Aira Samulin on kyllä mainio nainen
Olisinpa itse samanlainen 87-vuotiaana.
Aira Samulin on hakenut taiteilijaeläkettä jo 20 kertaa, mutta 87-vuotiaan hakemus on hylätty kerta toisensa jälkeen. Samulinille myönnettiin osaeläke vuonna 2001. Vaikka nainen tuntuukin olevan ikinuori, täydelle eläkkeelle todella olisi tarvetta.
- En minä omistakaan mitään, kun olen säätiöinyt omaisuuteni vanhus- ja mielenterveystyöhön, ja vaikka olenkin ollut erittäin tuottoisa esimerkiksi koreografioiden tekijä, eivät ne minulle mitään tuota. Tilanne on se, että minä en voi 87-vuotiaana jäädä eläkkeelle, nainen pohdiskelee.
- En minä valita, mutta onhan tässä nyt oltava tekemisissäni painoarvoa ja vielä ikänikin. Sehän tulisi halvaksi antaa minulle eläke, sillä enköhän minä ole lähempänä kuolemaa kuin monet muut, jotka saavat täyttä eläkettä, Samulin naureskelee tuttua nauruaan.
Koko kansan tuntema tanssilattioiden taituri ei sanojensa mukaan aio harmistua vaan jatkaa työn paiskimista.
- Kun Hyrsylän mutkassa on talvella hiljaisempaa, laajennan yritystäni ja avaan Helsingin Bulevardille Airan Tarinasalongin. Katsos, pitää tehdä töitä enemmän ja enemmän, että pärjää, Samulin sivaltaa ja naurahtaa.
http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1288708918075.html?pos=ok-nln
Kommentit (8)
Työurien pidentäminen on siis aloitettu Airasta. Kertoo tämäkin jotain tästä Suomen nykymeiningistä kun lähes 90-vuotias ei pääse täysiaikaiselle eläkkeelle. Mutta Airan verorahat valtio varmaan kahmii mielellään :)
Taiteilijaeläke? Onko kyseessä suurikin taiteilija? rittäjäeläke on ymmärrettävämpi. Mutta jos ei ole älynnyt hoitaa asioitaan aikoinaan eli maksanut eläkettä, niin nyt saa kärsiä. Paitsi että rouva ei kyllä ole kovin kärsineen tai nälkiintyneen näköinen. Eiköhän rahaa ole käytössä sen verran kuin tarviikin. Hän on itse tehnyt ratkaisunsa mitä tulee omaisuuden säätiöimiseen ym. että turha on valittaa.
Niin on! Aivan mieletön NAINEN! Minulla on ollut etuoikeus tutustua häneen kymmenen viime vuoden aikana ja ihan oaras IHMINEN! On niin sydämellä mukana vanhusten asioissa. Toki hön ion tehdyt muutakin ja paljon, mutta puhun nyt tästä vanhustyöstä. Kiitos!
Kyllä Aira olisi koko taiteilijaeläkkeen ansainnut, on tehnyt tanssijan ja tanssinopettajan työtä koko ikänsä. Airassa kiehtoo hänen väsymättömyytensä ja positiivinen elämänasenteensa. Ja kunnioitan suuresti hänen työtään mielenterveyspotilaiden hyväksi.
Ja käy säännöllisesti avustamassa skitsofreenisen tyttärensä hoidossa.
Hyrsylänmutkan zombie.... She never dies.
Ihanaa. On olemassa kusen- ja pullanhajuisia mummoja; mihin kuuluu Aira Samulin?