Jos omakotitalossa on uima-allas, niin nostaako se asunnon hintaa ylöspäin?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso rasite, ylläpitokulut valtavat ja pilaa talon.
Miten ylläpitokulut ovat valtavat? Jos lämmitetään ilmalämpöpumpulla.
Sähkö (ILP:kin kuluttaa sähköä), vesimaksut tuhansista litroista, huoltoakin se vaatii.
Himouimarikaan tuskin arvostaa kovin korkealle, jos siinä pystyy vain 10 metrin lenkkiä uimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkö (ILP:kin kuluttaa sähköä), vesimaksut tuhansista litroista, huoltoakin se vaatii.
Himouimarikaan tuskin arvostaa kovin korkealle, jos siinä pystyy vain 10 metrin lenkkiä uimaan.
Minä himoitsen kesämökille uima-allasta. Juuri siihen 10 metrin lenkin uimiseen. Mistä löytäisin tiedon kuluista? En yhtään osaa itse arvioida, paljonnsen lämmittäminen (kesä-aikaan) maksaa, tai paljon veden tilaaminen säiliöautolla maksaa.
Jos on ulkona, eikä heti talon vieressä kiinni, nostaa.
Sisällä ainakin minulle ehdoton turn-off.
Löysin yhden mielenkiintoisen talon, mutta siinä oli kellarikerroksessa saunaosasto ja uima-allas. Sitä kosteuden määrää, joka ylöspäin nousee… ei käyty edes paikanpäällä katsomassa.
No eipä rahvaan kämppiin ole uima-altaita rakennettu etenkään sisälle. Sehän vaatii aika ison talon, että voi uhrata neliöitä allasosastolle.
Eli luksustalon ominaisuuksiahan nämä ovat. Hintaa nostava vaikutus.
No eihän se nyt ylöspäin nosta vaan alespäin.
En ostaisi taloa, jossa on sisällä uima-allas. Yleensä ne on postimerkin kokoisia länttejä, joilla ei tee mitään. Menee vain yksi huone kokonaan hukkaan. Jos uima-allasta on joskus käytetty niin kosteusongelmien riski on olemassa. Minulle uima-allas sisällä on talon arvoa alentava ellei kyse ole luksuslukaalista, jossa on allasosasto viimeisin päälle. Pihalla oleva hyvin hoidettu allas vielä menettelee.
Suurella todennäköisyydellä laskee. On todellinen riski monessa kohteessa joita nähty.
Tekee pihasta älyttömän ruman. Sopii tyylitajuttomille.
En ottaisi uima-altaalla varustettua taloa riesakseni edes ilmaiseksi.
Jos allas on sisällä, en ostaisi. Jos ulkona, nostaa se arvoa. Oletuksena toki että se on hoidettu.
Olen nähnyt näitä vedestä tyhjennettyjä altaita, joissa allas on peitetty jollakin. Kaikkea muuta kuin funktionaalisia ja kauniita tiloja.
Lisäksi rikkaat rouvat tuppaavat putoamaan tyhjennettyihin altaisiin, jos niitä ei ole peitetty, ja murtamaan luitaan. Turvallisuusriski.
En ostaisi. Eli mun silmissä laskee arvoa. Joku erillinen pieni poreallas sisällä olisi ok, mutta ei mitään talmasta uima-allasta, jonka hoitamisessa on hirveä homma ja kosteusvauriot taattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju, mutta silti yhä validi.
5 vuoden kokemuksella ulko-altaasta: pidän altaassa 5 kuukautta noin 27-28 astetta lämmintä, lämmitys lämpöpumpulla. Kesäaikana sähköä on kulunut veden kiertoon n. 1300 kWh ja lämmitykseen 900 kWh. Sähköön ja siirtoon voi laskea rahana n. 300e.
Vettä tarvitsee lisätä vuosittain n. 10 kuutiota, kustannus noin 50 euroa.
Kemikaalit ja puhdistusaineet, voi laskea n. 50 euroa.
Eli noin 400 euroa per vuosi ja allasrobotti hoitaa putsauksen. Minusta aika vähän siihen nähden, että vesi on 27-28 asteista 4,5 kuukautta putkeen.
Jos se allas on alle 10 vuotta vanha, niin ostaja siitä joko maksaa jotain, tai on maksamatta. Jos se on uima-altaiden kultakaudelta, eli -60-70 luvuilta, Juokse!
Vierailija kirjoitti:
Tuttava osti omakotitalon, jonka pohjakerroksessa on uima-allas.
Tuttava on remontoimassa taloa perusteellisesti. Mutta sitä hän tiedä, mitä hän tekisi uima-altaalle.
Tavaroiden varastopaikka on yksi mahdollisuus.
Eli hän ei todellakaan ollut kiinostunut uima-altaasta. Mutta tykästyi taloon muuten.
Tätini talossa ratkaisu oli tehdä lattia päälle ja luukku alas uima-altaaseen, jota käytetään varastotilana.
Sisällä laskee (kosteusongelmat). Ulkona voi nostaakin, jos on järkevästi toteutettu.
Meillä oli uima-allas. Hyvä ilmanvaihto, ei ongelmaa. Vesi haihtuu yllättävän nopeasti, täytyy lisätä. Lisäksi tarvittavat mittaukset ja aineiden laitot. Puhdistukset.. vähän kun näkee vaivaa , on siitä iloa.
Minullapa on kylpy tynnyri.