Blogilapset
Olen surffaillut nyt sairasloman (odotan esikoistani) yhteydessä paljon blogeja. Etenkin lapsiblogeja. Välillä hirvittää miten estottomasti vanhemmat näyttävät lapsistaan kuvia.. ja kertovat samaan syssyyn aika avoimesti vähän kaikenlaista. Olen myös miettinyt että onko näille lapsille luonnollista poseerata kuin mannekiinit kuvissa jotta äidit saavat täytettä blogeihinsa? Olen nähnyt surullisia ja kiukkuisia ilmeitä lapsilla kuvissa ja silti kuvia esitellään ja hehkutetaan jotain vaatetta kuin viimeistä päivää. Minusta jotenkin surullista.. Tulee mieleen se jokin pilavideo siitä blogiäidistä, äh, en muista enää nimeä.
Mitä muut ajattelevat tällaisesta? Ja joo, en ehkä saisi työntää nokkaani muiden asioihin, mutta kun on aikaa ajatella..
Tässä nyt pari esimerkkiä blogeista.
http://mamigogo.bellablogit.fi/
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 14:23"]Muistakaa laittaa lapsille kommandopipot päähän kun lähdette ulos tai mieluummin jättäkää kotiin, lapset saattavat saada trauman jos joku näkee heidät! Varsinkin tyttölasten kohdalla pitää olla varuillaan, arabimaissakaan ei esitellä. Joku voi vielä luulla jotakin! Sukujuhlat on táysin kiellettyjä lasten kohdalla, tosi järkkyä että joku vielä ottaa lapset mukaan sinne ja joutuvat olemaan ihmsiten keskipisteenä, tuijottelun alla ja kyselyjen kohteena. Siitä tulee varamsti trauma ja lapsi voi vahingossa joutua jonkun ottamaan valokuvaan! IIIIIKKKKKKKK!!!!!
[/quote]
Hei, rauhoitu hyvä ihminen. Tässä on enemmänkin kyse lapsen oikeuksista - onko vanhemmalla oikeus päättää mitä heistä nettiin laitetaan - kuin näkyvyydestä. Eikä mistään tarvitse kiihtyä hysteeriseen tilaan, saahan sitä keskustelua aiheesta silti olla. Puolesta ja vastaan.
[/quote]
Ooh, en ole hysteerinen kunhan nyt naureskelen tälle muuten. Vanhemmilla on lain mukaan oikeus päättää siitä sopiiko nettijulkisuus heidän lapsilleen. Lain mukaan siinä ei ole ongelmaa. Laitonta siitä tulee jos on näyttöä esimerkiksi seksuaalisesta hyväksikäytöstä tai ihmisoikeuksien polkemisesta jota hyvän maun mukaisten valokuvien lataaminen nettiin itse hallinnoimalle tilille ei ole.
Tämä yksi Tampereella asuva Olivia-lehden bloggaaja tekee palkattua blogiaan myös aivan lastensa kautta. Pääosassa lasten pärstät ja asut.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 21:09"]
Ooh, en ole hysteerinen kunhan nyt naureskelen tälle muuten. Vanhemmilla on lain mukaan oikeus päättää siitä sopiiko nettijulkisuus heidän lapsilleen. Lain mukaan siinä ei ole ongelmaa. Laitonta siitä tulee jos on näyttöä esimerkiksi seksuaalisesta hyväksikäytöstä tai ihmisoikeuksien polkemisesta jota hyvän maun mukaisten valokuvien lataaminen nettiin itse hallinnoimalle tilille ei ole.
[/quote]
Eikö ole vähän väärin, että vanhemmalla on oikeus julkaista lapsensa kuvia netissä, mutta kuitenkin suojella itseään nettijulkisuudelta?
Mua häiritsee kans toi että lapsista on miljoonia kuvia, mutta itsestään ei laiteta yhtäkään. Tuollaisissa blogeissa tulee tunne että lapset on "myyty".
No huh.. alastonkuva omasta lapsesta nettiin! Missä on näiden lasten edunvalvoja?
Onhan noita.. En oikein tiedä, miten noihin pitäisi suhtautua. Itse en ikinä tekisi niin, mutta silti luen ko.blogeja. Esimerkiksi juuri magicboxia ja puutalobabya.
Kyllä minäkin näitä luen, mutta en ikinä tekisi omasta lapsestani, tieten tahtoen, viihdettä muille ihmisille. Hyi. En laita Facebookkiinkaan mitään, ahdasmielistä ehkä mutta ei vaan ole syytä.
Monet ei taida ymmärtää, että kun kerran laitat ne tekstit ja kuvat nettiin, ne on sitten siellä aina. Vaikka kuinka poistaisi bloginkin. Eli kun lapsi kasvaa, kuka tahansa voi sitten ne lapsen kaikki tiedot (ja vaikka nakukuvat) kaivaa esille ja käyttää tietojaan, no vaikka mihin, kiusaamisesta alkaen. Se tieto ei ole enää hallittavissa mitenkään, kun sen kerran julkaisee. Aika reilua lapselle, jonka mielipidettä ei voi kysyä (niin, että lapsi ymmärtäisi, mistä on oikeasti kyse).