Maaliskuiset 2022
Ketään muita plussanneita ja mahdollisesti maaliskuussa tulevia vanhempia?
Itse pitkän yrityksen jälkeen sain vihdoin ja viimein plussan, ja näillä näkymin laskettu aika olisi 5.3.
Nyt vaan toivomaan että pysyisi menossa mukana, kun on todella alussa vielä!
Kommentit (48)
Plussasin juhannuksena. Kierto epäsäännöllinen joten la varmaan jossain 2-6.3. Varhaisultra ois 2 vk päästä niin jospa siellä selviäisi.
Itsellä yritystä yli 1,5 vuotta ja pari keskenmenoa taustalla. Saatiin juuri lähete lapsettomuushoitoihin, mutta päätin testata greippimehua, jonka avulla tärppäsikin heti. En kyllä olisi uskonut että se oikeasti voi toimia, mutta iloisin mielin kyllä olen!
Samalla vielä varovaisin mielin, kun voi kuitenkin mennä kesken mutta ainakin tähän mennessä kaikki mennyt hyvin! :) Edellisissä keskenmenneissä raskauksissa ei ainakaan ole ollut näin paljoa kipuja ja oireita, joten on fiilis että tämä olisi vähän "vahvempi" raskaus kuin edelliset.
Onnea kaikille plussanneille!
Plussa tuli jo dpo 9! Greippimehu kierto 2 oli kyseessä myös. 😅
Varhaisultra on heinäkuun lopussa, joten sinne asti saa jännäillä. Toivotaan, että kaikki menee hyvin.
Mullakin raskauslaskurin mukaan 5.3. la! Ensimmäinen raskaus kyseessä ja jännittää, meneekö kaikki hyvin.
Vatsaa nipistelee ja rinnat on tosi arat. Ruokakaan ei oikeen maistu.
Täällä tuli myös plussa viime viikolla dpo10, nyt on varattuna varhaisultra parin viikon päähän ja laskettu aika olisi laskurin mukaan 9.3. ☺️
Oireita on vähäsen ilmaantunut, mutta ei vielä mitään töiden tekoa tai normaalia arkea haittaavaa. Nyt ehkä pitää koputtaa puuta, ettei seuraavaksi sitten ala manaajatyylinen yrjöäminen ja muut ihanuudet. 😂
Greippimehu on kyllä kummallista ainetta! En millään olisi uskonut, että sillä voi olla oikeasti vaikutusta plussaamiseen mutta pakko se on uskoa kun itse on kokenut.
Itsellä on jo jatkuvaa pahaa oloa, tissit kipeät ja turvonneet ja erittäin kovaa väsymystä ajoittain.
Välillä kovat menkkamaiset jomotukset on huolestuttaneet, mutta ei ole tullut vuotoja niin ehkäpä ne ovat vaan asiaan kuuluvia kasvukipuja. Maha on myös alusta asti ollut todella turvoksissa aamusta iltaan, näyttää ajoittain siltä että olisi jo yli puolenvälin odotusta mutta turvotusta se vain on :D
Samalla yritän nauttia siitä, että oireita on, mutta samalla hirvittää että mihinhän myllerrykseen sitä on itsensä laittanut.
Täällä sunnuntaina tehty plussatesti dpo10, ja laskettuaika olisi laskurin mukaan 18.3. Tämä olisi itselle kolmas lapsi, miehelle toinen. Eli ensimmäinen yhteinen. ❤️ Pää on uutisesta aika pyörällä vielä, edellisestä raskaudesta 11 v aikaa, ja tämä raskaus sai alkunsa yllättävän nopeasti ekasta kierrosta. Oireina täällä jäätävä väsymys, syke nousee pienestäkin rasituksesta, rinnat aristaa, kaikki itkettää. On tää ihan uskomatonta jos saa kokea tän kaiken vielä kerran!
Appelsiininsiemen kirjoitti:
Maha on myös alusta asti ollut todella turvoksissa aamusta iltaan, näyttää ajoittain siltä että olisi jo yli puolenvälin odotusta mutta turvotusta se vain on :D
Tuo turvotuksen määrä on oikeastaan tullut itselle yllätyksenä. Monet housuista alkaa olla jo epämukavia päällä. Kyllä ne päälle menee, mutta tuntuvat vain ahdistavilta. Mikä onni, että anoppi osti jonkin aikaa sitten yllätykseksi mukavat haaremihousut. Ja löytyyhän sitä sentään lisäksi kolmet muut vähän ilmavemmat housut, niin ei sentään housuitta tarvitse olla. :D
Tein positiivisen testin viikko sitten perjantaina ja viikkoja on nyt suunnilleen 4+5. Omasta halustamme lapsettomina on puolison kanssa elelty tähän saakka. Olen 43-vuotias ja ensimmäinen kokemus laatuaan kyseessä. Ei yllätysraskaus, joskin melkoinen yllätys oli se että tapahtui heti kun tuota ikääkin on (ja heti samalla pyydän anteeksi ja esitän myötätuntoni, jos tämä "helppous" satuttaa teitä, joilla on vuosien lapsihaaveita ja paljon yritystä takana).
Juuri nyt on niin paljon sulateltavaa ja miljoona erilaista ajatusta päässä, ettei vielä oikein osaa stressata kaikista riskeistä joita tähän liittyy. Eiköhän niidenkin pelkojen ja ahdistusten aika vielä tule :D
Oireet (rintojen arkuus, jano, tiheä pissahätä, kuumotus ja yleisesti vaan kropassa semmonen tunne että nyt mennään) alkoi tosi aikaisin ja siksi tein myös testin hyvin aikaisessa vaiheessa eli jo ennen menkkojen oletettua alkamista. Nyt on eka neuvola-aika varattu elokuun alkuun ja pitäisi osata rentoutua pian alkavaa lomaa viettämään tietämättä vielä, onko kaikki varmasti ok. Kärsivällisyys ei ole ikinä ollut hyveeni, mutta tästähän se on hyvä aloittaa toivottavasti loppuelämän mittainen opettelu :)
Täällä myös yksi, jonka l.A on maaliskuussa jos kaikki menee vain hyvin. Itsellä yksi onnistunut raskaus 2019 syntynyt poika, ja tänä vuonna huhtikuussa tapahtunut keskenmeno. Sen jälkeen yllättäen tulin uudelleen nopeasti raskaaksi. Laskurin mukaan l.A olisi ihan maaliskuun alussa..
Nyt on onneksi oireita, viime kesken menneessä raskaudessa ei ollut sitten mitään oireita. Huolestuttaa ja pelottaa.
Olen 1. Koronarokotteen saanut näiden raskauksien välissä ja nyt päätin etten toista uskalla ottaa raskauden aikana. Olen riskiryhmää ja tietenkin pelottaa vakavan taudin vaara.. no kai 1 annos jo suojaa vähän. Neuvolasta neuvoivat että älä ota ihan heti alkuraskaudessa jos rokotteen otan. Eli ainakin odotan ensimmäisen kolmanneksen ja yritän olla saamatta koronaa mistään
Keskustelin lääkärin kanssa tuosta koronarokotteen otosta. Lääkäri sanoi, että jos pystyy ensimmäisen kolmanneksen olemaan jotakuinkin eristyksissä, niin sitten ehkä vasta toisella kolmanneksella voisi olla hyvä ottaa, kun alku kuitenkin herkintä aikaa. Mutta jos esim. töiden takia on riski saada tartunta, niin lääkäri suositteli rokotteen ottamista jo aiemmin. Puhui myös siitä, että korona lisää keskenmenon riskiä ja riskiä saada koronan vaikeampi muoto. Koska itse olen hyvin ihmisläheisellä alalla, niin päätin sitten ottaa sen rokotteen. Ja eilen se piikki sitten tuikattiin.
Korjaus aiempaan: korona lisää keskenmenon riskiä ja raskaus lisää riskiä saada koronan vaikeampi muoto.
Itse en vielä varannut rokotetta, halusin mieluummin eka varmistua että alkuraskaus sujuisi hyvin. Ehkäpä sitten toisella kolmanneksella, ja koitan välttää isoja ihmismääriä.
Se välttely on kyllä ainakin tällä hetkellä helppoa, kun on jatkuvasti niin huono olo ja päässä pyörii kun nousee pystyasentoon. En osannut yhtään varautua siihen, miten karsea olo tästä tulee, pitäisi kai olla tyytyväinen että ainakin jotain on tapahtumassa. Toivottavasti tämä on vaan ohimenevää, ja saisi semmoisen kivan "energisen" keskiraskauden koettua.
Pahoittelut suorasta ja ällöstä kysymyksestä, mutta meneekö muilla maha ihan sekaisin raskaudesta? Itselläni on melkeinpä vesiripulilla joka päivä, kipeiden turvotusten kera.
Pitää vaan tsempata ja ajatella, että keho rakentaa uutta elämän alkua, kyllä se saa verottaakin. Pahoittelut tästä valitusviestistä, toivottavasti teillä muilla vähän mukavampaa oloa :)
Evelynia:
Tosissaanko joku lääkäri on sanonut, että korona lisää keskenmenon riskiä? Minulle lääkärit sanoneet että ei ole näyttöä tälläisestä. Ja sitten myös tuo toinen puoli, että jossain sanottu että myös rokote lisää keskenmenon riskiä. Kyllä on vaikeaa :D.
Käyttäjä5719 kirjoitti:
Evelynia:
Tosissaanko joku lääkäri on sanonut, että korona lisää keskenmenon riskiä? Minulle lääkärit sanoneet että ei ole näyttöä tälläisestä. Ja sitten myös tuo toinen puoli, että jossain sanottu että myös rokote lisää keskenmenon riskiä. Kyllä on vaikeaa :D.
Juu, noin sanoi lääkäri. Tiedäppä näistä sitten, mikä pitää paikkaansa ja mikä ei. :D Kovin varmaa ja vankkaa tietoa kun ei ole vielä oikein kellään. Tutkimuksiakin tehty vielä aika vähän.
Vaikeita kysymyksiä ja vaikeita valintojahan nämä ovat. Lopullisen valintani tein keskusteltuani ensin hoitajan ja sitten vielä lääkärin kanssa. Lisäksi THL:n uudet suositukset vaikuttivat myös, niiden mukaan raskaana oleva voi ottaa rokotteen. THL:lältä todetaan, että vaikka tutkimustieto vielä vähäistä, niin alustavien tutkimustulosten, käyttökokemuksen ja eläinkokeiden mukaan rokotteesta ei pitäisi muodostua uhkaa raskaudelle.
Evelynia
Juuri näin, kaikki me tehdään omat päätöksemme :) voi olla, että itsekin otan vielä rokotteen raskauden aikana, mutta yritän nyt vähän ainakin pitkittää koska olen jo yhden piikin saanut ja jonkinnäköinen suoja siis pitäisi jo olla.
Moikka! Liityn joukkoon, plussa tuli noin viikko sitten yk 1 ja vielä on vähän epätodellinen fiilis kun noin nopeasti tärppäsi, mutta kovasti toivotaan että pieni pysyy matkassa. Ensimmäinen lapsi kyseessä ja laskurin mukaan laskettu aika ois 12.3. Vielä en oo uskaltanut soittaa neuvolaan mutta ajattelin ensi viikolla.
Otin riskillä koronarokotteen juuri ovulaation aikoihin ja 2. rokote osuu juuri toisen kolmanneksen alkuun, näillä näkymin aion senkin ottaa. Täytyy vielä katsoa sitä sitten lähempänä.
Viikot tänään laskurin mukaan 5+0, kierto vaihtelee yleensä useamman päivän joten hankala vielä sanoa tarkkaan. Oireena on oikeastaan ollut vaan tosi kipeät rinnat, jano ja pissalla ravaaminen.
Oletteko kertoneet uutisesta vielä kenellekään läheiselle? Mun tekisi hirveästi mieli kertoa jollekin ja jakaa ajatuksia jonkun muunkin kuin miehen kanssa, mutta raskaus/lapset ei oo ajankohtainen aihe kenellekään lähipiirissä niin toistaiseksi on vielä päättämättä kuka joutuu uhriksi. Siksi teinkin tänne profiilin että pääsee vähän avautumaan. Näin ensikertalaisena ainakin kaikki on niin jännää.
Laoghaire:
Mä olen taas kertonut äidilleni sekä läheisimmilleni ystävilleni. Keskenmenon sain 3kk sitten ja en ollut kertonut melkein kellekään vielä raskaudesta. Halusin sitten kuitenkin kertoa, että sain keskenmenon koska jouduin olemaan jonkin aikaa sairaalassa ja olin huonossa kunnossa. Nyt sellanen olo että kerron niille kenen kanssa tulee puheeksi/tekee mieli kertoa, koska kuitenkin kerron jos jotain menee taas pieleen.
Me ollaan kerrottu kavereille. Tuleville isovanhemmille ja siskolleni aiotaan kertoa elokuun ensimmäisellä viikolla, jos kaikki menee hyvin. Silloin siis tarkoitus nähdä osaa heistä muista syistä, niin hyvä sauma kertoa. Ja muille sukulaisille sitten joskus myöhemmin. Liian aikaisin ei haluta kertoa, ettei sitten tule pettymystä, jos pahin mahdollinen tapahtuisi ja menisi kesken.
On se raskaus muuten hauska juttu. Ainakin puolison mielestä. Matka mökille oli töyssyinen. Siinä sitten parahdin tunteella että, "au, au! Nää töyssyt käy tisseihin!" Puoliso repesi huutonauruun, hyvä ettei ajanut ojaan. No kiitti vaan. :D
Ja tisseistä mieleen: omat rintsikat on alkanut tuntua jotenkin ahdistavilta. Ryöväsin puolison urheilurintsikat, nämä tuntuu sentään hyviltä. Mutta ei näitäkään koko ajan voi pitää. Mutta sitten toisaalta jos jo tässä vaiheessa pitää uusia rintsikoita ostaa... Imetysliivejäkään ei vielä kannata ostaa, koska ei mitään tietoa lopullisesta koosta. Pitäisiköhän sitten oikeasti mennä vain ostamaan urheiluliivejä?
Ajattelin huomenna varailla varmaan varhaisultraa. Aiotteko muut käydä siellä?
Tänään tehtiin positiivinen raskaustesti. Raskauslaskurin mukaan laskettu aika olisi 11.3.2021. Vielä en hirmuisesti uskalla iloita, sillä keskenmenon riski kuitenkin vielä ensimmäisinä kuukausina niin suuri. Mutta onhan tämä aika hienoa, varsinkin kun ihan ensimmäisestä yrityksestä plussattiin.