Varoitus: sikiön kääntäminen
Jokainen ajtelkoon miten haluaa ja tästäkin on monella eri ihmisellä erimieleipiteitä mutta minulla näin.
Edellinen raskaus viikolla 36 lapsi oli perätilassa ja siitä syystä sain ajan viikonpäähän että yritetään kääntää. Vatsaa paineltiin ja todellakin erittäin epämukavaa. Raskaus oli sujunut muuten ihan hyvin ja ongelmia ei ollut aikaisemmin. No, tulin kotiin sitten kääntämisen jälkeen ja seuraavana päivänä oli taas neuvola. Valitin että vauva ei liikkunut enää yöllä kääntämisen jälkeen ja sydän ääniä otettiin. Olivat todella epäsäännöllisen kuuloiset.
Sain lähetteen polille ja siellä sitten olinkin synnärillä ja osastolla vuorotellen. Siis sydänäänten laskujen takia. Lopulta 3 päivän päästä pompittuani tarpeeksi kauan osastoilla edetakaisin lääkäri huomasi että sydän äänet kävivät liian alhaalla ja tästä syystä tipan jälkeen hätäsektioon.
Vauvalla oli niin sanottuja mustelmia iholla ja napanuora todella kireästi kaulan ympäri . Napanuora oli ollut niin lyhyt että vauva oli ollutr paremmin vatsassa perätilassa kun istukka oli lähempänä ja heti kun lapsi käännettiin niin hän ei saanut kunnolla enää istukasta ravintoa ja happea joten sydän äänet laskivat.
Välillä tuntuu että miten tämmöistä voidan edes tehdä. Onhan se täysin luonnotonta mennä väkisin kääntelemään vauvaa. Vava on vatsassa siinä asennossa jossa hänen on parasta olla.
Kommentit (6)
olipahan aikamoinen juttu! Toivottavasti kaikki nyt hyvin tuosta kaikesta huolimatta!!!!
kuin ne ei laittanu sua käyriin käännöksen jälkeen? mulla on tehty 36+6 (esikoisen) käännytys x2 ja ei kääntyny,mutta jouduin olee käyrillä n.1,5h jossa just seurattiin että vaavilla kaikki hyvin..
k.h.p rv 39+3
Eilen tuli päätös,sectio perätilan takia.Yksi sectio tämän takia tehty vuonn 1998 ja silloin ajattelin,että ei koskaan enää.Tämä oli niin epämielyttävä ja kivuliasta,eikä vauva suostunut yhtään yhteistyöhön.Nyt täällä kertaa sanoin heti,ei kiitos enää käännöstä.Minua kuuneltiin ja saman tien päätös sectiosta, ensi viikon torstaina.Hui jännittää taas hirveesti!Ja sen verran,että onpas sattuma 2 poikaa pertäilassa ja 3 tyttöä syntynyt alakautta.Jääräpäisiä taitaa pojat olla meillä :)
olipa kurja kokemus...
onneksi vauva kuitenkin selvisi siitä.
minulla oli myös neljäs vauva perätilassa. häntä yritettiin kääntää tuloksetta. vasta kääntämisen jälkeen minulle kerrottiin että vauvoilla on yleensä omat syynsä köllötellä perätilassa...
joten enpä enää olisi antanut yrittää käännöstä jos tämä viitonen olisi ollut perätilassa.
joo en mäkään enään suostuis käännytykseen! ja tuo esikoinenhan tulla tupsahti sectiolla. nyt tullaan normaalisti :)
ompas kamala kokemus, kaikki sympatia sinulle.