miten nopeasti ruuan vähennys vähentää maidoneritystä?
Olen ollut anoppilassa 3 viikon "lomasta" nyt 2 viikkoa. Täällä ei syödä aamulla mitään, ja syömme vain lounaan ja päivällisen, joskus ehkä pieni pallo jäätelöä lisäksi. Normaalisti syön useammin ja enemmän, mutta täällä koetan olla talon tavoilla ja syödä vain sen mitä muutkin. Vesijohtovettä ei voi juoda, enkä usko että lämmöstä huolimatta tulisi juotua kuin litra päivässä. 3 kk vauva tuntuu olevan koko hereilläoloajan tissillä, ja aloin miettimään, tuleekohan maitoa vähemmän kuin tavallisesti. Olen pari kertaa antanut korviketta, eivätkä rinnat ole heti täyttyneet maidosta tämän jälkeen eikä läikehdi kuten kotona. Jos maidoneritys todella on vähentynyt jo 2 viikossa, palautuukohan se viikon päästä kun pääsen omalle jääkaapille?
Kommentit (17)
Yksilöllistä, minä kyllä huomasin heti jos oli tullut syötyä/juotua vähemmän että sillä oli vaikutusta maidoneritykseen. Tosin en pystynyt täysimetykseen, omaa maitoa ei tullut missään vaiheessa riittävästi. Etkö voi ostaa itsellesi lisää ruokaa (siis jos tuntuu siltä että sitä tarvitset), syö vaikka salaa jos et muiden nähden kehtaa syödä?
Kyllä se mulla kävi välittömästi. Jos oli oli nälkä, ei maitoa tahtonut tulla samaan tahtiin. Jos taas sitten vaikka imettäessä alkoi syödä, maitoa alkoi tulla kuin hanasta. Sano anopillesi tai käske miehesi sanoa, että sä tarvitset PALJON ruokaa, koska NYT sä oikeasti syöt kahden edestä.
Niin, 4 jatkaa vielä että jos vauva haluaa imeä koko ajan, se tosiaan tarkoittaa todennäköisesti sitä, että maitoa tulee liian vähän, koska et syö tarpeeksi. Itse en noilla syömisillä olisi imetysaikana tullut mitenkään toimeen. Vaadi lisää ruokaa!!!
Olen liian vieraskorea :( Meillä ei ole omaa autoa, ruokakaupassa appi on mukana, enkä kehtaa omia eväitä ostaa silloin. Pari kertaa lähikahvilasta sämpylä on tarttunut mukaan, mutta piru vie kun anoppi tunkee mukaan melkein aina kun ovesta mennään ulos. Ihan nolottaa miten aikuinen ihminen ei voi syödä tarpeeksi, mutta kun ne tavat :( Tullessa toin jogurttia aamuksi (kun täällä ei aamulla syödä!) mutta miehen veljentyttö söi ne/vei loput mukanaan. On viimeinen kerta kun tänne tullaan. Olen siis loma-asunnolla ja auto tarvitaan kauppaan menoon. Huoh.
Ääliö. Osta ruokaa. Syö. Juo. Imetä.
Kyllä mullakin vaikuttaa lähes saman tien. Koita livistää jonnekin syömään tai ostoksille :) itse ostaisin mitään sanomatta tai selittelemättä jotain naposteltavaa, jota säilyttäisin omassa kassissa/laukussa.
Höh, no sullahan on hyvä syy syödä kun imetät! Jos et muuten kehtaa niitä omia eväitä ostaa niin selität vaan että pitää näin imetysaikana syödä normaalia enemmän kun maidon tulo tuntuu vähentyvän muuten.
Siis nyt ihan oikeasti nainen! Ei se ruoka ole sulle, vaan sun vauvalle! Jos vauvasi söisi jo kiinteitä, eikä niitä olisi tarpeeksi, kai sä siitä kehtaisit sanoa? Siksi sanoin, että puhu miehesi kanssa asiasta, kyseessä on hänen vanhempansa, kai hän voi selvittää asiaa, jos sinä et? Ja kai sä hänelle voit sanoa?
T. 4
Outoa jos ei saa edes aamupalaa, siis todellakin omituista. Et voi olla niin muiden armoilla, ettet muka kehtaa ostaa omia ruokia ja juomia. Ei sun tarvitse sitä edes selitellä. Siinäpä ihmettelevät jos eivät tajua. En tulisi tuollaisella syömisellä toimeen edes imettämättä.
Mulla kyllä huomasi varsinkin jos joi liian vähän! Mun piti tossa kohtaa juoda melkein viis litraa päivässä, ja oli talvi. Isokokoinen täysimetyksellä oleva poika. nyt aloittaja kauppaan tai sitten vaikka kotiin, ootko todella noin tossukka kun kyseessä on sun ja vauvan hyvinvointi? Huh huh.
Lähdette nyt miehesi kanssa autolla sinne kauppaan ja ostatte paljon ruokaa. Sun imettävänä täytyy saada tarpeeksi ravintoa ja nestettä että maitoa riittää pikkuiselle, nyt varsinkin kun ilma on lämpenemässä
Jos siellä on kuuma niin voi vaan olla että vauva hikoilee ja sitä siksi janottaa, käy sitten useammin rinnallla. Koita nyt ainakin juoda enempi.
Juominen on tärkeää ei syöminen.Et tarvitse ravintoa kahden edestä muuten lihot.Neuvolan oppaassa esimerkiksi imettävä nainen tarvitsee yhden voileivän enemmän ei imettävä eli saman verran kuin raskaana ollessa.en itsekään syönyt enempää kuin sinä imetysaikana.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:28"]Niin, 4 jatkaa vielä että jos vauva haluaa imeä koko ajan, se tosiaan tarkoittaa todennäköisesti sitä, että maitoa tulee liian vähän, koska et syö tarpeeksi. Itse en noilla syömisillä olisi imetysaikana tullut mitenkään toimeen. Vaadi lisää ruokaa!!!
[/quote]
Nyt valoja! Kolmikuisella on tiheän imun kausi, jolla vauva varmistaa, että tissistä saa sapuskaa myöhemminkin. Yleisin ja ehkä imetykselle tuhollisin harhaluulo on, että tiheästi rinnalla viihtyvä vauva on nälkäinen.
Ap, toteat vaan ääneen, että imetys kuluttaa ja sinun on nälkä. Kaikilla syömättömyys ja juomattomuus ei vaikuta, toisilla taas yhdenkin aterian skippaaminen vaikuttaa herumiseen. Maidon totaaliloppuminen vaatisi kuitenkin nälkiintymisen ja pitkään jatkuneen aliravitsemustilan, joten tarjoa vaan maitoa niin usein kuin vauva tahtoo :)
Mulla ainakin heti vähenee jos en syö tai nuku. Eikä täysin enää palautunut. Ole nyt terveen itsekäs, lapsesi vuoksi, ja pyydä/osta sitä ruokaa itsellesi!
Mullakin vaikutti heti, jos oli vähällä juomalla tai ruoalla.
Sanot vaan siellä kaupassa, että nyt ostan nämä viisi pulloa vettä/mehua, sillä maito käy vähiin muuten. Ja aamupalajuttuja myös. Ja välipaloja.
Nyt toimit vauvasi parhaaksi, ja viis veisaat jostain turhasta "vieraskoreudesta".
Höpsis. Mulla on samanikäinen vauva enkä joka päivä muista/ehdi/jouda syömään edes sitä yhtä ateriaa, ja silti täysimetän ja vauva kasvaa kohisten (oma painoni toki on laskusuunnassa)! Juuri 3 kk:n tienoilla maidontuotanto tasaantuu eivätkä rinnat enää vuoda tai pingota niin kuin alussa. Moni luuleekin että maidontulo on tyrehtynyt ja tissit tyhjät. Itse olen ottanut sellaisen asenteen, että 3 kk - 4 kk on yhtä pitkää tiheän imun kautta.