Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Oma" aika vs. pelkkä aika

Vierailija
04.07.2014 |

Oletteko koskaan pohtineet, että ihmisen elämä on koko ajan "omaa aikaa" eli aikaa.

Mielestäni on typerää vaatia "omaa aikaa" - eihän tässä perkele muuta olekaan. Vai onko teillä joskus jonkun muun aikaa kuin omaanne?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se tarkoittaa yksinoloa.

Vierailija
2/14 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaa yksin oloa toi "oma aika", tai sit aikaa jonka haluaa käyttää vaikka kumppanin tms johonkin.

Ja työnantajahan ostaa sun aikaa rahalla, työaika on työnantajan aikaa, ei sun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tiedän mitä sillä tarkoitetaan, mutta kysymys olikin enemmän filosofinen.

Muuttuisiko se mammojen rankutus omasta ajasta, jos tajuaisivat, että kaikki elossa vietetty aika on omaa aikaa? AP

Vierailija
4/14 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 13:32"]Oletteko koskaan pohtineet, että ihmisen elämä on koko ajan "omaa aikaa" eli aikaa.

Mielestäni on typerää vaatia "omaa aikaa" - eihän tässä perkele muuta olekaan. Vai onko teillä joskus jonkun muun aikaa kuin omaanne?

[/quote]

Tällä logiikallahan voisit koko ajan tehdä töitä. Miksi pidät vapaata? Miksi työskentelet vuorokaudesta vain osan kun voisit tehdä töitä koko 24h ajan?

Vierailija
5/14 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä aikaa, eli elämää, ei pysty viettämään kuten itse haluaa, se ei ole omaa, vaan menee jonkun muun hyväksi. Joillakin menee koko elämä toteuttaessa muiden toiveita, ja toisilla taas menee koko elämä viettäessä omaa aikaa, uhraamatta hetkeäkään muiden hyväksi.

Vierailija
6/14 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on aika vaikea mieltää "omaksi ajaksi" se aika minkä kulutan jonkun toisen tarpeiden vuoksi. Esim kun olen sairaan lapsen kanssa sairaalassa- no onhan se osa elämään, mutta ilman sitä lasta ja hänen sairauttaan viettäisin sen ajan taatusti jotenkin muuten. Tai ihan tavallinen arki- kun pävän ohjelma suunnitellaan lasten asioiden pohjalta, tai välttämättömien töiden rytmittämänä, ei se käytetty aika kyllä mitenkään ole "omaa".

Vierailija
7/14 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi omalla ajalla ei voisi hyödyttää myös toisia? Esim. Nautin olostani rakkaiden lasteni kanssa (mies voi mennä harrastuksiin - hyöty toiselle) tai pidän työstäni (saan korvauksen - hyöty minulle ja työnantajan hyöty on ahkera työntekijä).

Joskus tuntuu, että mammojen oma aika,tarkoittaa sitä, että kaikki muut kärsivät ja hän ja vain hän hampaat irvessä nauttii omasta ajastaan. AP

Vierailija
8/14 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma aika on sitä, kun saa ihan oikeasti tehdä just sitä mitä haluaa. Töissä olo ja lasten tarpeiden hoitaminen ei ole omaa aikaa.

Vierailija
9/14 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 13:50"]

Miksi omalla ajalla ei voisi hyödyttää myös toisia? Esim. Nautin olostani rakkaiden lasteni kanssa (mies voi mennä harrastuksiin - hyöty toiselle) tai pidän työstäni (saan korvauksen - hyöty minulle ja työnantajan hyöty on ahkera työntekijä).

Joskus tuntuu, että mammojen oma aika,tarkoittaa sitä, että kaikki muut kärsivät ja hän ja vain hän hampaat irvessä nauttii omasta ajastaan. AP

[/quote]

Ymmärrän kyllä henkisen/filosofisen näkemyksesi ajan olemuksesta. Mutta minä ainakin haluan viettää aikaa myös yksin. Minä en halua "omalla" ajallani hyödyttää muita. Haluan hyödyttää itseäni. Vaikka se puoli tuntia yksin kotona, se on ihanaa. Tarvitsen ihan yksin olemista. En tiedä miksi, mutta näin on. Kaikkihan eivät sitä yksinoloa tarvitse samalla lailla.

Vierailija
10/14 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulehan ap, ei ole suvaittavaa tulla kyseenalaistamaan av mammojen ajankäyttöä ja arvostelemaan jos joku haluaa omaa aikaa. On se nyt niin selvä juttu kun kotona huollat perhettä ja huomioit melkeinpä taukoamatta lapsia, niin onhan se aika silloin osoitettu muille. Mutta ymmärrän; ajan käsite voi olla vaikeaa.

Vierailija
11/14 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoistatte siis itsenne perheestä ja kodista? Eikö kotiin panostettu aika (esim. siivoaminen ja ruuanlaitto) ole teitä itseänne varten lainkaan? Ainoastaan muita varten? AP

Vierailija
12/14 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 14:11"]

Ulkoistatte siis itsenne perheestä ja kodista? Eikö kotiin panostettu aika (esim. siivoaminen ja ruuanlaitto) ole teitä itseänne varten lainkaan? Ainoastaan muita varten? AP

[/quote]

Joo, kyllä siivoan myös itseäni varten, mutta inhoan sitä, enkä tekisi sitä enää koskaan jos ei olisi pakko. Jos voittaisin lotossa päävoiton, palkkaisin siivoojan ja kokin siltä seisomalta.

Ja sitä siivoamista on huomattavasti enemmän kun on läsnä muitakin kuin itse, kun minä olen yksin, ei sotkua juurikaan tule, eli kyllä se kotitöiden tekeminen on suurimmaksi osaksi toisten sotkujen siivoamista.

Oma aika on yleensä mielletty sellaiseksi ajaksi kun saa tehdä mitä haluaa, eikä ole kestään toisesta vastuussa. Aika lasten kanssa on ihan kivaa, mutta kyllä se vastuu harteilla painaa koko ajan jonkin verran, tietysti se vastuu on läsnä siitä asti kun lapsi syntyy, siihen asti kun itse kuolemme, mutta kyllä se on erilainen vastuu kun pitää huolehtia että lapsi pysyy hengissä, ja kehittyy oikein, fyysisesti ja myös henkisesti. Vanhemman pitää olla hyvä esimerkki ja pitää turvallisuusasiat mielessä koko ajan kun lapset on läsnä.

Vierailija
13/14 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Filosofisesti ja muutenkin tämä on minusta hölmö kysymys.
Sehän on täysin itsestään selvää että se oma aika, on se aika minkä aikana tekee mitä itse haluaa. Jonkun mielestä on omaa aikaa kun saa rauhassa olla vaan lasten ja/tai miehen kanssa, joku taas vaatii että saa olla ihan yksin ja viettää aikaa vain omassa seurassa.
Kuten joku sanoi jo, se aika jona huolehtii muiden tarpeista ei ole oma aika, vaan aikasi kuuluu silloin sille jota haluat miellyttää. 

Vierailija
14/14 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 puhuu asiaa!