Kuinka helposti korona tarttuu jos käyttää ffp2-suojainta ja käsidesiä?
Millainenkohan riski Uudellamaalla on saada koronavirus, kun käyttää kaupassa, lääkärissä ym. pakollisissa menoissa ffp2-hengityssuojainta, desinfioi jatkuvasti käsiä ja välttää ihmisporukoita ja ruuhkia? Ei tarvitse kulkea julkisilla, enkä juuri tapaa kavereita tai sukulaisia. On lääketieteellinen syy sille, etten saisi saada koronatartuntaa.
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Suojautuminen tehdään suojaamaan muita, ei itseä! Tämä moni ei ole vieläkään tajunnut.
Vastaus: Uudellamaalla huolelliset ihmiset ovat ihan turvassa. Pysy pois sieltä missä humalaiset mölyää niin olet ihan hyvin suojattu.
Kyllä minun tavoitteeni on nyt suojata ihan itseni. Olen koko tämän 1,5 vuotta suojannut sekä itseäni että muita, mutta nyt kun väki juoksee festareilla ja ulkomailla niin haluan suojata itseni. Minulla on lääkitys, jonka vuoksi olen vahvasti riskiryhmässä vaikka nuori olenkin. Sitä en kyllä tiedä miten voisin olla kenellekään koronariski, kun kaikin tavoin vältän itse altistumista.
Minua mietityttää aivan sama. Mielipiteitä?
Ihan yhtä helposti kuin ilmankin. Kaupat ja apteekit eivät ole mitään viruslaboratorioita, vaikka ihmiset kossaavat sairaalaa.
Äskettäin uutisoitiin suomalaisesta tutkimuksesta, jonka mukaan ffp3-tasoinen maski suojasi koronalta 100 prosenttisesti. Muistaakseni asiaa oli tutkittu sairaalassa, jossa oli deltavariantin aiheuttama epidemia. Sen perusteella uskoisin ffp2 maskin suojaavan aika hyvin, jotain 95 prosenttisesti. Tietysti todennäköisissä altistumistilanteissa kannattaisi käyttää ffp3 maskia.
Itse harkitsisin tartuntariskin minimoimiseksi ja epidemian edelleen jatkuessa muuttoa väljemmin asutulle alueelle, jossa olisi helpompaa "väistellä vastaantulijoita". Alkaa vaikuttamaan siltä ettei rokotuskattavuus ihan heti hillitse epidemiaa, kun tulee silti aiempaa helpommin leviäviä variantteja. Tämä rumba viruksen kanssa voi jatkua vielä vuosia.
Virus tarttuu lähinnä hengitysteiden kautta, käsidesi ei siihen auta.
Maskit on todettu toimimattomiksi virukselle, ehkä pysäyttää pahimpia pärskeitä.
Ffp2-maski antaa varsin hyvän suojan. Varmista vain, että se on tiiviisti naamalla, eikå ilmaa pääse maskin reunoilta.
Käyn itse kaupunkireissujen jälkeen vielä suihkussa, vaihdan vaatteet ja pyyhkäisen kaupungilla käyttämäni kännykän desinfiointipyyhkeellä.
Maski ei suojaa sinua. Käsienpesu turhaa jos et kaivele nenää. Tartunta riippuu siitä onko lähellä koronistiä. Eli tartuntariski 50%, joko lähellä on koronisti tai sitten ei ole.
Iso koronaepidemia Kantahämeen sairaalassa (110 sai tartunnan ja 18 kuoli) saatiin talttumaan heti, kun siirtyivät käyttämään FFP2-hengityssuojia.
Vierailija kirjoitti:
Maskit on todettu toimimattomiksi virukselle, ehkä pysäyttää pahimpia pärskeitä.
Ennemmin huolellinen ja kunnollinen käsienpesu kuin desifionti.
Vierailija kirjoitti:
Suojautuminen tehdään suojaamaan muita, ei itseä! Tämä moni ei ole vieläkään tajunnut.
Vastaus: Uudellamaalla huolelliset ihmiset ovat ihan turvassa. Pysy pois sieltä missä humalaiset mölyää niin olet ihan hyvin suojattu.
Kirurginen maski suojaa ainoastaan muita. Ffp tasoiset maskit suojaavat myös käyttäjää.
Korona on muidenkin kuin känniörveltäjien tauti. Pääkaupunkiseudulla tartunnan voi saada käytännössä missä tahansa, etenkin kun tartuntamäärät on jälleen nousseet.
Vierailija kirjoitti:
Taidat puhua kirurgimaskeista ja kasvosuojista. Järeämpien maskien suodatuskyky on parempi.
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…
Kannattaa käyttää ffp2+ffp3 maskeja päällekäin ja siihen vielä kirurgin maski kasan päälle naamioksi. Tämän jälkeen suojaprosenttisi uudellamaalla alkaa olla 98.414%
Kannattaa pysyä navetassa, siellä on turvallista.
Vierailija kirjoitti:
Ffp2-maski antaa varsin hyvän suojan. Varmista vain, että se on tiiviisti naamalla, eikå ilmaa pääse maskin reunoilta.
Käyn itse kaupunkireissujen jälkeen vielä suihkussa, vaihdan vaatteet ja pyyhkäisen kaupungilla käyttämäni kännykän desinfiointipyyhkeellä.
Älä unohda pestä rusinareikääsi!
Jos saat koronan, niin saat sen todennäköisesti joltain lähipiirin ihmiseltä tai työpaikalta. Tärkeintä on välttää oireisia ihmisiä. Koronasta puhutaan paljon, että tarttuisi oireettomaltakin, mutta todennäköisesti ihmiset eivät vain ole rehellisiä oireistaan. Esimerkiksi lähevät juhlimaan, vaikka olisikin hiukan kuumeista oloa.
Tänä vuonna tulee kuluneeksi 2 vuotta ja jankutus jatkuu jatkumistaan.😑😑
FFP2-maskin tehon pitää olla vähintään 94 %. FFP3-maskeissa se on 99 %. Varsin hyvän suojan saa siis itselle kummallakin. Pinnoilta tarttuminen on todettu tutkimuksissa harvinaiseksi, sillä korona tarttuu eniten ilmasta.
Lienee unohtunut että korona tarttuu silmien kautta.
Mitenhän hyvin ffp2 suojaa, jos joutuu esim. bussissa tai ratikassa kulkemaan?