Uskaltaako irtisanoutua vakityöstä ilman uutta työpaikkaa?
Karenssin toki saa mutta säästöjä on sen verran että ne riittää 3 kk asumiseen ja ruokaan sekä itselle että lapselle. Isompi kysymys on se että saako uutta työpaikkaa jos on työtön... Yliopistokoulutus on ja alan työkokemusta mutta ei ne työpaikat ihan puissa nyt kasva. Nykyinen työ aiheuttaa kuitenkin henkisesti niin pahan olon että koko elämä alkaa siitä kärsiä. Joten uskaltaako vai joutuuko ihan ojasta allikkoon?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai! Mutta varaudu tosiaan siihen, että tulotonta aikaa on vähän enemmän kuin tuon 3kk, koska tukia ei koskaan makseta tulevalta ajalta vaan tarkastellaan kulunutta jaksoa. Ei siinä kyllä enää mitään lippua ja lappua tarvitse lähetellä, kun hoitaa työttömäksi ilmoittautumisen vaikka muutamaa viikkoa ennen karenssin päättymistä. Ehtii työkkäri selvittää mahdolliset esteet ja tehdä lausunnon, jolloin voit laittaa rahahakemuksen sitten heti kun karenssi + 2-4 viikkoa on kulunut.
Hienoa tietysti jos saat siinä ajassa uuden työn, mutta eipä niitä aina saa.
Työvoimatoimistoon lähetetään toki tarvittavat liitteet, mutta liitto pyytää myös vielä omansa ensimmäisen hakemuksen käsittelyssä.
Mitä liitteitä nämä siis on?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai! Mutta varaudu tosiaan siihen, että tulotonta aikaa on vähän enemmän kuin tuon 3kk, koska tukia ei koskaan makseta tulevalta ajalta vaan tarkastellaan kulunutta jaksoa. Ei siinä kyllä enää mitään lippua ja lappua tarvitse lähetellä, kun hoitaa työttömäksi ilmoittautumisen vaikka muutamaa viikkoa ennen karenssin päättymistä. Ehtii työkkäri selvittää mahdolliset esteet ja tehdä lausunnon, jolloin voit laittaa rahahakemuksen sitten heti kun karenssi + 2-4 viikkoa on kulunut.
Työvoimatoimistoon lähetetään toki tarvittavat liitteet, mutta liitto pyytää myös vielä omansa ensimmäisen hakemuksen käsittelyssä.
Mitä liitteitä nämä siis on?
Ap
Ainakin palkkatodistus. Nykyään liitto taitaa saada tämän automaattisesti joltain taholta, mutta jos on ollut sairaslomia tms. niin joudut pyytämään itse työnantajalta/palkanlaskijalta.
Ei kannata. hanki uusi työ ensin. Moni työnanataja suhtautuu kielteisesti siihen että hakija on työtön.
nimim. kokemusta on
Älä irtisanoudu, koska työlliset saavat helpommin uuden työpaikan ja olet palkkaneuvottelussa huomattavasti paremmassa asemassa uutta työsopimusta sopiessa.
Vierailija kirjoitti:
Saikulle tai opintovapaalle mieluummin.
Mutta jatkuvasti irtisanotaan ihmisiä, joten kyllä työttömätkin löytävät töitä.
Sairauslomalle vain siinätapauksessa, että on oikeasti sairas. Mukasairaiden saikuttelijoiden takia palkallinen sairauslomakin poistetaan kohta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen aina hankkinut ensin uuden työn ja vasta sitten irtisanoutunut vanhasta.
Niinhän se on tietysti parasta, mutta entä jos nykyinen työ ahdistaa paljon eikä uutta työtä ole saanut? Ap
No sitten kannattaa vähän miettiä sitäkin että onko se ruoho sittenkään vihreämpää aidan toisella puollella.
Poistuuko oingelmasi sillä että syrjäydyt työmarkkinoilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ilmoittautua heti työttömäksi kun työt loppuu. Ei siinä tarvitse sitä 3kk odottaa. En tiedä ap:n kohdalla, mutta jollakin voisi olla oikeus toimeentulotukeen kun ei saa päivärahaa. Jos ap:lla omistusasunto ja säästöjä useampi tonni, niin tilanne on eri. Silloin tuskin saa mitään.
On omistusasunto josta tosin suurimman osan omistaa pankki. Tilillä kymppitonni säästöjä. En usko saavani tttukea. Ap
Ei pankki omista osuutta asunnostasi. Mistä sinulla tuollaisia hassuja luuloja on tullut?
Tuolla on jo useampikin todennut sen faktan, että työpaikan vaihtajat menevät työttömien työnhakijoiden ohi. Tuoreimpia prosentteja en ole selvittänyt, mutta selvästi useammin työhön palkataan työtä vaihtava kuin työtön. Lisäksi työllistyminen vaikeutuu merkittävästi jo kolmen kuukauden työttömyyden jälkeen.
Itse en siis jäisi pois ennen kuin olisi uusi työ tiedossa.
Ja tosiaan sitä karenssiakaan ei kannata laskea niin, että riittää kun pärjää 3 kk. Kyllä puskurina kannattaa olla hyvinkin puolen vuoden elämiskustannukset.
Vierailija kirjoitti:
Uskaltaa. Aion tehdä saman. Elämä kantaa, kyllä akateeminen työllistyy. Mulla on kiva työ ja hyvä palkka, mutta työmatka 280km eli eri kaupungissa. En jaksa enää asua erossa perheestäni (olen siis äiti), ja aion nyt tehdä saman mitä ap suunnittelee.
Ja miksi sinä etä voi ensin etsiä uutta työtä?
Vierailija kirjoitti:
Tuolla on jo useampikin todennut sen faktan, että työpaikan vaihtajat menevät työttömien työnhakijoiden ohi. Tuoreimpia prosentteja en ole selvittänyt, mutta selvästi useammin työhön palkataan työtä vaihtava kuin työtön. Lisäksi työllistyminen vaikeutuu merkittävästi jo kolmen kuukauden työttömyyden jälkeen.
Itse en siis jäisi pois ennen kuin olisi uusi työ tiedossa.
Ja tosiaan sitä karenssiakaan ei kannata laskea niin, että riittää kun pärjää 3 kk. Kyllä puskurina kannattaa olla hyvinkin puolen vuoden elämiskustannukset.
Irtisanoutuminen työttömäksi jääden, on myös erittäin epäilyttävää työnantajien mielestä. Ihminen ei ehkä ole työkuntoinen lainkaan joidenkin ongelmiensa vuoksi.
En uskaltaisi, ellei säästöjä olisi vähintään parin vuoden menojen verran.
Riippuu myös millainen alasi työllistävyys on. Oma alani on tällä hetkellä sellainen, että kysyntää työntekijöille tuntuu olevan enemmän kuin hakijoita joten itse uskaltaisin. Voisi jopa olla etu sanoa, että voin aloittaa työt heti huomenna kuin katsella kalenterista miten se nyt meneekään, kun huomioidaan irtisanomisaika.
En suosittele. Pari työkaveria teki näin. Toisella meni yli vuosi ennenkuin sai uuden työpaikan ja toinen tuli takaisin, kun ei se palkka sitten noussutkaan. Tätä ensimmäistä kaveria ei haluttu takaisin, vaikka oli työssään huippupätevä. Oli polttanut siltoja takanaan riittävästi. Liian kovat luulot itsestään. Luuli kävelevänsä sisään pariinkin saman sektorin firmaan. Ei päässyt edes haastatteluun, kun huhut huonosta käytöksestä kiirivät johtaja tasolla. Työskentelee nykyisin ihan eri sektorilla.
Tällä hetkellä sanoisin, että ei kannata. Tee vielä vaikka jouluun asti töitä ja säästä niin paljon kuin pystyt (3kk säästöt kuulostavat minusta tosi pieniltä tämmöisen suunnitelman kanssa!) ja etsi samalla uusia töitä. Jos ei natsaa ennen joulua, irtisanoudu silloin. Muista hakea laajalta alueelta ja kääntää kaikki kivet, jos todella haluat vaihtaa työtä.
Onko oikeasti niin, että työttömät ovat pohjasakkaa ja vain jo työssäolevat saa uuden työpaikan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ilmoittautua heti työttömäksi kun työt loppuu. Ei siinä tarvitse sitä 3kk odottaa. En tiedä ap:n kohdalla, mutta jollakin voisi olla oikeus toimeentulotukeen kun ei saa päivärahaa. Jos ap:lla omistusasunto ja säästöjä useampi tonni, niin tilanne on eri. Silloin tuskin saa mitään.
Tietenkin voi, mutta ei kannata, ellei ihan välttämättä halua työkkärin velvoitteita. Mitä järkeä niitä on itselleen hommata, kun karenssin takia ei saa mitään etuja! Karenssin kannattaa antaa kulua mahdollisimman pitkälle ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskaltaa. Aion tehdä saman. Elämä kantaa, kyllä akateeminen työllistyy. Mulla on kiva työ ja hyvä palkka, mutta työmatka 280km eli eri kaupungissa. En jaksa enää asua erossa perheestäni (olen siis äiti), ja aion nyt tehdä saman mitä ap suunnittelee.
Ja miksi sinä etä voi ensin etsiä uutta työtä?
Arvaa olenko yrittänyt? Nyt en vaan enää jaksa. Kokeilepa itse pienten lasten äitinä asua viikot erossa lapsistasi. Onko kivaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen aina hankkinut ensin uuden työn ja vasta sitten irtisanoutunut vanhasta.
Niinhän se on tietysti parasta, mutta entä jos nykyinen työ ahdistaa paljon eikä uutta työtä ole saanut? Ap
Mä tein niin,etten enää jatkanut määräaikaista työsuhdetta,jatkoin keikkapaikassa keikkailemalla,sieltä sain pikku sijaisuuden. Sitten sen jälkeen palasin takaisin omaan työhöni,eri työpisteelle vaan.
Riippuen alasta,katso keikkapaikkoja.
Muistat vaan laittaa joka tilistä "lomarahat " säästöön.
Hyvin pärjäät.
Kato onko kuntarekry sivuilla keikkoja,seure,mitä niitä onkaan eilakaisla jne monster,en muista kaikkia.
Kassat saavat palkkatiedot tulorekisteristä nykyään, ei sinne tarvitse mitään pitkiä selvityksiä tehdä.
On omistusasunto josta tosin suurimman osan omistaa pankki. Tilillä kymppitonni säästöjä. En usko saavani tttukea. Ap