Mistä se voi johtua, kun tulee isoja tummia mustelmia ilman että on sattunut mitään?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut lääkkeet aiheuttaa mustelmaherkkyyttä. Itselläni esim Venlafaxin, mustelmia tulee tuon tuosta. :D
Aiheuttaakohan jotkut lisäravinteet?
Syötkö kalaöljyä/ omegaa?
Kalaöljyt ainakin notkistaa verta ja voi aiheuttaa mustelmaherkkyyttä.
Mutta tosiaan jos sulle ilmestyy mustelmia ilman mitään iskua/osumaa niin lääkärille.
Tiedätkö yhtään paljonko niillä on töitä näin kesällä?
Vierailija kirjoitti:
Mulla ilmestyy jostain syystä kesäisin mustelmia.
Sama juttu ja ollut jo ainakin kymmenen vuotta näin. Erityisesti jalkoihin, mutta myös käsivarsiin tulee jatkuvasti mustelmia ilman että on loukannut itseään mihinkään.
En ole asiasta lääkärissä puhunut, mutta kaikki veriarvot on aina olleet hyvät. Tuskin siis omassa tapauksessani on mistään vakavasta kyse, eiköhän se olisi jo tässä ajassa käynyt ilmi.
Olet nähnyt unia, jossa olet kaatuillut.
Itselläni on olut tuota, jo ihan lapsena ja äidilläni on myös.
Tosin tilanne paheni paljon muutamia vuosia sitten ja voin muutenkin huonosti. Valkosoluarvot olivat alhaalla ja sain pistemäisiä verenpurkaumia.
Aloin syömään rautaa, siis välillä 200mg päivässä ja b 12 vitamiinia. Sain myös diagnoosia Henoch-Schonlein purpura, joka on vaskuliitti. Eli verisuonet ns vuotavat.
Vaskuliitteja on erilaisia, osa vaarallisiakin, joten suosittelen lääkärikäyntiä. Voi vaatia uaseita että kuuntelevat. Itselläni lisärauta on auttanut, mutta aikaa se vei.
Vierailija kirjoitti:
Rokotehaitta on yksi syy. Huomatkaa, että myös rokottamattomille tulee jalkoihin mustelmia, jos viettävät paljon aikaa rokotettujen läheisyydessä. Tämä on totta, kyselkääpä vaikka ihan lähipiiristänne.
Näin on. Mikrosiru lähettää säteilyä, joka aiheuttaa mustelmia ihan kaikille 50 metrin säteellä rokotetusta oleville. Siksi oma mieheni on ihan sinipunainen, kun on koko ajan minun lähelläni.
Vierailija kirjoitti:
Tosin tilanne paheni paljon muutamia vuosia sitten ja voin muutenkin huonosti. Valkosoluarvot olivat alhaalla ja sain pistemäisiä verenpurkaumia.
Aloin syömään rautaa, siis välillä 200mg päivässä ja b 12 vitamiinia. Sain myös diagnoosia Henoch-Schonlein purpura, joka on vaskuliitti. Eli verisuonet ns vuotavat.
Vaskuliitteja on erilaisia, osa vaarallisiakin, joten suosittelen lääkärikäyntiä. Voi vaatia uaseita että kuuntelevat. Itselläni lisärauta on auttanut, mutta aikaa se vei.
Trombosyytit mulla on ollut aina alle sata ja syön verenluovutuksesta saatua Ferrosania sen satsin mitä sieltä saa. Lisäksi tuo vahva B12 vitamiini. Voiko tämä olla oikeasti jokin sairaus? Mitä tarkoittaa verisuonet vuotavat? Tämän vuoksi en suostunut ottamaan AZ, vaikka mitään virallista diagnoosia ei olekaan. Millä lääkärillä kävit?
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään ei kannata lääkärissä asiaa selvittää. Av:lta vaan diagnoosi :D
No et ole tainnut viime aikoina tarvita lääkärin palveluita. Ei niitä kuule kiinnosta kenenkään mustelmat, eikä vakavammatkaan oireet. Tietenkään kukaan täysijärkinen ei tee diagnoosia av:n perusteella. Mutta tämä on hyvä paikka saada paljon tietoa ihmisten kokemuksista ja ihan puhtaita arvauksia, joiden perusteella voi sitten itse googlailla ja etsiä lisää tietoa. Parhaimmassa tapauksessa löytää jopa avun vaivaansa ja useimmiten vähintään osviittaa siitä, mikä voisi olla vikana. Kun itsellä on edes vähän hajua, mistä voisi olla kyse, niin on paljon helpompi hakea terveydenhuollosta apua. Nimimerkillä on kokemusta asiasta.
Itsellenikin alkoi tulla (joo, ei mitään tekemistä rokotteiden kanssa pässit).
Etenkin alaraajoihin. Särkylääkkeitä epäilin. Ja etenkin liikkumisen jälkeen ilmaantui. En tiedä syytä. Perusterve en tosin ole. Lääkäreitä ei juuri kiinnosta (No leukemia suljettiin vissiin pois) . Ja ei liity mitään kolhimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trombosyytit mulla on ollut aina alle sata ja syön verenluovutuksesta saatua Ferrosania sen satsin mitä sieltä saa. Lisäksi tuo vahva B12 vitamiini. Voiko tämä olla oikeasti jokin sairaus? Mitä tarkoittaa verisuonet vuotavat? Tämän vuoksi en suostunut ottamaan AZ, vaikka mitään virallista diagnoosia ei olekaan. Millä lääkärillä kävit?
Vaati useita lääkärikäyntejä, onhan sitä kaikenlaisia sairauksia, moni näistä tuntuu olevan sellainen kehon oma autoimmuuunirekatio josta kukaan ei oikein tiedä mistä ne johtuvat ja niitä on vaikea hoitaa. Olin ihan sisätautiosastolla tutkittavana, mutta sinne ei tosiaan ole helppo "päästä".
Otin muuten Pfizer rokotteen eikä siitä tullut mitään oireita, vaikka tällä taustalla itseänikin jännitti.
Von Willebrandin tauti tai muu hyytymishäiriö.
Lääkärit mittaavat vain trombosyytit ja jos ne ovat viitearvoissa, hyytymishäiriö tauteja ei sen enempää tutkita.
Pitkä ja kallis tutkimus, verikokeella. Pihejä lääkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaati useita lääkärikäyntejä, onhan sitä kaikenlaisia sairauksia, moni näistä tuntuu olevan sellainen kehon oma autoimmuuunirekatio josta kukaan ei oikein tiedä mistä ne johtuvat ja niitä on vaikea hoitaa. Olin ihan sisätautiosastolla tutkittavana, mutta sinne ei tosiaan ole helppo "päästä".
Otin muuten Pfizer rokotteen eikä siitä tullut mitään oireita, vaikka tällä taustalla itseänikin jännitti.
Ai että otit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pfizerin otin myös, eikä oireita. AZ karsastin juuri tuon vuotohomman vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Lihasten ahkera venyttely voi aiheuttaa mustelmia. Parikymppinen poikani vastikään alkoi ihmetellä muutamia selittämättömiä mustelmiaan. Kaikki asiaankuuluvat kokeet otettiin, mutta mitään vakavaan sairauteen viittaavaa ei löytynyt. Lääkäri totesi, että jokapäiväinen rankka venyttely ja voimistelu on todennäköisimmin homman takana.
Varsin ymmärrettävää.
Erittäin voimakas lihasvenytys rikkoo pieni hiusverisuonia, ne katkeilevat ja se katkeaminen näkyy mustelmina ihossa.
On monia juttuja jotka aiheuttavat kummallisia asioita ihmisessä.
Esimerkiksi rankka elvytys voi katkaista ihmiseltä kylkiluita.
Mutta katkeneet kylkiluut paranevat lähes aina itsestään.
Se on pieni hinta siitä, että henki säilyi.
Vierailija kirjoitti:
K vitamiinin puute?
Ei mulla ainakaan, kaikki veriarvot on priimaa ja olen sekasyöjä. Trombosyytit ei ole ymmärtänyt pysyä samalla tasolla.
Mustelmia, muttei niin isoja, tuli minulle anemiassa.
Laskimovaivoja, tms. verenkierto-ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokotehaitta on yksi syy. Huomatkaa, että myös rokottamattomille tulee jalkoihin mustelmia, jos viettävät paljon aikaa rokotettujen läheisyydessä. Tämä on totta, kyselkääpä vaikka ihan lähipiiristänne.
Näin on. Mikrosiru lähettää säteilyä, joka aiheuttaa mustelmia ihan kaikille 50 metrin säteellä rokotetusta oleville. Siksi oma mieheni on ihan sinipunainen, kun on koko ajan minun lähelläni.
Rokotettujen on myös todettu erittävän homokaasua!
Lihasten ahkera venyttely voi aiheuttaa mustelmia. Parikymppinen poikani vastikään alkoi ihmetellä muutamia selittämättömiä mustelmiaan. Kaikki asiaankuuluvat kokeet otettiin, mutta mitään vakavaan sairauteen viittaavaa ei löytynyt. Lääkäri totesi, että jokapäiväinen rankka venyttely ja voimistelu on todennäköisimmin homman takana.