Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laiton lomautus

Vierailija
27.06.2014 |

Osaiskohan täällä joku auttaa, kun lomautusilmoitus lävähti tänään postitse eikä tunnu nyt menevän ihan yks yhteen. Ensinnäkin olen siis jäämässä tänään jo huhtikuussa sovitulle kesälomalle 5vko jonka jälkeen käytän 3vko säästövapaita pois. Viime viikolla oli töissä yt-tilaisuus jossa tuotiin esille mahdollisista lomautuksista heinä-elokuun ajalla, tuotiin erikseen esille että asia ei koske esim. minua juuri ennalta sovittujen vapaiden takia. Lomautusilmoitus väittää kyllä toista ja lisäksi postitettu eilen ja laitettu kakkosena, eli ovat näköjään laskeneet sen varaan että olisin jo jäänyt lomalle ilmoituksen saapuessa.. Toisin kävi!

Ja nyt siis itse lomautusilmoitukseen;

Ilmoituksessa ensinnäkin perusteltu lomautus sekä taloudellisilla ja tuotannollisilla syillä (7.luvun 3§) että työn tilapäisellä vähentymisellä (5.luvun 2.1.1§). Miten voi olla sekä että?? Tuon ensimmäisen nyt ymmärrään mutta jälkimmäistä en, koska duunareilla teetetty överiä alkuvuodesta asti työtilanteen takia, viimeksi olin juuri eilen 3h ylitöissä.

Toisekseen lomautuksen toteuttamistapakohdassa ruksittu eka kokoaikaisesti ja kirjoitettu 14.7.2014 alkaen ja päättyen 31.1.2015.
 Sitten kuitenki ruksittu taas siten että kohta ja siihen kirjoitettu:

"Kaikki lomautukset toteutetaan aikavälillä 1.7.2014-31.1.2015 ja lomautusten arvioitu kesto on enintään 90pvä. Blalblabla-yksikkö lomautetaan 1.7.2014-8.7.2014 välillä  ja tällöin koko yksikö on suljettu. Blablabla1- ja Blablabla2-yksiköt lomautetaan 14.7.2014-21.7.2014 välillä. Tämän jälkeen lomautukset toteutetaan erillisen suunnitelman mukaan porrastettuna, työtilanteesta riippuen."

Niin eli siis mitenkä oli??

Lomautuksen kesto ja sen alkamispäivässä ruksittu määräaikaisesti kohta ja taas laitettu alkaen 14.7.2014-31.1.2015, mikä myös ihmetyttää koska eikö määräaikainen yksipuolinen lomautus voi enimmillään kestää vain se 90pvä.

Voisikohan joku byrokratiaa puhuva vääntää tän ratakiskosta mulle ja vähän selkeyttää? Ja mitenkähän nyt noi huhtikuussa sovitut vuosilomat ja säästövapaat?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et vielä tänään ole liiton jäsen, kannattaa liittyä jo tänään. Tai vähintään kassan, vaikka ei sieltä tuohon lomautukseen vielä ehdi päivärahaa saada.

Minä käsittäisin tuon niin, että se 90 päivän lomautus tulee tuolla aikavälillä erikseen sovittavana aikana, eli sinun lomasi ja säästövapaasi nyt menevät aikaisemman suunnitelman mukaan. Lomautus voi olla vaikka lokakuusta alkaen.

Vierailija
2/16 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan tämä nyt oikeasti vasta lain etukäteen vaatima varoitus mahdollisesta tulevasta lomautuksesta? Se pitää antaa x päivää ennen lomautuksen alkua, ja jos olet nyt jäämässä lomalle, se on toimitettu sinulle ajoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaako olla 90 työpäivää? En jaksa tarkastaa, eiköhän nuo löydy hellosti netistä tai sitten soitto liiton juristille. Ei ole tulllut selvitetty, koska olen ollut vain kerran toistaiseksi lomautettuna ja siitäkin ajasta olin puolet töissä.

Vierailija
4/16 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein näyttää menevän. Työnantajalla on tiedossa tästä eteenpäin tuleva kapasiteetin tarve. Menneillä EI merkitystä.

Vierailija
5/16 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös lomautusilmoitus tule antaa henkilökohtiasesti ja todistettavasti? Eli käytännössä esimies tuo paperit eteen ja niihin vedetään allekirjoituset. Tuo oli varmaan vain yt-neuvottelun tulosten ilmoitus. Lomautukset ilmoitetaan erikseen.

Vierailija
6/16 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan selkeä ilmoitus YT:n lopputuloksesta, siinähän sanotaan, että yksiköt lomautettu tietyllä tavalla ja loput lomautukset tilanteen mukaan.

Vierailija
7/16 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 07:54"]

Eikös lomautusilmoitus tule antaa henkilökohtiasesti ja todistettavasti? Eli käytännössä esimies tuo paperit eteen ja niihin vedetään allekirjoituset. Tuo oli varmaan vain yt-neuvottelun tulosten ilmoitus. Lomautukset ilmoitetaan erikseen.

[/quote]

Ei tarvitse antaa todistettavasti. Jos ei voi antaa henkilökohtaisesti, voi lomautusilmoituksen toimittaa kirjeitse tai sähköisesti.

Vierailija
8/16 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapussa lukee lomautusilmoitus/todistus ja samannäköinen lappunen kun ennen, lisäksi siinä kaikki henkilötiedot yms ja samassa kirjekuoressa oli lommautetun asionti te-toimistossa lappunen. Kiitokset jo vastanneille ja netistä löytyy kyllä ne perustiedot mutta en itse vastaavasta löytänyt tietoa. Liittoon en kuulu, pitää varmaan liittyä pikimmiten. Jos ei oman alan liittoa ole niin onkohan se sitten ytk?

Vierailija
9/16 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juur tätä(kin) varten on ammattiliitot; sieltä saat neuvoja, jos olet jäsen eikä tarvitse täällä arvailla. Jos et vielä ole liittynyt, niin tee se jo tänään. Suosittelen samaa kaikille jotka kuuluvat vain työttömyyskassaan; vaikka ammattiliiton jäsenmaksu on kalliimpi kuin työttömyyskassan niin menetykset voivat olla paljon suuremmat kun tuletkin työnantajan kusettamaksi. Luottamusmies ja liiton henkilökunta huolehtivat että asiat hoidetaan oikein. 

Vierailija
10/16 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysille; minkä alan työehtosopimus teillä on? Kuka sen neuvottelee? Kannattaa liittyä siihen työntekijäliittoon joka on tes-sopijapuoli koska vain tämä liitto voi tarvittaessa viedä työehtosopimusrikkomukset työtuomioistuimeen. Sitä ei hoida ytk (vaikka mainostaakin jotain lakineuvontaa, mutta sillä ei tee mitään jos oikeuteen asti pitää mennä). 

Vierailija
11/16 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ollut aiemminkin lomautettuna, mutta et edes kassaan kuulu?

Ei hyvää päivää, toivottavasti sunlaisia ei ole yhtään enempää!

Vierailija
12/16 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 08:29"]Kyllä lapussa lukee lomautusilmoitus/todistus ja samannäköinen lappunen kun ennen, lisäksi siinä kaikki henkilötiedot yms ja samassa kirjekuoressa oli lommautetun asionti te-toimistossa lappunen. Kiitokset jo vastanneille ja netistä löytyy kyllä ne perustiedot mutta en itse vastaavasta löytänyt tietoa. Liittoon en kuulu, pitää varmaan liittyä pikimmiten. Jos ei oman alan liittoa ole niin onkohan se sitten ytk?

[/quote]

Ytk on työttömyyskassa, ei liitto. Kaltaisiasi loiseläjiä auttaa neuvomalla paikallinen työsuojelupiiri, jos muilta kiireiltään ehtivät.

Vierailija
13/16 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän alallla ei valitettavasti omaa tes:iä ole. Aikasempi lomautus oli edellisellä työnantajalla eri alan hommissa jolloin kuuluin sen alan ammattiliittoon.

Soitin työnjohtajalle joka selitti asian niin että tämä tosiaan olisi lomautusilmoitus ja käytännössä tarkoittaa sitä että olen tämän ajan lomautettuna niin että 14.-21.7.2014 olen kokoaikaisesti lomautettu ja sen jälkeen lomautus jatkuu kokoaikaisena 31.1.2014 asti niin että edetään päivä kerrallaan työtilanteen mukaan. Eli jos vaikka maanantaina todetaan että tänään ei ole töitä niin ei tarvitse töihin tulla mutta jos sitten tiiistaiksi tulee toimeksianto työnantajalle niin sitten töihin.

Vuosilomani kuluu tavallisesti ja siltä ajalta saan palkan mutta ei keskeytä lomautusta, säästövapaita ei voi kuulemma pitää lomautuksen aikana vaikka olisivat ennalta sovitut.

Tuntuu kyllä jotenkin hullulta että nyt joutuisi sitten helmikuuhun asti elää kokoajan odottaen että onko niitä töitä vai ei, tarviikohan huomenna mennä töihin vaiko ei?

Vierailija
14/16 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi seurata yt-neuvotteluita ja kysellä asioista, jos ne koskevat itseä. Se kuuluisa JOKU MUU ei aja sun etuja tai kerro sulle yhtään mitään. Tyhmyttä on olla ottamatta selvää itseään koskevia asioista.

Vierailija
15/16 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö työpaikallasi ole luottamusmiestä? Hänen asiansa olisi selittää nämä jutut sinulle, ei av-palstan (jonka asiantuntemukseen ei aina kannata välttämättä luottaa).

Vierailija
16/16 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kysy pomolta, että tarkoittaako tää että kun mä nyt jään lomalle , niin tuun sitten takasin lomautuksen jälkeen hekmikuun eka päivä 2015.