Päänsärky joka pahenee maatessa - kylmä vai kuuma avuksi?
Epäilen hartia- ja niskaseudun lihasjumia, maatessa kipu yltyy mutta pystyssä ja liikkeessä helpottaa. Auttaisiko tällaiseen paremmin kylmägeeli vai kuuma suihku?
Kommentit (8)
Migreeni? kylmä (siis ei päätä vasten mitään, mutta viileä huone) ja pää ylös ja pilkkopimeää ja rauhallista.
Jännityspäänsärky? yleensä menee itsellä ohi kun lepääkunnolla hetken. Sitä en tiedä mikä voisi olla liikunnalla helpottava päänsärky. Migreenissä ei liikuskella.
Aijoo, poski- tai otsaonteloiden tulehduksessa saattaa päätäkin särkeä.
Jos on migreeniä niin kivun tuntuessa verisuonet laajenee päässä (en tiedä onko näin joka päänsäryssä mutta migreenissä ainakin) ja kylmä auttaa siksi että se supistaa pään verisuonia.
Kai se on henkilökohtaista. Minulla päänsärkyyn auttaa lämmin, esim. villamyssy päässä. Kylmä pahentaa kipua. Muuten vastaisin kuten 3/4. Myös vahva kahvi voi auttaa ja tietysti kunnollinen särkylääke.
Minulla samaa välillä. Toisella kertaa tuntuu että kylmä auttaa. Ota jääkaapista jotain sopivan kylmää, pidä otsalla. Toisella kertaa tuntuu taas, että lämmin auttaa. Silloin lämmitän jyvätyynyn mikrossa ja pidän sitä kipeässä kohdassa. Joskus auttaa kosteus, märkä pyyhe kasvoilla ja niskaan, tai suihkussa käynti. kannattaa kokeilla esim. Puoli istuvaa asentoa, eli useampi tyyny pään alle.
Minulla auttaa lämmin suihku. Se jotenkin rentouttaa hartioita. Otan myös päänsärkytabletin kahvin kanssa. Lisään kahviin vielä sokeria, mitä en normaalisti tee, mutta tuntuu että sekin auttaa. Sitten paljon venytyksiä ennen nukkumaanmenoa.
Hieronta ja venytys..daa!