Miksei pikkukunnissa hyväksytä mitään erilaista?
https://www.is.fi/viihde/art-2000008077347.html
Tämä oli tuttua yhdessä Oulun läheisessä kylässä jo ei-lestoille. Itse en siis lestadiolaiseen yhteisöön kuulu, joten tässä omia kokemuksia: tyttöjen piti leikkiä kotileikkejä tai urheilla, teini-iässä sitten sekoilla kännissä (jos joutui putkaan, niin se oli sulka hattuun), musiikkia ja kuvataiteita harrastavia vihattiin. Minutkin on pahoinpidelty koulussa useaan kertaan taideharrastukseni takia. Opettajia ei kiinnostanut puuttua kiusaamiseen. Poikien piti pelata lätkää tai rällätä mopolla. Niin ja ryypätä tietysti, vanhempia ei kiinnosta (eikä kiinnosta vieläkään fb:n puskaradion perusteella) missä lapsensa hilluvat ja mitä tekevät. Ei ole tavatonta että postilaatikkoihin laitetaan sitä itseään tai heitellään postit pitkin peltoja.
Siellä on myös sellaista että muualta tulleita vihataan. Pitää mielellään ottaa puoliso naapurista. En voi lakata ihmettelemästä, miksi kukaan haluaa perustaa perheen ihmisen kanssa, jonka on tuntenut koko ikänsä ja jolle saattaa olla jotain sukua... Useampi kaverini on naimisissa luokkakaverinsa kanssa. Pappani meni naimisiin ulkopaikkakuntalaisen tummaverikön kanssa, jolla oli vielä kaukaisia sukujuuria ulkomailla. Perhe isäni mukaan lukien joutui aivan järkyttävän, suorastaan r***** vihan kohteeksi.
Ei tarvitse kuin muuttaa Ouluun niin on helpompi hengittää. Itse kyllä muuttaisin mielelläni kauas ulkomaille, mutta taloustilanne ei sitä salli.
Kommentit (24)
Toisaalta tällaisia tarinoita tuntuu olevan ihan kaikkialla Suomessa. Seks. vähemmistöjä ja muutenkaan mitään herkkyyttä ei oikein vieläkään siedetä meidän yhteiskunnassa. Eräs ystäväni, tunnettu taiteilija ja h*m*, joutui pahoinpitelyn uhriksi Helsingissä. Syynä h*m*viha.
Varsinkin herkkiä, taiteellisia poikia kiusataan ihan kaikkialla. H*m* on haukkumasana. Erästä piirtämistä harrastavaa kaveriani h*m*teltiin, niin mä heitin siihen takaisin että "Mitä tuota itsestäänselvyyksiä huutelemaan. Me kaikkihan ollaan h*m*ja, h*m* sapiens" :) Ja ikää mulla oli reilusti alle 10 v.
Toivottavasti kulttuuripääkaupungin titteli tuo muutosta tuohon patavanhoilliseen meininkiin! Siinä ainakin olisi yksi selkeä parannuksen paikka, erilaisuuden hyväksyminen...
Me emme ole samasta muotista.
Vierailija kirjoitti:
Keskusta.
Ja Limingassa varsinkin PS, hyi v***u mikä kivikautinen kylä.
"Varsinkin herkkiä, taiteellisia poikia kiusataan ihan kaikkialla." Helppoja kohteita, voi lähtökohtaisesti ajatella, ettei tule kiusaajalle samalla mitalla takaisin...
"Älä pelkää liikaa hylätyksi tulemista. Jos joku hylkää, se ei ole sun arvoinen ihminen, jos ei ymmärrä sua sellaisena kuin olet."
Hienoa ajattelua Arttu Mustoselta
Tuollaista se on etelässäkin. Ehkei sentään ihan vihaa ulkopaikkakuntalaisia kohtaan, oli monella puoliso naapurikunnasta tai jostain vähän kauempaakin. Mutta muuten ihan samalla lailla ahdistavan ummehtunutta kaavamaista menoa, ja jos siitä poikkeaa, juorutaan, pidetään outona. Missään ei saa liikkua rauhassa kun joku huomaa ja raportoi sen eteenpäin. Itse sain kuulla heti että minut on nähty jossain uuden mieheni kanssa.
En usko että siinä on taustalla muuta kuin se että mitä pienempi paikka, niin sitä varmemmin ihmiset tuntevat toisensta ja ovat kiinnostuneita toistensa asioista niin hyvässä kuin pahassa.
Pikkupaikkakunnallahan naapuritkin tunnetaan monessa sukupolvessa ja oikeastaan kaikki ihmiset jotka tapaat ovat jotenkin merkityksellisiä, tunnet ne ihmiset ja heidän historiansa.
Sen sijaan kun mennään suureen kaupunkiin, niin ihmiset eivät tunne toisiaan. Voit asua 20 vuotta samassa asunnossa, etkä tunne kaikkia samassa rapussa olevia edes ulkonäöltä, puhumattakaan että tietäisit missä he ovat töissä tms. Ketään ei kiinnosta mitä joku muu touhuaa.
Jos Oulu tosiaan saisi tuota meidän erilaisuuttamme enemmän esiin tuovaa puolta esille, kulttuuripääkaupunki alkaisi olla jo ihan kannatettava juttu. Nyt on tosiaan ajattelu aakeilla laakeilla ahdasta, liian tukkoista. Varmaan pitkät perinteet mutta onneksi niitä voi muuttaa ja/tai pyrkiä muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta tällaisia tarinoita tuntuu olevan ihan kaikkialla Suomessa. Seks. vähemmistöjä ja muutenkaan mitään herkkyyttä ei oikein vieläkään siedetä meidän yhteiskunnassa. Eräs ystäväni, tunnettu taiteilija ja h*m*, joutui pahoinpitelyn uhriksi Helsingissä. Syynä h*m*viha.
Varsinkin herkkiä, taiteellisia poikia kiusataan ihan kaikkialla. H*m* on haukkumasana. Erästä piirtämistä harrastavaa kaveriani h*m*teltiin, niin mä heitin siihen takaisin että "Mitä tuota itsestäänselvyyksiä huutelemaan. Me kaikkihan ollaan h*m*ja, h*m* sapiens" :) Ja ikää mulla oli reilusti alle 10 v.
Herkille lampaille ei ole laumassa tilaa.
Lauman viesti kuuluu: "kuole tai vahvistu".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskusta.
Ja Limingassa varsinkin PS, hyi v***u mikä kivikautinen kylä.
Sinnehän PS suunnittelee suojeluskunnan perustamista. Varmasti toteutuu, nyt kun on valtuuston 2. suurin puolue ja sai rutkasti lisäpaikkoja. Miksi pikkukunnissa ja -kaupungeissa on niin paljon vihaa? Miksei voida elää ilon kautta kuten vaikkapa italialaisissa kylissä, joita rakastan enemmän kuin maailman isoja kaupunkeja.
Itse en ole voinut käydä omalla kotikaupungissani moneen vuoteen, eräs sukulaiseni on siellä PS:n aktiivina. Vihaa kaikkea estetiikkaa, humanismia ja toisista välittämistä. En voi olla tekemisissä sellaisen ihmisen kanssa, jota suorastaan pelkään.
"Ketään ei kiinnosta suuressa kaupungissa, mitä joku muu touhuaa."
Tästä seuraa suurempaa suvaitsevaisuutta, ehkäpä paradoksaalisesti?
"Herkille lampaille ei ole laumassa tilaa.
Lauman viesti kuuluu: "kuole tai vahvistu".
Elon Musk oli koulukiusattu. Nyt yksi maailman rikkaimpia ihmisiä ja edelläkulkijoita...
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä muuten kusetusta. Onhan siellä Helsingissä punvihreät kuplat joillain alueilla todellisuus, ja sitten on näitä m*muongelma-alueita missä on vähän eri todellisuus.
Krista Kosonenkin ihmetteli miten persuilla voi olla niin suuri kannatus kun ei hän ketään persua tunne.
Itse en voi käsittää, miksi kukaan haluaa vapaaehtoisesti muuttaa Helsingistä muualle. Tai sitten muualta kotoisin oleva muuttaa Helsingistä takaisin kotikyläänsä. Jotenkin yököttää nuo lehtien hehkutusjutut: "Paljasjalkainen stadilainen Suvi muutti Lappiin, eikä enää koskaan muuta takaisin".
Itsekin keskustalaisessa pikkukylässä kasvaneena nauroin niille vitseille, että helsinkiläisten mielestä Kehä 3 ulkopuolella ei ole elämää. No se ei ollutkaan vitsi, tajusin sen kun muutin Helsinkiin. Ei sitä oikeaa elämää Stadin ulkopuolella ole. Tai on, mutta ihmiset ovat hyvin sivistymättömiä. Luonto on monissa paikoissa kauniimpaa, ei sen puoleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä muuten kusetusta. Onhan siellä Helsingissä punvihreät kuplat joillain alueilla todellisuus, ja sitten on näitä m*muongelma-alueita missä on vähän eri todellisuus.
Krista Kosonenkin ihmetteli miten persuilla voi olla niin suuri kannatus kun ei hän ketään persua tunne.
Jotkut ihmiset ovat täysin sosioekonomisesti sokeita. Eivät esim. ymmärrä miten kolossaalinen ero on jonkun Töölön ja Jakomäen välillä esim. väestöpohjan osalta.
Itse olen asunut lähes koko ikäni täällä maalla, mutta olen ollut tälle tosiasialle melko sokea. Aloin seurustelemaan ulkomaalaistaustaisen miehen kanssa ja herranjumala, miten aikuiset ihmiset vuonna 2021 vielä jaksavat toljottaa suomea hieman murtaen puhuvaa ihmistä.
Tuo Artun tapaus:
Siis v***u kuinka säälittävää, että lukiossakin pitää kiusata! Itsellä kävi Limingassa nimenomaan päin vastoin, ne l***a-kiusaajat menivät amikseen ja lukiossa sain olla rauhassa. Ne l****t jotka eivät kiusanneet, erosivat lahkosta lukiossa tai sen jälkeen. Mutta joo, en ikinä muuttaisi tuonne käpykylään takaisin, useampi kaveri on muuttanut jopa Helsingistä asti, koska halvat tontit...