Jalat kipeytyivät kävelystä- v******a
Aiemmin oli jo ongelmia viime vuonna kipuilun kanssa. Tänä vuonna kun kilojen kertyminen alkoi ärsyttää aloitin taas kävelyt. Ensin tunnin reippaita lenkkejä ja sen jälkeen kahden tunnin lenkkejä silloin tällöin. Koin ensin jalkojen kestävän ja vielä mitä!
Ovat TAAS kipeät. Oikeasta jalasta akillesjänne taas kipeytyi ja vasemmasta jalasta polvi! Pidin nyt noin viikon tauon kokonaan ja kun eilen kävin lenkillä niin lihakset kipeänä ja taas tuo akillesjänne ja koko nilkka.
Pyörää en osaa huoltaa ja ei ole varaa. Voi varmaan unohtaa painonhallinnan kun paikat menevät vain kipeäksi. Ei tällainen säälittävä luuseri missään onnistu, vanha urheilija huonossa kunnossa, typerä läski ämmä :( todettu jo ultraäänessä viime vuonna tuo paska nilkka.
Kommentit (44)
Mene metsään ja jossa jalkasi saavat monipuolista liikuntaa jaloillesi.
Kun valitset kävelykenkiä mene sellaiseen kauppaan, jossa osataan neuvoa
Ihan kunnolliset lenkkarit ja puoliksi poluilla ja asfaltilla (purtsia ei ole ihan vieressä).
Eli tähänkin menee siis tolkuttomasti taas rahaa 😔
Ja en tarvitse pronaatiotukia tms.
Mitä tuo sensuroitu sana tarkoittaa?
"vi**uilkaa"
"vilpoisaa"
"varjossa" ?
Nivelrikkoa? Nilkan ja jalkaterän virheellinen asento? Käy lääkärillä terveysasemalla. Itsellä on nivelrikkoa, joka alkoi vaihdevuosien kanssa samaan aikaan. Glukosamiini auttoi ja auttaa täysillä vieläkin, olen syönyt sitä nyt pari vuotta. Ylipainoa ei ole. Googlaa.
Liikunta ei ole välttämätöntä painonhallinnalle, mutta hommaa hyvät kengät kävelyyn (ei välttämättä tarkoita että kalliit).
Kävele pehmeällä alustalla ja aloita lyhyemmillä lenkeillä. Jalkaterän lihasten vahvistuminen ottaa aikansa, varsinkin jos painoa on tullut lisää.
Voi v-n itku kun tarvitsisi jo uudet silmälasitkin että näkisi kunnolla ja kävelystä oli apua masennukseenkin. Aina tulee pelkkiä vastoinkäymisiä tielle enää näemmä. Voisin antaa kohta jo periksi. Nytkin jalat naksuvat ja ovat kipeät 🥺 hukkaan heitin vuodet urheillessa ja eläessä terveellisesti.
Kato netistä ohjeita fillarin huoltoon, suurin osa onnistuu helposti kotona. (eikä ole kallista,toivottavasti)
Liikunta on kaikinpuolin hyväksi kaikessa,myös painonhallinnassa, ei edes tee mieli herkkuja liikunnan jälkeen.Aivot myös tykkää liikunnasta,vaikka se kuulostaakin kummalliselta.
Vierailija kirjoitti:
Kävele pehmeällä alustalla ja aloita lyhyemmillä lenkeillä. Jalkaterän lihasten vahvistuminen ottaa aikansa, varsinkin jos painoa on tullut lisää.
Painoa ei ole enempää tullut kuin muutama kilo ja nyt lähtenytkin. Olen normaalipainossa ja ylipainoa ei ole ollut koskaan. Ultraäänessä todettiin viime vuonna jotain tendinopatian tyyppistä. Ensin menetin kyvyn juosta ja enää en voi edes kävellä näemmä. Koko talven tein lyhyempiä lenkkejä harvemmin ja nyt kun lisäsin treenin määrää niin kipeytyi.
Kestää aikansa ennen kuin kroppa alkaa kestää rasitusta. Ylipaino lisää ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Kestää aikansa ennen kuin kroppa alkaa kestää rasitusta. Ylipaino lisää ongelmia.
Ylipainoa ei ole. Siis miten voi kävelystä mennä jalat näin kipeiksi vanhalla urheilijalla! Enkä ole edes vanha. 35.
Eli olen samassa kunnossa kuin 50v ylipainoinen nainen 😔
Siis mistä ihmeestä tulee luulo, että olen YLIPAINOINEN???? En syö kuin sika kuten useimmat! En ole tätä ansainnut!!!!!
No, (varsinkin asfaltilla) kävely on jaloille aika rankkaa. Kävely pitää aloittaa hyvin varovasti pienillä matkoilla, eikä yhtäkkiä päivittäin pitkillä matkoilla.
Etene kävelyssä hitaammin tai valitse laji, jossa on vähemmän raistusta nivelille, kuten juurikin se pyöräily tai uinti. Lisäksi kannattaisi aloittaa kuntosaliharjoittelu, siinäkin hitaasti edeten.
Painonhallinnan kannalta tärkeintä on ruokavalio eli jos motivaatiosi on painonpudotuksessa, niin kannattaa keskittyä siihen. Hyvä tavoite on lisätä kasviksia, niin että tulee vähintään se puoli kiloa päivässä syötyä niitä.
On jonkin verran ylipainoa. Lenkkeilen joka päivä kävellen. Joku paikka on aina kipeänä, välillä enemmän välillä vähemmän. Olen vaan oppinut sietämään sitä. Sanoisin että muodeista jne viis niin hyvät jalkineet on todella a ja o vaikkei olisi kovin kauniit. Itse pidän roskikselta löydettyjä kenkiä jotka on ollut ovh:lta kalliit mutta kuluneet jne. Ne on kuitenkin hyvät jalkaan ja kivut vähän vähentyneet. On askellusvirhettä ja nilkan virhe-asentoa. Myös penikat iskee ajoittain.
Akillesjänteeseen kannattaa suhtautua kuitenkin tarkemmin kuin joissain tilanteissa se voi jopa mennä poikki. Kannattaa venytellä kevyesti vaikka sattuisi.
Terpan fysioterapiasta voisi saada vinkkejä vain terveyskeskusmaksun hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä ihmeestä tulee luulo, että olen YLIPAINOINEN???? En syö kuin sika kuten useimmat! En ole tätä ansainnut!!!!!
Jos olet ap niin mainitsit itse olevasi läski.
Onko sulla kunnolliset kengät kävelyyn? Ja millaisella alustalla kävelet, asvalttia vai poluilla?