Saako alaikäisen jättää yksin kotiin?
Onko ok jos 16v lapseni jää yksin kotiin muutaman kerran kuussa kun menen miesystäväni luo yökylään? Lapsi ei ole siitä erityisen mielissään koska ei tykkää olla öitä yksin mutta lastenhoitajan hankkiminenkin olisi tyhmääeikä hän sitä tahdo. Kavereita ei ole useinkaan kotona joten yökyläily poissuljettua. Miten tekisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (20)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 10:28"]
Mikä sitten ratkaisee?
Tämä palsta on niin käsittämätön. 16-vuotiasta ei voi velvoittaa jäämään edes yhdeksi yöksi yksin kotiiin, mutta toisessa keskustelussa 18-vuotias (eli alle kahden vuoden päästä ap:n lapsen iässä) on jo niin aikuinen, että oletetaan pärjäävän omillaan jo taloudellisestikin.
[/quote]
Ratkaisee laki: 18-vuotias on lain mukaan aikuinen, ja vastaa itse tekemisistään.
Lain mukaan tosin jo 15-vuotias on rikosoikeudellisesti vastuussa, eli vastaa itse tekemisistään, vaikka huoltajalla onkin velvollisuuksia.
Joillakin meistä menee lujaa ohi se, että ihmiset ovat erilaisia. Esimerkiksi entiseen aikaan oli tavallista, että teinit vahtivat pikkulapsia. Tiedän useammankin tapauksen, jossa esim. perheenäidin ollessa synnytyslaitoksella otettiin pienempien hoitajaksi joku vieraampi 12-vuotias eikä oman perheen 16-vuotiasta.
Joo, minä muutin 15-vuotiaana eteläpohjanmaalta Helsinkiin, ja ihan hyvin uskalsin omassa kämpässä olla yksin. Taitaa olla syynä se vittumainen äidin uusi poikaystävä...
Miksei miesystävä voi tulla sun luo yöksi?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 02:49"]
[/quote]
Teini inhoaa häntä :-/ :-/
AP
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 02:53"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 02:49"]
[/quote]
Teini inhoaa häntä :-/ :-/
AP
[/quote]
Voi jumalauta :D
Jätä illaksi, mutta sovi mihin aikaan olet kotona. Esimerkki toimii tuollaisissa asioissa parhaiten.
Tietenkin voit jättää, ja tekee teinillesikin ihan hyvää vähän itsenäistyä.
Mä asuin tuon ikäisenä jo yksin. Teinisi kusettaa sua sata-nolla. Hän ei halua olla yksin=hän ei halua että tapaat miesystävääsi.
Kyllä mä voisin jättää, jos lapsi olisi luotettava ja pystyisi huolehtimaan itsestään.
Jätä miesystäväsi jos lapsesi inhoo häntä. Joku vikahan siinä miehessä on.
No kovin usein en jättäisi, jos lapsi ei siitä itse pidä. Ei edes joka kuukausi.
Muistaakseni jokin laki/suositus sanoo, että 15v tai vanhemman lapsen voi jättää yksin yöksi kotiin. Itse en kyllä tässä tapauksessa jättäisi jos lapsi kerta itse ei halua jäädä yksin kotiin. Tässä kyllä saattaa olla sekin kyseessä, että lapsesi ei vain halua että vietät öitäsi miesystäväsi kanssa.
Toisaalta jos lapsi ei saa mistään edes yökaveria, niin häntä voi oikeasti esim. vaikka pelottaa yöpyä kokonaan yksin. Itse olisin ollut enemmän kuin innoissani jos olisin 16v saanut olla kotona yötä ilman vanhempia, mutta vain jos minulla olisi ollut kaveri luonani yötä. Yksin olisin varmaan jopa pelännyt.
Minä muutin 16-vuotiaana omaan asuntoon, kahdensadan kilometrin päähän vanhemmista. Että ei se alaikäisen yksin kotiin jättäminen mitenkään laitonta tai sopimatonta ole, jos kyseessä on teini eikä lapsi. Toki ymmärrän, että yksinolo kotona on kurjaa ja parempi onkin näin. Innokkaasti kotiin jättäytyneiden teinien syy innokkuudelle on usein se, että saa järkättyä niin hyvät bileet.
Isovanhempien, tätien, setien tai kummien luo yökylään? Oisko mitä?
En jättäisi yksin jos lapsi ei sitä halua. Lapsi ensin, sitten mies. Iän puolesta toki voi olla yksin mutta se ei tässä ratkaise.
Eikö miesystäväsi voi tulla teille?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 10:12"]
En jättäisi yksin jos lapsi ei sitä halua. Lapsi ensin, sitten mies. Iän puolesta toki voi olla yksin mutta se ei tässä ratkaise.
Eikö miesystäväsi voi tulla teille?
[/quote]
Mikä sitten ratkaisee?
Tämä palsta on niin käsittämätön. 16-vuotiasta ei voi velvoittaa jäämään edes yhdeksi yöksi yksin kotiiin, mutta toisessa keskustelussa 18-vuotias (eli alle kahden vuoden päästä ap:n lapsen iässä) on jo niin aikuinen, että oletetaan pärjäävän omillaan jo taloudellisestikin.
Tottakai ap jätät yksin kotiin. Tarvittaessa olet puhelimen päässä ja hätätilanteessa palaat kotiin, mutta pistä se teinisi nyt vähän itsenäistymään.
Saa jättää. On erilaisia lapsia, jotkut eivät halua olla yksin edes vanhainkodissa.