Tällä maalla on varaa...
..kouluttaa maisteritasolle ja eteenpäinkin ilmaiseksi ihmisiä mistä tahansa maailmalta he tulevatkin. Ja sen jälkeen, jos koulutus on englanninkielistä, kas kummaa, he eivät saakaan työtä. Sitten mennään kuluttamaan penkkiä kielikursselle vuodeksi ja kahdeksi. Yhteiskunna rahoilla tietty. Ja kun täältä nuori lähtee maailmalle, pelkät opintomaksut voivat aika tavallisessakin tilanteessa tehdä 60.000 euroa. Eiko sen olisi jotenkin kohtuullista että tämä maa kouluttaa tämän maan nuoret. Opiskelivat he missä tahansa ja ulkomaalaisilta otettaisiin maksut. Nyt Lappi ja Itä-Suomi ottaa tyystin kielitaidottomia suomenkielisiinkin ohjelmiin, jotta koulu pysyy pystyssä ja opettajilla töitä. Ja ovat mestareita tekemään tilastoja hyvistä :) työllistymistuloksista.
Nimimerkki: Omakohtainen kokemus perheessämme
Kommentit (3)
Oon samaa mieltä. Ihan tyhmää kouluttaa ulkomaalaiset englanninkielellä täällä, kun töitä ei sitten kuitenkaan voi saada.
Oon täysin sitä mieltä, että ulkomaalaisille opintomaksut, mikä juttu tämä on, että tänne voi vaan tulla käymään koulun ilmaiseksi ja sitten häippästä koulutettuna omaan maahan???? Täällähän niitä sen alan töitä ei ole, ihmiselle joka ei osaa suomea tarpeeksi hyvin.
Mun mielestä suomalaisen opiskelua ulkomailla ei pitäisi maksaa. Mutta ulkomaalaisten pitäisi maksaa jotakin koulutuksesta suomessa.
Maan talous on kuralla ja joka paikasta pitäisi säästää. Tässä olisi yksi kohde. Ja toinen olisi kotona makaavien lusmumammojen tenavien kallis päivähoito-oikeus.