Mistä tunnistaa seurusteluvaiheessa perhekeskeisen miehen?
Idea tuli toisesta ketjusta. Eli tähän ketjuun voisi antaa vinkkejä naisille että mistä tunnistaa perhekeskeisen miehen jo seurusteluvaiheessa. Ja mistä erottaa valehtelijat oikeista perhekeskeisistä miehistä. Käytännön esimerkkejä kaivataan.
Kommentit (24)
- soittelee äidilleen
- avaa ovet
- kantaa ostoskassisi
- maksaa ostokset
- siivoa
- tyhjentää ja täyttää tsikikoneen
- imuroi ilman huutoa jne...
t. lähes 30 v kotitöitä tekemättömän ja laisia hoitamattoman miehen kanssa naimissa ollut
Lisää! Mä kirjaan nää ylös itselleni. Mullakin kokemusta päinvastaisesta ja tosiaan, eipä paljon noita asioita tehnyt!
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 13:21"]
Puhuu omista sisaruksistaan ja lapsuudestaan, omat vanhemmat olleet tasavertoisia, pitää lapsista, sanoo asioita kuten "sitten kun meidän muksut..." jne.
[/quote]
Toi on kyllä aika totta. Ehjä perhetausta lupaa usein hyvää ja rikkinäinen valitettavasti huonoa.
Jonkun verran pystyy päättelemään myös siitä miten on ylipäätään lasten kanssa. Tämä pätee siten, että jos tulee juttuun muiden lasten kanssa, niin varmaan pitää myös omistaan, mutta ei välttämättä päinvastoin. Itse en juurikaan perustanut lapsista tai varsinkaan vauvoista, mutta omat lapset ovat ihan mukavia.
Vielä tosta puheesta "sitten kun meidän muksut". Moni mies varoo tuollaista nykyään, leimautuu helposti konservatiivisovinistiksi, jos puhuu perheen perustamisesta. Tällöin voi kuulla esim. "Mitä?!? Jos en voikaan saada lapsia, niin vaihdat sitten nuorempaan ja hedelmällisempään" tai "Väitätkö, että minun pitäisi uhrata urani perheen eteen, korkeakoulutuksen jälkeen?!?!"
No oma mieheni kysyi haluamastani lapsimäärästä jo ennen varsinaista seurustelun alkua. Puhui paljon siitä, että haluaa lapsia, kuka jää kotiin jne. Leikitti tuttavien lapsia mielellään jne.
totta- lapsirakkaus on aivan ehdoton
t. nro 3
Hmm..hyvät välit sisaruksiin. Käy kotonaan ja soittelee sinne. Monihan sanoo, että se miten mies kohtelee eläimiä ois hyvä indikaattori siitä miten suhtautuu lapsiin. Tiedä sitten, mutta meillä ainakin mies paijasi ja hoiti mun koiraa loppujen lopuksi enemmän kuin minä itse.
Ei kyllä muuten esiintynyt erityisen lapsirakkaana. Enemmänkin oli tuskastunut jos oli hirveä määrä taaperoita kiljumassa. Kuitenkaan ei ikinä dissannut lapsiperheitä tai heidän seuraansa. Nyt on sitten hyvä isä ja sitä mieltä, että lapset on parasta mitä hänelle on tapahtunut. Sais kyllä silti tehdä kotihommia vielä himpun enemmän...
Ainiin. Kysyin tietysti seurustelun alkuvaiheessa, että haluaahan varmasti lapsia joskus hamassa tulevaisuudessa. Itselle se oli suhteen kynnyskysymyksiä niin otin riskin, että lähtee nykimään. Nro 8.
Ylipäänsä kannattaa kuulostella, millaiset välit miehellä on perheeseensä. Kohteleeko esim. äitiään kunnioittavasti, tämä nimittäin kertoo paljon miehen naiskuvasta yleensä.
Jos olisin itsekin tajunnut tämän jo parikymppisenä, olisin säästynyt paljolta surulta.
Minulla on aidosti perhekeskeinen mies. Yritän miettiä, mitkä ominaisuudet olivat nähtävissä jo seurusteluaikana.
1. Kertoi aika pian seurustelun alettua haluavansa lapsia (sitten joskus). En siis ottanut asiaa itse puheeksi millään tavalla.
2. Kun sairastuin, hoivasi minua: laittoi teetä ja haki apteekista troppeja. Pyytämättä.
3. Alusta asti meidän välisiämme ristiriitoja on ratkaistu siten, että välillä minä joustan, välillä taas mies joustaa. Mies joustaa keskimäärin yhtä paljon kuin minäkin, ei siis esim. niin että hän joustaa itselleen vähäpätöisissä asioissa ja minä isoissa ja tärkeissä asioissa. Paras ratkaisu on yleensä se, että jos asia on toiselle vähämerkityksisempi, se osapuoli joustaa. Keskustelut, joissa selvitetään, kuinka tärkeä ja merkityksellinen jokin asia kummallekin on, ovat alusta asti sujuneet hyvin. Mies ei yritä pelata ja manipuloida tällaisia keskusteluja omaksi edukseen, vaan paljastaa korttinsa avoimesti kuten minäkin. Sitten yhdessä katsotaan, miten on parasta toimia.
4. Tulee ehjästä perheestä.
5. Miehen vanhemmilla on joitakin suuria, ratkaisemattomia ristiriitoja, jotka heikentävät heidän suhteensa tyydyttävyyttä vakavasti. Mies suhtautuu tähän siten, että ei halua saman toistuvan omassa elämässään. Hän pohtii, miten sen saa käytännössä estettyä, ja keskustelemme omasta suhteestamme säännöllisesti tästä näkökulmasta. (Sama myös omien vanhempieni ja heiltä saamieni mallien suhteen.)
6. Kykenee elättämään itsensä ja asettaa yhteiset tärkeät menot henk. koht. hankintojen edelle.
7. Puhuu rehellisesti ja peittelemättä menneistä suhteistaan ja mm. niissä tekemistään virheistä, joista haluaa ottaa jatkossa opiksi.
8. Käyttäytyy kaikin puolin rehellisesti, avoimesti, vastuullisesti ja rakastavasti, ja edellyttää samaa minulta. Puuttuu asiaan, jos havaitsee vastuutonta käytöstä minussa, ja ottaa vihastumatta vastaan kritiikkini, jos minä havaitsen sellaista hänessä.
Ihana mieheni <3
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 13:41"]
Ylipäänsä kannattaa kuulostella, millaiset välit miehellä on perheeseensä. Kohteleeko esim. äitiään kunnioittavasti, tämä nimittäin kertoo paljon miehen naiskuvasta yleensä.
Jos olisin itsekin tajunnut tämän jo parikymppisenä, olisin säästynyt paljolta surulta.
[/quote]
Tämä on monella tapaa totta. Tosin oma mieheni on tässä poikkeus. Hänen äitinsä on haavoittanut häntä lapsena (henkisesti) kuitenkin kohtalaisen pahasti, ja asiaa on vaikeaa lopullisesti selvittää kun siihen tarvittaisiin miehen tahdon lisäksi myös hänen äitinsä omaa tahtoa. Siksi heidän suhteeseensa on jäänyt haava, eikä miehelläni ole kovin lämpimät välit äitiinsä. Hän on tästä huolimatta erinomainen kumppani ja isä. Alussa tarvittiin vähän aikaa, että hän tajusi että minä en ole samanlainen kuin hänen äitinsä ja hänen ei tarvitse pelätä minun kanssani samoja asioita. Sen jälkeen asiat ovat lähtenee rullaamaan hyvin, ja välillä kohdalle tulevia ristiriitoja ja vanhojen haavojen vaikutuksia pystymme oikein hyvin yhdessä käsittelemään niin, että ne eivät aiheuta hankaluuksia välillemme.
Toisaalta kyllä minunkin mieheeni pätee se, että hän ei kohtele äitiään selkeän epäkunnioittavasti. Kovuus ja kylmyys hänessä tulevat esiin vain silloin, kun äiti ensin itse provosoi pidemmän kaavan kautta. Sanoisin että mieheni välit äitiinsä ovat asialliset ja etäiset.
11
Asuu vielä aikuisenakin vanhempiensa luona.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 13:22"]
- avaa ovet
- kantaa ostoskassisi
- maksaa ostokset
[/quote]
Eli tämä klassinen mies on kävelevä lompakko -odotus elää ja voi hyvin?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 15:11"]
- avaa ovet
- kantaa ostoskassisi
- maksaa ostokset
[/quote]
[/quote]
Lähdekritiikkiä saa harrastaa. Lue mitä tuon kirjoittaja kertoo itsestään.
Minulla on perhekeskeinen mies, vaikka meillä ei yhteisiä lapsia olekaan. Huomasin jo seurusteluaikana, kuinka arvopohjansa puhui perheen puolesta.
Voivoi, minulla on tällainen ylläolevien kuvailuja vastaava (ja on myös siis sanonut haluavansa lapsia/perheen) ja menee kyllä ihan hukkaan mun kanssa, koska en itse ole perheen perustamisesta kiinnostunut. Ehkä siitä jollekin mukavalle naiselle jossain vaiheessa kun alkaa miehellä biologinen kello tikittää?
Siis missä ihmeessä te tälläisiin miehiin olette törmänneet??? Itse olen aina etsinyt tämän tyyppistä miestä, laihoin tuloksin. Näitä päinvastaisia kyllä löytyy ja ihan jopa etsimättä. Alkanut jo pikkuhiljaa epäilyttämään, että niinkö sitä kuitenkin vaatii kumppaniltaan mahdottomia ja ettei kyseistä miestyyppiä oikeasti ole olemassakaan.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 15:31"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 15:11"]
- avaa ovet
- kantaa ostoskassisi
- maksaa ostokset
[/quote]
[/quote]
Lähdekritiikkiä saa harrastaa. Lue mitä tuon kirjoittaja kertoo itsestään.
[/quote]
Kirjoitti että on ollut kotitöitä ja lasten hoitoa välttelevän miehen kanssa naimisissa. Niin ?
Puhuu omista sisaruksistaan ja lapsuudestaan, omat vanhemmat olleet tasavertoisia, pitää lapsista, sanoo asioita kuten "sitten kun meidän muksut..." jne.