GRRR... naapurin vuoksi joudumme kohta muuttamaan
Tiedättehän tuon rajattoman ihmistyypin, jolla ei ole mitään ymmärrystä tai tuntosarvia mitä tulee toisiin ihmisiin? Tuollainen yliaktiivinen ekstroverttihöpöttäjä, joka liimaantuu sinuun eikä lähde millään. Jos sattuu istumaan takapihallaan nauttimassa auringosta ja lukemassa kirjaa, niin eikös vaan naapuri bongaa sinut ja "koska olet yksin, tarvitset ehdottomasti ihmisseuraa". Haloo. Miksei voi vain moikata ja kun huomaa, että toinen lukee (tai vaikkapa torkkuu), jatkaa matkaa tai omia toimiaan. Mutta ei! Siihen tullaan viereen höpöttämään. Höpöhöpö niitä omia kliseisiä pintaliitojuttuja. Ketään ei kiinnosta! Sitten vielä selittää , miten hän on niin sosiaalinen ja saa voimaa ihmisten kanssa keskustelemisesta. Ei ole sosiaalinen lainkaan, ei hän keskustele ihmisten KANSSA vaan ihmisille. Kukaan ei saa sanaakaan väliin, kun hän aloittaa (ja miehensä on muuten samanlainen). Tuntikausia voi mennä siinä kun käydään koko päivän tapahtumat läpi ja selostetaan tajunnanvirtaa, jota kukaan ei halua tietää. Viikonloppuna, kun söimme rauhassa koko perhe, tulivat siihen muina miehinä istuskelemaan ja sönköttämään juttujaan. Oikeesti, enkö saa edes omalla pihallani enää lomailla rauhassa itsekseni?
Kommentit (7)
Kuulostaa rasittavalta! Eipä tuossa ole mitään muuta mahdollisuutta kuin keskeyttää se höpötys ja pyytää kohteliaasti poistumaan. "Anteeksi, minä luen tässä kirjaa ja haluaisin olla itsekseni. Voisitko poistua?" / "Anteeksi, me haluaisimme syödä ihan rauhassa tässä perheen kesken. Voisitteko poistua?"
Yleensä tuo jo auttaa. Mutta onhan niitä sellaisiakin, joille ei mene ystävällinen puhe perille. Sitten täytyy sanoa tiukemmin: "Hei, pyysin sinua/teitä poistumaan. Olkaa hyvä ja lähtekää heti. Tämä on kotirauhan suojaamaa aluetta." Jos ei vieläkään usko, sitten vain soittoa poliisille.
Valitettavasti rajattomat ihmiset eivät ota pieniä vihjailuja vastaan vaan heidän kanssaan täytyy olla hyvin suora. Unohda, ap, ajatus, että sinun pitäisi olla heille kaikissa tilanteissa ystävällinen. Sinulla on oikeus vetää rajat ja pitää niistä kiinni.
”Mene helvettiin” toimii paremmin.
Minulla naapurina oli vanha nainen, kun menin pihalle hän kohta tuli höpöttämään, minä vain käskin mennä omalle pihalle. Minulla on (liiankin) käskevä tapa puhua, joten minua ei kukaan uskalla vastustaa. Suuttumus näkyy minusta päällepäin.
Nyt tuo nainen in mullan alla, nykyistä naapuria ei pihalla näy.
Vierailija kirjoitti:
”Mene helvettiin” toimii paremmin.
Minulla naapurina oli vanha nainen, kun menin pihalle hän kohta tuli höpöttämään, minä vain käskin mennä omalle pihalle. Minulla on (liiankin) käskevä tapa puhua, joten minua ei kukaan uskalla vastustaa. Suuttumus näkyy minusta päällepäin.
Nyt tuo nainen in mullan alla, nykyistä naapuria ei pihalla näy.
Täytyypi opetella epäkohteliaaksi
Kuulostaa mun anopilta. Selostaa jokaiselle vastaantulijalle omia asioita, uudestaan ja uudestaan, puhuu päälle ja kommentoi tyhmästi ja epäkohteliaasti muiden juttuja. Omasta mielestään on sosiaalinen ja nauttii muiden ihmisten seurasta eli siitä kun saa selostaa omia arkipäiväistyksiään välittämättä lainkaan vastapuolesta.
Eikö pihaanne saa mitenkään aidattua? Tai voiko edes rakentaa näkösuojan, ettei terassilla olijaa näy? Se, ettei naapurilla ole näköyhteyttä auttaa ainakin vähän.