Vaasassa töissä ilman ruotsin kielen taitoa?
Olen päässyt Vaasaan opiskelemaan. Aiemmalta koulutukseltani olen sairaanhoitaja. Olen koko ikäni asunut Tampereella enkä varsinaisesti koskaan tarvinnut ruotsia. Arvosanani siitä ovat tyydyttäviä niin lukiossa kuin amk:ssa. Luonnollisesti haluaisin töihin Vaasaan, jotta voisin rahoittaa opiskelujani. Olen halukas oppimaan ruotsia, mutta ilmeisesti edellyttävät siellä "hyvää" tasoa niin ruotsissa kuin suomessa amk:n tutkintotodistuksessa? Minulla siis arvosanana vain tyydyttävä ruotsissa. Onko niin, että en pääse tämän vuoksi Vaasassa lainkaan sairaanhoitajan työhön?
Kommentit (12)
Voithan hakea töitä suomenkielisistä lähikunnista, Vähäkyröstä tai Laihialta?
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 02:22"]
Voithan hakea töitä suomenkielisistä lähikunnista, Vähäkyröstä tai Laihialta?
[/quote]
Muuten hyvä, mutta minulla ei ole autoa ja välimatkat ovat kai aika pitkiä.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 02:24"]
Suorita ruotsin kurssi esim avoimessa, tai tee yleinen kielikoe.
[/quote]
Kiitos, tästä juuri luinkin, että siellä järjestetään kielikokeita. Toivottavasti pääsen keikkailemaan :) Olisi todella tylsää jäädä työttömäksi vain tämän asian takia.
Vaasan asukkaista on suurin osa suomenkielisiä, mutta Vaasan ruotsinkielisyyden juju piileekin siinä että suurin osa Vaasassa työskentelevistä ihmisistä käy täällä töissä Vaasan vieressä sijaitsevista, täysin ruotsalaisista kunnista! Heillä on sekä raha että valta tässä kaupungissa ja sen vuoksi työllistyminen tyydyttävällä ruotsilla on lähes mahdottomuus. Sinä ET saa töitä Vaasasta, ellet treenaa ruotsiasi vähintään kiitettävälle tasolle, sillä hyväkään ei täällä riitä. Sen sijaan jokaisessa julkisen puolen virastossa työskentelee lukuisia ruotsinkielisiä työntekijöitä välttävällä suomella, näin se vaan on.
Täyttä paskaa yllä. Itse Opiskelen sairaanhoitajaksi ja olen työskennellyt todella monissa Vaasan niin yksityisillä, kuin julkisilla palveluilla. Mm. Vanhusten ja vammaisten hoitoa. Keikkatyötä teen Vanhan vaasan mielisairaalassa, sekä kesätöitä myös. Työsoittoja tulee lähes jatkuvalla syötöllä.
Terveisin: vaasalainen sairaanhoitaja opiskelija, joka ei puhu sanaakaan ruotsia. Arvosanana 1 amkissa (asteikolla 1-5)
Kyllä vaasassa pääsee töihin ilman ruotsinkielentaitoa! :) Se on yhtä suurta huhua että kaikkeen tarvittaisiin täydellinen ruotsi. On kyllä totta että ruotsi on suuri tekijä tässä kaupungissa ja varsinkin keskussairaalassa ja kaupunginsairaalassa sitä todellakin tarvitaan kaksikielisen kaupungin tavoin, mutta itsekkin olen molemmissa pärjännyt tahdonvoimalla ja oppimisen pohjalta. Ruotsi ei itsellänikään ole ollut 1 suurempi koulussa ja silti olen jopa keskussairaalan jarjoittelusta napannut arvosanaksi 3 (arvosanat 1-3) :)
Terveisin: myös vaasalainen sairaanhoitaja...
Kyllä pääset töihin, älä pelkää. Kannattaa kuitenkin hankkia vähintään tyydyttävä suullinen ruotsin taito ja sen saat kyllä töissä. Keskussairaala myös järjestää henkilökunnalleen kielikursseja.
Onko se vain urbaanilegendaa se huhu, että Vaasan sairaalaan pääsee vain ne, jotka ovat ruotsinkielisiä äidinkieleltään? Pahimman huhun mukaan ei tartte osata edes suomea.
Nimenomaan keikkalaiseksi pääsee ilman ruotsinkielen taitoa, mutta vakipaikkaa on vaikeampi saada.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 06:34"]Onko se vain urbaanilegendaa se huhu, että Vaasan sairaalaan pääsee vain ne, jotka ovat ruotsinkielisiä äidinkieleltään? Pahimman huhun mukaan ei tartte osata edes suomea.
[/quote]
Jos samaa virkapaikkaa hakee 2 eri henkilöä: toisella äidinkilenä suomi ja toisella ruotsi niin kyllä se ruotsinkielinen edelle menee....suhteilla keskussairaalaan pääsee töihin vaikka osaisi vain indokiinaa...
Vaasa on ankea paikka... opiskelin siellä 3v. Myös tamperelainen.