Muita 2,5vuotiaita yöheräilijöitä
Meillä ongelmana 2,5 vuotiaan tytön yöheräilyt. Hän heräilee 1-5 kertaa yössä eikä osaa itse nukahtaa uudelleen vaan vaatii pitkänkin vierelläolon. Olen itse työssä ja todella väsynyt päivällä kun koko yö menee heräillessä. Tyttö on aina heräillyt ja kokonaisia öitä on tähän mennessä ollut ehkä kymmenen yhteensä. Joskus tyttö selvästi näkee painajaisia, huutaa ja haluaa viereen nukkumaan. usein hellynkin aamuyöstä kun en jaksa rampata hänen huoneessaan enää. Nukkuu jo isossa sängyssä ja tuntuu että tämä ongelma paheni kun kesällä jätettiin tutti pois, nyt ei osaa rauhoittua ilman sitä millään. ennen rauhoittui hyvin kun laittoi tutin suuhun ja peiton päälle. Kertokaa hyviä vinkkejä, mitä voisin kokeilla öiden rauhoittamiseksi. Iltatoimet ovat säännölliset, illat rauhallista puuhailua kotona. Saa illalla paljon sylittelyä ja hellyyttä, päiväkin menee usein saman turvallisen rytmin mukaan. Korvatulehdusta ei ole eikä muutakaan sairautta joka herättäisi. Olen todella kyllästynyt tilanteeseen.
Onko kellään muulla vastaavaa ongelmaa?
Kommentit (4)
Meillä auttoi se, että oppi nukahtamaan itse. Pari päivää meni mutta nyt jää yksin nukahtamaan ja osaa sitten yölläkin nukahtaa itse, jos sattuu heräämään.
Niin kauan kun nukutettiin,niin piti olla vieressä myös yöllä.
Tuttipullon jättö juhannuksena (tuolloin 2.5v) pahensi asiaa, tai oikeastaan laukaisi sen.
Aiemmin taisi kyllä heräillä myös, tuttipulloa vaatimaan... Mutta sitten se unituttipullo kun jätettiin, niin muutama yö meni ilman yöheräilyä. Nukutus olikin sitten kammoa siitä pitäen ja tuli uhma päälle jne. Nyt on menty sitten niin siitä pitäen, että istun vieressä silittelemässä nukahtamiseen asti. Ja yöllä heräilee joskus, ja ei riitä mitään ihan vähäinen, vaan pitää istua tunti siellä vieressä. En ota viereen, koska meillä on vauvakin, ja häntä pitää imettää myös, ei mahduta samaan sänkyyn oikein.
TV:n katselu jätettiin sikseen, ja yöheräily tuntui vähentyvän siihen satunnaiseen, joka toinen yö, kertaan. Mutta päivän tapahtumat kyllä vaikuttaa hurjasti. Ja se tuttipullottomuus... ehkä se lapsi aikanaan tottuu. Ja sitten paikan vaihdokset, ihan vaikka mummolareissut ja muut kyläilyt jne vaikuttaa myös.
Joskus mietin, että miksi se tuttipullo pitikään jättää " jo" pois, kun siitä pitäen on ollut niin vaikeaa. Mutta kun päivisin on nyt maistunut ruoka niin paljon paremmin, ja lapsi selvästi kasvanut nopeammin ja ollut helpompi uhmasta huolimatta, niin en kadu silti...
Joku unikaveri lohduttaa ehkä, meillä tyttö on omaksunut kesän aikana yhden pupun vakikaverikseen. Nokkamuki myös pitää olla lähellä, tietty yömekko, potta... jos kaikki ei oo just niinkuin " pitää" , niin takuulla yöllä herää huutamaan ja pitää silitellä, ja voi olla tosi hankalakin ja huutaa vaan ja rimpuilla ja potkia... ja mikään ei auta, parhaiten tehoaa sylittely, ja laulaminen, kiinni pitely ettei satuta itseään... ja itsensä rauhallisena pitäminen..
Tämä tyttö oli ollut vauavasta asti samanlainen eli heräillyt useita kertoja yössä ja ollut aivan pirteänä keskellä yötä. No, vauva-aikana sen ymmärtää mutta se ei loppunut siihen vaan kun tyttö alkoi liikkumaan, hän nousi sängystä ja alkoi aivan pirteänä leikkimään keskellä yötä pimeässä talossa! Perhe koitti kaikki keinot, mutta mikään ei auttanut ja ymmärrettävästi olivat jo todella väsyneitä pieneen yökukkujaan! Kunnes sitten yhtäkkiä, tytön 3v synntärien tienoilla, hän alkoikin nukkua yönsä pikkuhiljaa paremmin. Nyt tyttö on 3,5v ja nukkuu yönsä hyvin.
Mitään neuvoa en kyllä osaa antaa, ikävä kyllä. Meillä on koitettu kaikki mahdolliset keinot öiden rauhottamiseen, mutta kun herää, niin herää.
Ihan suosiolla otan viereen nykyään. Ensin koitan rauhotella omaan sänkyyn. Pidän kädestä ja silittelen hetken. Joskus tyytyy siihen, mutta joskus tulee viereen. Tuttia ei ole huolinut koskaan. Painajaisia näkee myös ja sillon meinaa olla hankaluuksia saada neitokainen hiljenemään, kun on aivan hysteerinen. Tiukka haliote äidin kainalossa on silloin nopein keino saada hiljenemään ja rauhottumaan.
Meillä on myös 6v yöheräilijä. Vieläkin herää yöllä huutamaan/itkemään/raivoamaan. Nyt on jo helpottanut todella paljon, mutta pienempänä yöt oli aivan kammottavia!! Heräsi 5-10 kertaa joka yö. Välillä oli kauhukohtauksia ja painajaisia ja ties mitä!
Lisäksi on 4½v tyttö, joka ei ole sen jälkeen itkenyt yöllä IKINÄ, kun täytti 3kk. Ja vielä kuopus-poika 3kk, joka myös nukkuu yöt läpeensä heräämättä edes syömään.
Kyllä se aikanaan helpottaa. Toivon ainakin hartaasti... Voimia teille!