ruokaan ja juomaan maitonsa mukista. Voithan pumpata pumpulla, jos haluat juottaa rintamaitoa.

Vierailija
6/32 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näy sun kavereille facebookin suljettuun ryhmään kirjoitetut jutut, pelkästäään ryhmäläisille.

Vierailija
7/32 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli samaa. Vauvalla oli sammasta suussa ja Se tarttu nänneihin. Luulin myös alkuun,että nyt on kyse puremisesta,sammas tuli yllätyksenä. Lopulta ihan vaan paidan kosketus nänniin toi itkun silmään ja imetys tuntu siltä kuin sytkällä olis poltettu nänniä irti tissistä. Neuvolan ohjeilla kokeilin sitten sitruunaa,puolukkaa ja vishyvettä. Ja voin kertoa,että sitruuna jäi viimeiseksi kokeiluksi. Viikonlopun kärvistelin,olin lopettaa imetyksen. Maanantaina sain ajan lääkäriin,jossa sammas sitten paljastui ja lääkäri oli ihmeissään,kun Se oli niin pahana ja neuvolasta annettiin tuollaiset ohjeet. Antoi sitten sienirasvaan reseptin ja eka sivellys helpotti jo oireita. Päivän jälkeen imetys ei sattunut,vaikka nänni olikin haavaumilla. Sammas aiheutti haavaumat ja vauvan hampaiden hinkkaus ylläpiti sitä haavaa vertavuotavana.

Vierailija
8/32 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkä hampaan jäljet jää tuohon nänniin, siis sen nipukan yläpuolelle, ruskeaan "osaan". Siitä kohti on välillä ihan iho rikkikin ollut, onneksi Bepanthen on auttanut aika pian. Nyt viimeksi laitoin Lansinohia. Kuinkahan usein sitä kannattaisi laittaa? Herumisessa kestää jonkin aikaa ennen kuin se tapahtuu, ehkä kivun ja tietynlaisen "jännittämisen" takia heruminen viivästyy. Vauva on hieman hämmentynyt yleensä rinnalla, tai sitten on levoton ja rimpuileva. Sitten kun maito alkaa herua, niin imee kyllä eikä välttämättä silloin satukaan. Kipu on kovinta ihan alussa kun vauva alkaa imeä. Kielessä ei näy mitään sammakseen viittaavaa. Enkä tietääkseni ole raskaanakaan. Voisiko alkamassa olevat kuukautiset/oman hormonitoiminnan palautuminen vaikuttaa imetykseen ja kipeyttää nännejä? Menkkoja ei vielä ole ollut synnytyksen jälkeen, mutta oireita siihen suuntaan on vähän ollut, että olisi alkamassa....

Kiitos teille vastauksista! :)

ap

Vierailija
9/32 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintakumista luulen vauvan vain suuttuvan, joten en viitsi ottaa sitä käyttöön.

ap

Vierailija
10/32 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle imetys ei sopinut ollenkaan ja ei sitä maitoa juuri tullut. Suosiolla siirryin korvikkeisiin. Väsyttikin. En ole tottunut lojumaan sängyssä . Hyvinpä tuo kasvoi ja muutenkin ok kohta 18 vee ja 183

Vierailija
11/32 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 19:46"]Mulle imetys ei sopinut ollenkaan ja ei sitä maitoa juuri tullut. Suosiolla siirryin korvikkeisiin. Väsyttikin. En ole tottunut lojumaan sängyssä . Hyvinpä tuo kasvoi ja muutenkin ok kohta 18 vee ja 183

[/quote]

Mikä virka tällaisilla vastauksilla on?

Ap, oletko kokeillut sammaksen ensiapua eli juuri noita puolukkaa yms? Minun vauvalla oli, mutta kielestä ei erottunut, mutta ensiapu auttoi vähän ja sitten lääke. Oireet olivat aika samanlaisia kuk sinulla.

Vierailija
12/32 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä kokeillut sammakseen mitään (jos sellaisesta kyse) mutta täytyypä antaa vaikka sitten puolukkaa. Käykö sellainen sose missä on puolukkaa, eikös punaposkessa ole puolukkaa..? Vai pitääkö ihan pakkasesta sulattaa puolukoita? Maku ei varmasti miellytä, veikkaan.

ap

Vierailija
13/32 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
14/32 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sammas kuulemma tekee tuota.

Ja jos lapsi puree niin imeminen loppuu siihen. Mun ipana sai hampaita 3kk alkaen, piti olla tiukkana mutta ei tullut ongelmaa siitä puremisesta sitten.

Vierailija
15/32 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mä muuta keksi kuin että sun täytyy opettaa vauvalle ettei tissiä saa purra. Eli kiljahdat aina kun puree ja irrotat otteen. Tätä niin kauan että tajuaa mistä kyse.

Vierailija
16/32 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hän varsinaisesti pure, mutta hampaat ottavat kiinni nännin yläpuolelle kun siihen jää usein hampaan painaumat. Ja koko imemisen ajan sattuu :(

ap

Vierailija
17/32 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä vieläkö tuossa vaiheessa auttaa, mutta synnäriltä suositeltiin sellaista voidetta kuin Lanolin, sieltä sai näytteen mukaan. Ja oli kyllä ihan alkuimetyksen haavaumiin ja herkkyyteen hyvä hoitava voide.

Minä tosin lopetin kans esikoisen imetyksen 10kk iässä kun alkoi puremaan.

Vierailija
18/32 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä pitäisi imetys onnistuu hampaillakin... Tarkista ettei ole samasta, eli kielen takaosassa vaaleaa peitettä. Eihän sen kivun pitäisi tuollai neulamaisesti nänneissä tuntua..

Vierailija
19/32 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetyksen ei kuulu sattua.

Kun/jos vauva puree niin kannattaa sanoa vaikka "au!"

Onko imuote ihan oikea? Onko se alkanut sattua vasta hampaiden tultua?

Vaikka ne hampaat siellä suussa on niin ei pitäisi sattua ollenkaan. Meillä tytön kieli on alahampaiden peittona. Ylähampaat eivät osu (ellei vauva puraise). Ei kannata imettäö nännit vereslihalla!

Vierailija
20/32 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun olo muuten ok? Mulla aiheutti rintatulehdus aivan järjettömän kivun imettäessä, oli juurikin tuollaista pistelevää kipua. Lopulta se kipu paheni vain ja en pystynyt toista rintaa antamaan ollenkaan..kuume nousi 40 asti ennenkuin tajusin mennä lääkäriin ja rintatulehdushan se oli.