Halla-aho väläytti eduskunnan kyselytunnilla taas ansiosidonnaisen työttömyysturvan tuntuvaa leikkausta
Työtön tienaa liikaa ja se laiskistaa. Työtön voi tehdä huonompaakin työtä!
Kommentit (42)
Miksi jotkut narisevat ansiosidonnaisesta. Jokainen voi liittyä liittoon tai pelkästään työttömyyskassaan. Ihmiset jotka elävät ansiosidonnaisella tarvitsevat hemmän tt-tukea ja pystyvät elämään ja ostovoima on vähän parempi. Onhan se aika kuitenkin rajattu. Eläkeikää lähestyvien putkea en lakkauttaisi koska eivät kuitenkaan ikänsä puolesta työllisty.
Minäpä sitten jos se "ansiosidonnainen" on omissa säästöissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitukselta se on tulossa jo 😂
.
Pääministeri Marin esittää, että hallitus tekisi puoliväliriihessään päätöksen tuloperusteiseen päivärahaehtoon siirtymisestä.Uudessa mallissa työntekijältä edellytettäisiin tiettyä kuukausikohtaista tuloa ja sitä, että tämän tulorajan täyttäviä kuukausia olisi riittävästi.
Mallia havainnollistaa rautalankaesimerkki: Kuukausikohtaiseksi tulovaatimukseksi voidaan asettaa esimerkiksi 1 000 euroa. Lisäksi voidaan säätää vaadittu kuukausimäärä, jossa tuloehto täyttyy. Se voi olla esimerkiksi 6 kuukautta eli puoli vuotta.
Kun työntekijällä on koossa 6 kuukautta, joina tuloa on ollut 1 000 euroa tai enemmän, päivärahaehto täyttyisi ja hän saisi ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa, mikäli jäisi työttömäksi.
Turvan saaminen edellyttää työttömyyskassan jäsenyyttä.
844 euron tuloraja
Pääministeri Marin on esittänyt neuvotteluissa, että tuloraja olisi 844 euroa kuukaudessa ja työssäoloehto kuusi kuukautta.Se vastaa kuukausiansiota, jonka jälkeen ansiosidonnaista turvaa tällä hetkellä alkaa kertyä tes-sopimusten piirissä oleville työntekijöille.
Taidan olla vähän yksinkertainen, kun en tajua, miten tuo eroaa nykyisestä ansiosidonnaissysteemistä. Onhan siellä nykyäänkin työssäoloehto, liiton jäsenyys ja pienillä tuloilla se ansiosidonnainenkin on yhtä pieni kuin peruspäiväraha.
Ehkä se Marin on yksinkertainen, mene ja tiedä. Itseä lähinnä kiinnostaa ihan muut asiat tällä hetkellä, joten ei tietoa miten ansiosidonnainen menee, who cares 💵
Päätit silti tulla kommentoimaan ketjuun, jossa puhutaan ansiosidonnaisesta..?
Juu, ehkä olin väärässä kun laitoin Marinin ideat uuteen ansiosidonnaiseen.
Ihan tämä:"Haha mihi se rasisti palkattais" paljon parempi kommentti 👍🏽
Miksi ansiosidonnaista halutaan lyhentää ja pienentää?
Rahat on kuitenkin ansaittu töitä tekemällä, itse en ole ikinä ollut työtön enkä saanut mitään työttömyyskorvauksia, tuntuu että olen turhaan maksanut työttömyyskassan maksuja jo 25v.
Ansiosidonnaista on jo lyhennetty 500vrk - 300vrk tai jotain.
Ja jos nyt jään työttömäksi enkä löydä uutta työtä olen paljon huonommassa asemassa kuin pitkäaikaistyötön joka on oikeutettu kaikkiin mahdollisiin tukiin ja korvauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän tuon Jussin kuoren alta vielä paljastuukin, priden ja työntekijöiden kyykyttämisen lisäksi. Onkohan minua huijattu jopa törkeämmin kuin Soini kusetti?
Ei, sinua eli hapansilakkaa ei ole huijattu. Et ole koskaan äänestänyt Perussuomalaisia etkä tee niin jatkossakaan, joten Halla-aho ja Perussuomalaisen puolueen politiikka on kannaltasi lähinnä kuriositeetti.
Olet väärässä, olen äänestänyt perussuomalaisia aina poislukien viimeisimmät kunnallisvaalit. Olen kantanut huonoa omaatuntoa siitä, että en nähnyt riittävän selvästi Soinin todellista olemusta ja nyt olen päätökseni tehnyt. En ota enää riskiä tulla kusetetuksi, en edes perussuomalaisten toimesta. Mikäli istuisin PS:n puoluetoimistolla olisin erittäin huolissani siitä, että ikiaikaiset äänestäjät kaikkoavat. Minä en nimittäin ole ainut.
Huonoryhtinen lingvisti-sivari siellä taas vauhdissa.
Ansiosidonnaisesta joutuu itse maksamaan.
Miksi se on ongelma?
M kirjoitti:
Rahat on kuitenkin ansaittu töitä tekemällä, itse en ole ikinä ollut työtön enkä saanut mitään työttömyyskorvauksia, tuntuu että olen turhaan maksanut työttömyyskassan maksuja jo 25v.
Ja jos nyt jään työttömäksi enkä löydä uutta työtä olen paljon huonommassa asemassa kuin pitkäaikaistyötön joka on oikeutettu kaikkiin mahdollisiin tukiin ja korvauksiin.
Aika pieni se jäsenmaksu on. KOKOn jäsenmaksu 66 euroa vuodessa ja senki saa osittain vähentää veroissa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ansiosidonnainen nettona 900e.
Kuinka paljon tästä pitäisi leikata?
Olet laiska ja saamaton. Samalla tasolla mammujen kanssa. Leikattava lisää.
t. Jussi and the boys
M kirjoitti:
Sama se on eläkkeissäkin, näitä rahoja emme ikinä näe. Ei valtion kassa pohjaton ole. Itsekkin 15 vuotta vakiduunissa ja vittutaahan tuo, mutta vielä enemmän se että verot ja kulut nousee palkkoja nopeammin. Mitä pidempään raadat, sen vähemmän jää kulutukseen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon tästä pitäisi leikata?Olet laiska ja saamaton. Samalla tasolla mammujen kanssa. Leikattava lisää.
t. Jussi and the boys
Pitäskö työttömiä kehua ahkeriksi?
Tossa linkki Halla-ahon puheeseen kyselytunnilla…
https://verkkolahetys.eduskunta.fi/fi/taysistunnot/taysistunto-87-2021?…
Mä saan 1000€ ansiosidonnaisella puhtaana käteen, että paljonko tosta pitäisi vielä vähentää?
Vierailija kirjoitti:
Huonoryhtinen lingvisti-sivari siellä taas vauhdissa.
Hyvä kommentti. Kielitiede on iha turhaa, kuka sitä tarvittee, ja et oo mies jos et tapa ihmisiä.
Aina tämä sama laulu, ne jotka tienaa hyvin on potkimassa köyhiä päähän. Aina pitäisi olla vähävaraisilta leikkaamassa. Kiitos Master!!
Leikkaa vaan omastas.
Persujen kannatus kyllä notkahtaa vielä kunnolla. Ei riitä hype.
Miksi siihen ansiosidonnaiseen ei voida laittaa kattoa? Kyllähän se hurjalta tuntuu, että kotona olemalla voi saada rahaa käteen 2000€, kun monella työtä tekevällä edes brutto ei ole noin paljoa.
Tämä maa on jo todella kallis meille pienituloiselle. Vääryys lähteä pienentämään meidän ansiosidonnaista.
Vierailija kirjoitti:
Tossa linkki Halla-ahon puheeseen kyselytunnilla…
https://verkkolahetys.eduskunta.fi/fi/taysistunnot/taysistunto-87-2021?…
Olen kovin yllättynyt, ei sanaakaan ”ansiosidonnaisen työttömyysturvan tuntuvasta leikkaamisesta”. Ja minä kun jo ihan kuvittelin, ettei patologinen valehtelijasilakka olisikaan tällä kertaa valehdellut.
Vierailija kirjoitti:
Aina tämä sama laulu, ne jotka tienaa hyvin on potkimassa köyhiä päähän. Aina pitäisi olla vähävaraisilta leikkaamassa. Kiitos Master!!
Leikkaa vaan omastas.
Niin mikä laulu? Ap:n valheellinen aloitus? Toisaalta, se, ettei halua omia rahoja varastettavan nykyistä enempää ”vähävaraisille” lahjoitettavaksi, ei ole mielestäni varsinaisesti päähänpotkimista.
Kuinka paljon tästä pitäisi leikata?