Kysymys potilastiedoista/sairaushistoriasta
Olin n. 9 v. sitten sairaalahoidossa anoreksian takia, jouduin käydä lukuisissa tutkimuksissa ja mm. psykologin vastaanotolla pitkään ko. sairauden vuoksi. Nyt olen jokseenkin parantunut ja voin elää normaalia elämää.
Jos käyn lääkärin vastaanotolla jonkin vaivan vuoksi, katsooko sairaalahenkilökunta/lääkäri/kirurgi nuo lähes 10 vanhat tietoni vaikka niillä ei olisi yhteyttä nykyiseen vaivaan. Olin suukirurgisessa toimenpiteessä ja mietin katsoiko lääkäri ennen leikkausta noita vanhoja tietojani..
Lisäksi jatkossahan reseptit tulevat siirtymään kanta.fi palveluun. Tulevatko sinne myös nuo sairaushistoriatiedot, ja jos tulevat, niin myös nuo vanhat tiedot jopa 10 v takaa? Syy miksi tätä mietin, on se, että mieluiten pitäisin tuon anoreksia-ajan salassa.
Kommentit (14)
Psykan papereita ei näy, muuten kyllä muut voi selata. Mut ei ne lääkärit huvikseen muita välilehtiä edes ehdi selailemaan!
Sinua hoitava lääkäri tai hoitoosi osallistuva osapuoli saa tiedoistasi katsoa ainoastaan tämänhetkistä sairautta/hoitoa koskevia tietoa tai tietoa jolla oletetaan olevan vaikutusta nykyisen sairautesi hoitoon.. esim. Lääkitys ja niiden yhteisvaikutukset.
Mitään muuta tietoa ei saa katsoa, jos se ei nykyisen hoidon kannalta ole tarpeellista.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 20:45"]
Jos olet ollut hoidossa samassa palveluntarjoajssa, niin joo, kaikki näkyy ja katsovat. Pojallani on aspergerin oireyhtymä ja kun hän oli sairaalassa tutkituttamassa kipeää jalkaansa, paperissa luki ekalla rivillä, että anamneesissa asperger.
e-kantaan tulee näkyviin kaikki myös silloin kun menet eri tahon hoidettavaksi.
[/quote]Tuollaiset aspergerit, astmat, diabetekset sun muut näkyy esitiedoissa ja siksi ne kirjataan tavallisesti jokaiseen sairauskertomukseen jatkossakin.
Av 4 jo vastasikin kysymykseesi ja käsittääkseni uuteen Kanta.fi palveluun tulee vain uudet tekstiti, vanhat eivät sinne siirry.
Ja niitä tietoja ei muuten lääkärin tartte itse edes sinne tietoihin kirjaya vaan ne yleensä ohjelma täyttää ne sinne tekstin alkuun automaattisesti...
Psykiatrian puolella ei näe mitään muita "sivuja"
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 20:52"]
Ja niitä tietoja ei muuten lääkärin tartte itse edes sinne tietoihin kirjaya vaan ne yleensä ohjelma täyttää ne sinne tekstin alkuun automaattisesti...
[/quote]Ai mikä ohjelma tekee noin? t. osastonsihteeri joka ihan itse joutuu kaiken kirjoittelemaan
"Pääsääntöisesti arkistoon ei tallenneta vanhoja tietoja, eli palvelussa näkyvät potilastiedot näkyvät siitä päivästä lähtien kun terveydenhuollon toimintayksikkö on ottanut sähköisen potilastiedon arkiston käyttöönsä."
Lähde: http://www.kanta.fi/ukk
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 20:52"]
[/quote]
no nämä oli kyllä ihan lääkäri kirjoittanut, koska tietokoneohjelmaa tuskin ohjelmoitaisiin tekemään kirjoitusvirheitä. Snon myöd, että se as-dg oli nimenomaan psykiatrian osastolta, joten kyllä nekin tiedot kaikille näkyy.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 20:52"]
[/quote]Ai mikä ohjelma tekee noin? t. osastonsihteeri joka ihan itse joutuu kaiken kirjoittelemaan
[/quote]
En osaa sanoa kun en itse ole hoito-alalla. Vastaanotolla ollessani kone oli lääkärillä asetettu niin että näytöstä sai selvän ja tekstiä kirjoittaessaan sinne alkuun vain ilmestyi ne taustat...
Kuinka pääsen lukemaan tietojani Kanta-arkistosta?
Jokainen voi kieltää tietojensa tallentamisen Kantaan!
Ei muuta kuin täytä paperinen kieltolappu jokaisessa sinua hoitavassa yksikössä: terveyskeskuksessa, sairaalassa jne.
Itse olen jo täyttänyt!
Jos olet ollut hoidossa samassa palveluntarjoajssa, niin joo, kaikki näkyy ja katsovat. Pojallani on aspergerin oireyhtymä ja kun hän oli sairaalassa tutkituttamassa kipeää jalkaansa, paperissa luki ekalla rivillä, että anamneesissa asperger.
e-kantaan tulee näkyviin kaikki myös silloin kun menet eri tahon hoidettavaksi.