kaikki terveydestä tietävät! tarviin apua!
Olen reilu parikymppinen nainen, ja mulla on ongelmana jatkuva väsymys ja innottomuus. Kilpirauhasen vajaatoimintaa on, mutta siihen syön tyroksiinia enkä usko että johtuisi siitä. Olen alituiseen tosi väsynyt ja henkisesti alakuloinen ja innoton. En jaksa innostua tai olla positiivinen.
En oikein masennukseenkaan usko, koska on hetkiä kun olen ihan hyvällä tuulella ja energinen. Ne hetket ovat kuitenkin ohimeneviä, ja vallankin iltapäivät menee ihan tokkurassa ja huonolla mielialalla. En käytä mitään hormonaalista ehkäisyä. Pyrin syömään paljon kasviksia ja rautapitoista ruokaa, mutta ei tunnu auttavan. Ulkoilen ja liikun myös.
Mistä lähden hakemaan apua tähän olooni? Viime syksynä kävin tosi kattavissa verikokeissa eikä niistä ilmennyt mitään kummallista. Olen epätoivoinen, sillä tuntuu että elämä valuu hukkaan väsyillessä, ja ihmissuhteeni alkavat myös kärsiä tästä. Nyt saa kertoa kaikki mahdolliset vinkit ja vihjeet. Olen terveydestä kiinnostunut ja mielestäni saan kaikkia tarpeellisia ravinteita, mutta en sitten tiedä...
Kommentit (7)
Onko sulta mitattu rauta- arvot? Siis muukin kuin hemoglobiini, joka ei kerro rauta tilanteesta oikeastaan mitään. Mites kortisoli, verensokeri, jodi ja seleeni sekä B-12 vitamiini kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyen? Syöthän lisäravinteita vaikka kerrotkin, että ruokavalio on kunnossa? Seleeni on ainakin aivan välttämätön kilpirauhasen vajaatoiminnassa, samoin riittävä jodin saanti. Gluteeniton on myös ehdoton vajaatoiminnassa vaikka keliakiaa ei olisikaan. Tuo iltapäivä väsymys voisi viitata verensokeri ongelmaan tai riittämättömään nesteen saantiin. Spirulina tai Chlorella ovat myös hyviä lisäravinteita. Ainakin Spirulinassa on paljon B-vitamiineja, jotka ovat välttämättömiä jaksamisen kannalta! Myös D-vitamiinia on pakko ottaa suomessa purkista, varsinkin näin pilvisenä ja huonona kesänä. Mitkä sun kilpirauhas arvot ovat nyt?
Ei ole katsottu rauta-arvoja. Kortisolit mitattiin viime syksynä ja ne oli kai ok, tai ei ainakaan sanottu niistä mitään. Verensokerit testattiin myös, ei ollut häikkää niissä. Pakko itse asiassa myöntää, että lisäravinteita en syö... Spirulinaa kyllä välillä. Ja aina silloin rautakuurin kun olen käynyt luovuttamassa verta. Kilpirauhasarvoja en tällä hetkellä tiedä, syksyllä ne olivat viiterajoissa.
ap
D-vitamiinin vaje? Mulle aiheutti tota.
Kannattaa pyytää omat arvot ja tutkia mitkä ovat hyvät arvot sillä se, että ne ovat viiterajojen sisällä ei tarkoita että ne olisivat hyvät arvot! Esim B-12 vitamiini saa olla mielellään yli koko viitearvo rajan, että olisi hyvä. Vajaatoiminta potilailla on usein häiriöitä ravinteiden imeytymisessä johtuen siitä, että keliakiaa ja gluteeni herkkyyttä esiintyy paljon enemmän kuin terveillä ihmisillä. Vaikka sun lääkäri on sanonut, että sun kilpirauhas arvot on hyvät, niin se ei pidä välttämättä paikkaansa. T4:n tulisi olla vähintään viitteen keskellä, mielellään viiterajojen ylä kolmanneksessa. Eli Thyroxinissakin voisi olla nosto varaa. Pyydä sun kokeitten tulokset ja googlaile vähän aiheesta! Ja pian apteekkiin tai luontaistuotekauppaan ja vitamiineja sekä lisäravinteita. Muista kuitenkin pitää niissäkin taukoa välillä esim. viikonloppuisin. T:3
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 22:00"]
D-vitamiinin vaje? Mulle aiheutti tota.
[/quote]
Paraniko olo kun aloit käyttää Deetä?
ap
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 22:01"]
Kannattaa pyytää omat arvot ja tutkia mitkä ovat hyvät arvot sillä se, että ne ovat viiterajojen sisällä ei tarkoita että ne olisivat hyvät arvot! Esim B-12 vitamiini saa olla mielellään yli koko viitearvo rajan, että olisi hyvä. Vajaatoiminta potilailla on usein häiriöitä ravinteiden imeytymisessä johtuen siitä, että keliakiaa ja gluteeni herkkyyttä esiintyy paljon enemmän kuin terveillä ihmisillä. Vaikka sun lääkäri on sanonut, että sun kilpirauhas arvot on hyvät, niin se ei pidä välttämättä paikkaansa. T4:n tulisi olla vähintään viitteen keskellä, mielellään viiterajojen ylä kolmanneksessa. Eli Thyroxinissakin voisi olla nosto varaa. Pyydä sun kokeitten tulokset ja googlaile vähän aiheesta! Ja pian apteekkiin tai luontaistuotekauppaan ja vitamiineja sekä lisäravinteita. Muista kuitenkin pitää niissäkin taukoa välillä esim. viikonloppuisin. T:3
[/quote]
Täytyykin pyytää nyt verikokeet ja noita lisäravinteita alkaa ottamaan. Pitäisi muistaa tosiaan että kilpirauhasen temppuilu vaatii erityisiä toimenpiteitä.
ap
Voi kyllä johtua tuosta kilpirauhasestakin silti vaikka olisi tyroksiini ja viitearvot kohdallaan... Esim. äidilläni jatkui voimakas lihomistaipumus ja uupumus vaikka hoito saatiinkin päälle. Lopulta pääsin lähes 10 vuoden kärsimisen jälkeen sellaiselle lääkärille joka vihjasi että kyse voi olla lisämunuaisten uupumuksesta. Lääke vaihdettiin Armour Thyroidiin, sai elämäntapaohjeita ja onglmea saatiin niin kuriin. Täältä lisätietoa http://www.kilpirauhanen.com/tietopankki/lisamunuaisten-uupumus/