Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Mä haluun hoitaa tuota vauvaa" - ei ole sinun haluistasi kyse

Vierailija
27.06.2014 |

Meillä on iso, pullukka, vanttera ja suloisen näköinen 7kk ikäinen poika, joten ulkona kuulee usein noita
"mä haluun pitää sylissä" tai "mun on ihan pakko tulla hoitamaan" -kommentteja. Ei, ei ole mikään pakko hoitaa vierasta vauvaa, se ei ole mikään jokamiehenoikeus. Monet ihmiset jo muistavat kysyä lupaa hoitamiseen eivätkä vain syöksy päin, mutta edelleen on niitäkin ihmisiä jotka vain tulevat, tai huutavat että "ihana" ja tulevat päin. Samoin tutut tai sukulaisetkaan harvoin kysyvät vaan tunkevat suoraan lapsen iholle.

Tästä johtuen lapseni ei oikein enää halua vieraita ihmisiä tavata, ihan liian moni on syöksynyt jopa yllättäen takaapäin suoraan lapsen päälle, jopa ihan napannut äkkiä syliinkin. Vauvat eivät yleensä pidä vieraan ihmisen sylistä, tutuilta ihmisiltä voivat sietää ja omien läheisten sylittelystä nauttivat, mutta vierailla ei ole mitään asiaa nappaamaan syliin, varsinkaan ilman lupaa.

Kaikkien vauvojen ei ole pakko olla sylivauvoja ja vieraista pitäviä, riittää että ne jättävät vieraan ihmiset rauhaan jolloin ihmisten pitää vuorostaan kunnioittaa lapsia ja heidän vanhempiaan ja jättää lapset rauhaan.

Joten:
- Kysy lupa. Lupaa voi kysyä ihan siitä kohdin missä sattuu seisomaan tai kävelemään, ei tarvitse ensin rynnätä kohti ja samalla kiljua saako ottaa syliin tai hoitaa yms.
- Kun saat luvan, se ei edelleenkään oikeuta kiljumiseen ja ryntäilyyn, lähesty vauvaa rauhallisesti ja kuuntele kertooko vanhempi lisäohjeita, esim. ennen syliin ottamista voi joutua odottamaan että saat istumapaikan ja vauva on sylissä rauhallisesti jos kyseessä on vaikkapa vastasyntynyt joka ei osaa tukea päätään itse ja vanhempi sanoo sinulle, että muista tukea lapsen päätä kun istut pitäen vauvaa sylissäsi vanhemman ollessa läsnä.
- se että ilmoitat olevasi lapsirakas tai että sinullakin on lapsi, ei oikeuta tekemään mitä vaan ja olemaan välittämättä vanhemman ohjeista, kaikki eivät halua lapsestaan vaikkapa juuri tuota joka ihmisen seuraan pyrkivää liian luottavaista lasta, vaikka se sinusta olisikin ok.
- Pidä vauvaa sylissä rauhallisesti, varmoin ottein ja vauvan kehitystaso huomioon ottaen. Älä työnnä kättä heti pään päälle äläkä kumarru lapsen ylle äläkä tee äkkiliikkeitä äläkä huuda kovalla äänellä, nämä ovat lapsen mielestä pelottavia eleitä.
- jos vauva sattuu kääntämään päätään tai äännähtämään, ei tarvitse kiljua kauhusta ja loikkia sätkyillen ympäriinsä. Se on lapsi, eli elävä olento joka ei ole nukke. Se ei suunnittele kimppuusi hyökkäämistä tai sinun hakkaamista vaikka se vähän liikkuisikin.
- jos alaikäinen lapsesi joka tulee vauvaa katsomaan, on niin pieni, ettei hän aina muista totella ja saattaa juosta innoissaan kiinnostavan kohteen luokse, vahdi lasta tarkkaan. Älä vain katso hymyillen kuin juuri ja juuri pystyssä pysyvä taaperosi koheltaa täysiä kohti vierasta, monta kertaa lasta pienempää vauvaa. Sinä et tiedä mitä kaikkea voi silmän räpäyksessä tapahtua, joten miksi ottaa riski. Valvottukin lapsi voi helposti satuttaa vauvaa silmänräpäyksessä pahastikin, joten vahdi lastasi ja pidä tarvittaessa kädestä kiinni. Kadulla on muillakin ihmisillä oikeus kulkea rauhassa, myös vauvojen kanssa.

Minä en päästä vauvaani kysymättä vieraiden ihmisten luokse, se ei ryömi kenenkään viereen tai konttaa ihmisten selän takaa säikyttelemään ketään, joten toivoisin ettei sillekään niin tehtäisi.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutteko Kiisassa? En ainakaan suomessa ole moista kokenut. Ihmiset kyllä ihstelleet lasta, mutta ei kukaan huuda ja käy päälle.

Vierailija
2/15 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mitä sitten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ethän loukkaannu, jos en halua lainkaan sylitellä lastasi? Minua kun inhottaa se, että äiti jos toinenkin on lykkäämässä lastaan minulle, koska "kokeile, kun vauvat on ihania". En halua leperrellä vauvalle, en halua vahtia vauvaa, en halua sylitellä, en vaihtaa vaippaa, en hauskuuttaa, en syöttää. En halua olla se aikuinen, jolle vauva lykätään sukupäivällisillä, jotta äiti saa syödä rauhassa.

Vierailija
4/15 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en saa hoitaa vauvoja??? Osku-vauva on aina ollut tyytyväinen!!

Vierailija
5/15 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaaa löytyihän täältä joku joka otti nokkiinsa samanlaisesta avauksesta, mikä koski koirien silittämistä ilman lupaa :---D dorka

Vierailija
6/15 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 14:21"]

Mutta ethän loukkaannu, jos en halua lainkaan sylitellä lastasi? Minua kun inhottaa se, että äiti jos toinenkin on lykkäämässä lastaan minulle, koska "kokeile, kun vauvat on ihania". En halua leperrellä vauvalle, en halua vahtia vauvaa, en halua sylitellä, en vaihtaa vaippaa, en hauskuuttaa, en syöttää. En halua olla se aikuinen, jolle vauva lykätään sukupäivällisillä, jotta äiti saa syödä rauhassa.

[/quote]

vaihtasitko osia jonkun sellaisen kanssa jonka ei annettas hoitaa vauvoja? minä haluaisin juuri sitä samaa kuin sinäkin mut minun ei anneta! eikä tosiaan ole väkivaltarikostaustaa eikä seksuaalirikostaustaa ja yksi ainoa ihminen minulle oli sanonut kerran että minä voisin hoitaa vauvoja mutta muut ei suhtaudu asiaan yhtä hyvin.

Vierailija
7/15 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en koske kenenkään kakaroihin pitkällä tikullakaan, mun syliin niitä on turha tunkea.

Vierailija
8/15 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä tästä avauksesta on?

Vierailija
9/15 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kuin olisit ainut vauvallinen ihminen maailmassa.

Vierailija
10/15 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pointti tässä aloituksessa oli? Ap suuttui siitä kun joku ohjeisti, ettei vieraita koiria saisi mennä suinpäin silittelemään ja paijailemaan...

Vierailija
11/15 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kersa on suloinen vain sun omasta mielestä, kaikki muu on mielikuvitusta.

Vierailija
12/15 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 14:25"]

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 14:21"]

[/quote]

vaihtasitko osia jonkun sellaisen kanssa jonka ei annettas hoitaa vauvoja? minä haluaisin juuri sitä samaa kuin sinäkin mut minun ei anneta! eikä tosiaan ole väkivaltarikostaustaa eikä seksuaalirikostaustaa ja yksi ainoa ihminen minulle oli sanonut kerran että minä voisin hoitaa vauvoja mutta muut ei suhtaudu asiaan yhtä hyvin.

[/quote]

Ehkä tuolla toisella jolle niitä vauvoja työnnetään on normaalisti toimiva tunne-elämä ja kyky antaa turvaa ja lohtua toiselle. Jos sulla sitä ei oo ja jos oot tunnetasolla etäinen muutenkin niin sillon on varmaa et ei sulle sillon tuputeta vauvoja ja jos annetaankin syliin niin koko ajan ollaan vieressä neuvomassa. pitää osata tunnistaa toisen tunteet ja reagoida niihin ennen kun voi hoitaa vauvaa edes valvotusti.

Vierailija
13/15 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä v:ttua sä ap oikein horiset? Siis että vieraat ihmiset lähestyvät sinua pakonomaisella tarpeella hoitaa kersaasi? Yllättäen hyppäävät eteesi puskista kädet ojossa ja karjuen "pakko saada hoitaa sun vauvaaa!!1", jonka jälkeen nappaavat kauhistuneen, vieraita pelkäävän mukulasi kätösiinsä, ja alkavat tätä hoivata. Just joo.

Vierailija
14/15 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

:'D

Vierailija
15/15 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvallasi on ihan normaali kehitysvaihe menossa. Vierastaminen. Se ei ole vieraiden ihmisten aiheuttama, vaan ihan vaan vauvan omaa kehittymistä ja kasvamista :)

Esikoiseni alkoi vierastamaan varhain, jo 5 kk iässä, ja miehen sukulaiset päättivät että se on minun syytäni. Olin heidän mielestään hoitanut vauvaa jotenkin väärin, kun hän vierasti sukulaisia jotka oli tavannut elämänsä aikana 2 kertaa. Ensin parin viikon ikäisenä, ja toisen kerran omissa ristiäisissään.   Joo-o. Ihan tuttujahan heidän olisi pitänyt vauvalle jo olla kun niin usein oli ehtinyt tavata heidät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi