Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaisiko joku työtön neuvoa minua?

Vierailija
29.06.2021 |

Olen jäämässä työttömäksi ja mietin mitä työkkäriin oikein pitää ilmoittaa. Miten sinne ilmoitetaan ammatti? Onko niillä joku oma rastiruutuun-luokitus josta se oma ammatti pitää valita? Entä jos siinä listassa ei ole omaa ammattia tarjolla? Saako valita useamman läheltä liippaavan? Koskeeko se ammattisuoja vain niitä mitä on raksinut itse?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee töihin!

Vierailija
2/27 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia siellä on ne asiakaspalvelijat. Otat vaan viimeisimmän työsopimuksen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mee töihin!

Joo-o, enköhän ole aika paljon yrittänyt saada uutta työpaikkaa. Ei kiinnostaisi olla työttömänä yhtään. Ap

Vierailija
4/27 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaudu työkkärin sivuille ja ilmoita työttömäksi jäämisestä. Siinä lomakkeessa kysytään kaikki tarpeellinen.

Vierailija
5/27 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen takia siellä on ne asiakaspalvelijat. Otat vaan viimeisimmän työsopimuksen mukaan.

Sen viimeisimmän työnimikkeenkö mukaan ammatti määräytyy? Ap

Vierailija
6/27 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista ilmoittautua heti ensimmäisestä työttömyyspäivästä alkaen. Voit tehdä ilmoituksen etukäteenkin jos tiedät jo viimeisen työpäiväsi ajankohdan.

Vierailija
7/27 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvon vaikken ole työtön

TE-Palvelut https://www.te-palvelut.fi/tyonhakijalle/loyda-toita

Tällä videolla näytämme, kuinka ilmoittaudut työnhakijaksi Oma asiointi -palvelussa

Katso video

Kirjaudu palveluun

https://asiointi.mol.fi/omaasiointi/?kieli=fi

Täytät lomakkeen vastaamalla kysymyksiin.

Vierailija
8/27 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mee töihin!

Provo!

Vierailija
9/27 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin virkailija merkkasi ammatin. Niinpä muuttui tutkimusassistentti toimistosihteeriksi.

Koulutukseltani olen matemaatikko enkä ole koskaan tehnyt sihteerin töitä.

Vierailija
10/27 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukaan mihin? Et ole tainnut olla työttömänä ainakaan tällä vuosituhannella, jos et tiedä, ettei sinne marssita niin kuin johonkin mäkkäriin vaan varataan aika niin kuin hammaslääkäriin.

Viimeisen työTODISTUKSEN tarvitset todisteeksi siitä, että työsi on päättynyt. Ammatin saat keksiä ihan itse, jos ei ole mitään koulutusta tai tiettyä työtä, jota haluaisit tehdä.

Vierailija
11/27 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentti aiheeseen liittyen:

Ne työnhaun omat hakulomakkeet, joita voi täytellä netissä ja joissa voi valita, minkä alan töitä etsii ovat tosi syvältä ja tehottomia. Vielä huonompi oli Cv siellä muinoin. Siinä oli laskuri myös ja näki, kuinka moni oli käynyt tietoja katselemassa. Itselläni näytti numeroa 1, joka oletettavasti oli työkkärin ihminen.

En ymmärrä, miksei työnhakuprosessin työkaluja eli niitä hemmetin hakulomakkeita paranneta tehokkaiksi, toimiviksi ja helppokäyttöisiksi.  Tehdään suurella rahalla hankalia lomakkeita ihmisten kiusaksi ja todennäköisesti korjaukset tehdään vanhan päälle, että saisi mukamas halvalla. Käytettävyydeltään hankalimpia lomakkeita mitä tiedän ja kyllä, olen noin 15 vuotta muinoin sivussa testannutkin ohjelmistojen käytettävyyttä ihan työksenikin.

Vierailija
12/27 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattia kannattaa harkita tarkkaan ja ilmoittaa se itse mahdollisimman täsmällisesti. Muuten voi käydä niin kuin 9:lle, että tulee jotain aivan ihmeellistä.

Esimerkiksi ammattinimike suunnittelija saattaa sisältää ihan mitä tahansa: toimistotyöläinen suunnittelemassa kirjanpitoa, metsäsuunnittelija, sähkösuunnittelija ydinvoimalaan tai muu sellainen, jpka vaatii erikoiskoulutusta.

Vierailija
13/27 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä on sellainen oma luettelo, jossa on noin tuhat ammattia. Jos ei omaasi löydy, valitse sopivin.

Vierailija
14/27 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattia kannattaa harkita tarkkaan ja ilmoittaa se itse mahdollisimman täsmällisesti. Muuten voi käydä niin kuin 9:lle, että tulee jotain aivan ihmeellistä.

Esimerkiksi ammattinimike suunnittelija saattaa sisältää ihan mitä tahansa: toimistotyöläinen suunnittelemassa kirjanpitoa, metsäsuunnittelija, sähkösuunnittelija ydinvoimalaan tai muu sellainen, jpka vaatii erikoiskoulutusta.

Noo, se kääntyi lopulta minun edukseni, sillä yleissihteereistä on kova ylitarjonta. Sain opiskella omaehtoisella yhtä hyödyllistä juttua. :)

t. 9 (nykyään koulutusta vastaavassa työssä)

Vierailija
15/27 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten näin avuton on yleensä edes töihin ikinä päässyt. Sit työttömät neuvoo näitä hahha

Vierailija
16/27 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentti aiheeseen liittyen:

Ne työnhaun omat hakulomakkeet, joita voi täytellä netissä ja joissa voi valita, minkä alan töitä etsii ovat tosi syvältä ja tehottomia. Vielä huonompi oli Cv siellä muinoin. Siinä oli laskuri myös ja näki, kuinka moni oli käynyt tietoja katselemassa. Itselläni näytti numeroa 1, joka oletettavasti oli työkkärin ihminen.

En ymmärrä, miksei työnhakuprosessin työkaluja eli niitä hemmetin hakulomakkeita paranneta tehokkaiksi, toimiviksi ja helppokäyttöisiksi.  Tehdään suurella rahalla hankalia lomakkeita ihmisten kiusaksi ja todennäköisesti korjaukset tehdään vanhan päälle, että saisi mukamas halvalla. Käytettävyydeltään hankalimpia lomakkeita mitä tiedän ja kyllä, olen noin 15 vuotta muinoin sivussa testannutkin ohjelmistojen käytettävyyttä ihan työksenikin.

Ne lomakkeet ovat sinulle hankalia siksi, että niiden pohjalta tehdään lausunto maksajalle (Kela tai kassa). Jos ei kysyttäisi kaikkia sinusta ihan turhia asioita, niin vaihtoehtona olisi se, että työnhakusi kyllä olisi voimassa, mutta et saisi euroakaan korvausta ennen kuin tiedossa olisi esim. työhistoriasi. Onko sinulla 3-4 kk aikaa odotella etuutta?

Toiseksi ne ammattiluokitukset on EU:n määräämiä, niiden perusteella tehdään kansainvälisiä luokituksia. Kökköjähän ne on, mutta ei sille mitään voida, jos yhdessä on päätetty, että EU käyttää näitä.

Kokeile huviksesi Työmarkkinatoria, se tulee käyttöön ensi vuonna. Siellä ei ammattia kyselläkään, ainoastaan osaamista. Arvaa kahdesti, miten helppoa kirjanpitäjän on etsiä tuhansista termeistä omaa osaamistaan parhaiten vastaavat.

Vierailija
17/27 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin virkailija merkkasi ammatin. Niinpä muuttui tutkimusassistentti toimistosihteeriksi.

Koulutukseltani olen matemaatikko enkä ole koskaan tehnyt sihteerin töitä.

Itse olin projektisihteeri eli huolehdin ESR-projektien taloushallinnosta. Virkailijan kanssa yhdessä etsittiin nimikettä projektisihteeri, mutta sitä ei ollut ollenkaan. Yhdeksi ammatiksi tuli sitten kirjanpitäjä vaikken niitä töitä ole tehnyt kuin muutaman tunnin ajan.

Vierailija
18/27 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä on sellainen oma luettelo, jossa on noin tuhat ammattia. Jos ei omaasi löydy, valitse sopivin.

Suunnilleen tuhat juu ja pitää täsmävalita ja saa valita vain muutaman. Sellainen valinta, että valitsee tietyssä kategoriassa olevat kaikki alakategoriat ei ole edes mahdollinen, vaikka käytännössä monellakin alalla on niin, että ei sitä hyvänen aika mitään tiettyä ammattinimikettä haeta, samalla hommalla kun voi olla eri paikoissa eri nimike , vaan työtä haetaan omalta ALALTA. 

Sanoisin, että työkkärin toiminta tyssää just tuohon eli hakutoimintoja ei ole määritelty joustaviksi eivätkä ne toimi sillä tavalla, että työntekijän etsijä ja työnhakija kohtaisivat oikeasti toisensa.

Lomakkeet ja muut on tehty siksi, että laki määrää, että lomakkeet pitää olla.

Samoin kuin työvoimatoimisto on siksi, että se pitää olla, kun laki niin sanoo.  Ei sillä mitään käytännön merkitystä nykyajan työnhaussa ole

Vierailija
19/27 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten näin avuton on yleensä edes töihin ikinä päässyt. Sit työttömät neuvoo näitä hahha

Rasti ruutuun -valinta työkkärin järjestelmässä ei todellakaan kata kaikkia ammatteja, joten jonkin sinne päin joutuu valitsemaan. Nimenomaan vaikka just jokin ympäripyöreä sihteeri, joka ei todellisuudessa kuvaa omaa ammattia, koulutusta ja osaamista juuri lainkaan, mutta parempaakaan vaihtoehtoa järjestelmästä ei löydy. En tiedä, onko uusi työmarkkinatori yhtään parempi.

Vierailija
20/27 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukaan mihin? Et ole tainnut olla työttömänä ainakaan tällä vuosituhannella, jos et tiedä, ettei sinne marssita niin kuin johonkin mäkkäriin vaan varataan aika niin kuin hammaslääkäriin.

Viimeisen työTODISTUKSEN tarvitset todisteeksi siitä, että työsi on päättynyt. Ammatin saat keksiä ihan itse, jos ei ole mitään koulutusta tai tiettyä työtä, jota haluaisit tehdä.

Kyllä ainakin omassa työkkärissä oli 5v sitten asiakaspalvelijoita tiskin takana ja niiden kanssa hoitu asiat kuntoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän