Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako muuttaa omilleen tässä tilanteessa?

Vierailija
27.06.2021 |

Olen 18-vuotias lukiolainen. Käyn koulua naapurikaupungissa.

Olen tähän asti asunut kotona, mutta koulumatkan raskaus alkaa tuntumaan. Olen jonkin verran joutunut käymään läpi juttuja nyt kesälläkin, kun osassa aineita oppimistulokset jäivät vajaiksi ihan yleisen väsymyksen vuoksi: koulumatkani on 1.5h suuntaansa (hieman alle tunti bussilla ja kahden ja puolen kilometrin kävely (ei, en ole mitenkään erityisen sporttinen ihminen, olen hidas kävelemään) - usein bussia joutuu vielä odottelemaan koulun jälkeen puolisen tuntia, eli yleensä olen kotona vasta kuuden aikoihin illalla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että läksyihin ynnä muuhun jää ruoanlaiton, suihkun ja muun iltapuuhan jälkeen korkeintaan 2h - siis keskimäärin puoli tuntia per aine. Yritän päästä nukkumaan viimeistään yhdeltätoista, jotta saan herättyä seuraavana aamuna kello 5.30, ja sekin on raskasta.

Kyllä tästä koulumatkasta selviää, mutta ei se kovin positiivisesti koulunkäyntiin vaikuta. Olisiko järkevämpää kirjoitusten yms. kannalta muuttaa pois vaikka nyt loppukesästä/alkusyksystä? Jonkin verran olen jo varautunut (alkuperäinen muuttosuunnitelma ensi vuoden kesälle), olisiko tässä vaiheessa muutosta enemmän hyötyä kuin haittaa?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheen vierestä hieman, eikö tästä pitäisi jutella vanhemman/vanhempien kanssa? Eikä täällä!

Vierailija
2/21 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiheen vierestä hieman, eikö tästä pitäisi jutella vanhemman/vanhempien kanssa? Eikä täällä!

Vanhempien kanssa juteltu jo, heidän asenne on tyyliä "aikuinen lapsi niin hälläväliä". Siksi haluaisin kuulla vähän muidenkin aikuisten mietteitä tilanteesta.

-AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No todellakin muutat, eihän tossa ole mitään järkeä. Joka tapauksessa muuttaisit pian, miksi venyttää väistämätöntä?

Vierailija
4/21 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko alkaa tehdä läksyt koulussa koulun jälkeen?

Sitten olisi vapaailta kotona.

Vierailija
5/21 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo kulkeminen ole melko kallista?

Vierailija
6/21 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittaa.

Meinaisit siis omaan asuntoon?

Pitää maksaa vuokra, vakuutukset, sähkö, vesi... eli käydä töissä.

Pitää käydä itse kaupassa, valmistaa itse ruoka, siivota,  pyykätä (ostaa pyykkikone)..

Helpommalla pääset kun asut vaan kotona vielä vuoden.

Vierailija
7/21 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntola olisi tietenkin se helpoin ja vaivattomin vaihtoehto. Viikonlopuiksi vain kotiin.

Vierailija
8/21 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisit omassa asunnossa asuessasi opintotuen ja ilmeisesti asumistuen (opintolaina ehkä pitää ottaa). Tarkasta kelan sivuilta. Menettäisit koulumatkatuen. Ehkä voisit yöpyä asunnossa osan viikosta. Jos vanhemmillasi on varaa, heidän kannattaa ehkä ostaa ja olisit heille vuokralla.

Vierailija
9/21 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee läksyt bussissa.

Vierailija
10/21 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä maksat oman asunnon, otatko opintolainaa siihen?

Ja miten joudut laittaman itse ruokaa jos asut kotona, eikö kotona ole ruokaa valmiina lämmitettäväksi, eikö vanhemmat sen vertaa välitä lukiota käyvästä lapsestaan.

Ja miksi ette jo alunperin jutelleet kotona, että jaksatko käydä lukioita toisessa kaupungissa kolme vuotta?

Jos saat erittäin edullisen huoneen tai asunnon niin muuta, selvitä ensi taloudelliset asiat.

Käsittämätön aika päivästä menee pelkkiin koulumatkoihin, tuntuu uskomattomalta koko tarina sinänsä.

Trollihan tämän täytyy olla.

Vierailija
11/21 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä rahakuviot selviksi. Jos on varaa asua omillaan, niin miksi ei. Vuokra, vuokravakuus, kotivakuutus, sähkö, vesi, ruoka, koulumenot, kännykkä, netti ja muut menot. Saatko rahat riittämään ?

Vierailija
12/21 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matka on liian pitkä. Hanki joku soluasunto viikoiksi.

Vierailija
13/21 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako velkaantua jo näin aikaisessa vaiheessa? Miksi et tutkisi nettilukion mahdollisuutta, eikö sellainen ole vielä olemassa? Voisit sitten asua kaikessa rauhassa kotonasi ja keskittyä opintoihin paremmin.

Vierailija
14/21 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni kävi lukiossa toisella paikkakunnalla. Lopulta matkustelu kävi niin raskaaksi, että hän muutti lukiokaverinsa kanssa kahden hengen soluasuntoon koulun lähelle. Elämänlaatu parani kertaheitolla. Hän sai opintotukea, asumistukea, ja me vanhemmat autoimme häntä myös rahallisesti. En tiedä miten hän olisi pärjännyt ilman apuamme, luultavasti olisi joutunut hakemaan töitä. Itse olen kuitenkin sillä kannalla, että hankalasta elämäntilanteesta kannattaa lähteä eteenpäin.

Vierailija
15/21 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että ainakin vanhempasi toivovat sun jo muuttavan, kun ei kiinnosta. Itse muuttaisin, en jaksaisi tuollaisia matkoja. Ennemmin vaikka osa-aika työhön, kuin kököttäisin bussissa melkein 10 h viiko.

Vierailija
16/21 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaat kämpän ja tuet nyt kesäloman aikana. Ei kannata tuohon matkaan noin paljon uhrata aikaa ja omillaan saa elää omalla tyylillään. 

Jos vanhemmilta ei rahaa tule elämiseen niin sitten jotain työtä lisäksi tai opintolainaa. Pistät toimeksi nyt, niin ei tarvitse syksyllä enää hohhailla.

Omat lapseni ovat muuttaneet koulun perässä heti yläasteen jälkeen ja homma on toiminut. Pari kertaa nukkuneet pommiin ja avustanut rahallisesti tietenkin.

Vierailija
17/21 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sinä laitat nytkin ruokasi itse etkä syö äitisi laittamaa ruokaa, miksi et asuisi omillasi? Vanhempasi ovat edelleen elatusvelvollisia, mikä vaikuttaa omiin tukiisi. Siksi sinun ei tarvitse mennä töihin vaan vaatia vanhempia kustantamaana asuminen.

Ei matkustaminenkaan ilmaista ole, joku senkin on maksanut. Kummallista, jos et ole oppinut noin pitkän bussimatkan aikana oppinut tekemään läksyjä.

Vierailija
18/21 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sinä laitat nytkin ruokasi itse etkä syö äitisi laittamaa ruokaa, miksi et asuisi omillasi? Vanhempasi ovat edelleen elatusvelvollisia, mikä vaikuttaa omiin tukiisi. Siksi sinun ei tarvitse mennä töihin vaan vaatia vanhempia kustantamaana asuminen.

Ei matkustaminenkaan ilmaista ole, joku senkin on maksanut. Kummallista, jos et ole oppinut noin pitkän bussimatkan aikana oppinut tekemään läksyjä.

Aloittaja on 18-vuotias eli täysi-ikäinen,  eihän silloin vanhemmat ole enää elatusvelvollisia.

Vierailija
19/21 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuljin lukiossa niin että bussissa kului aamuin ja illoin 30 minuuttia. Tuo aika ei ollut minulle mitenkään ongelmallinen koska joko tein sen ajan läksyjä tai nukuin. Todella usein nukuin noin 25 min ja sitten olin illalla kotona noin 16.30 aikoihin pirteänä päiväunien jälkeen. Jos koululla oli odotusaikaa ennen bussin tuloa niin joko rentouduin kavereiden kanssa sen ajan tai sitten tein läksyjä.

Kävelymatkasi bussile päivittäin lienee hyvää ulkoilua joka olisi suotavaa tehdä vaikka asuisit omassa asunnossakin.

Vierailija
20/21 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolapaikka olisi helpoin vaihtoehto, jos sieltä saa huonekalutkin.

Oletko tietoinen lukiokavereittesi tilanteista sikäli, että isoveli olisi armeijassa t. isosisko opiskelemassa ja huone tyhjillään? Voisiko siitä tulla ratkaisu ? Ei tarvi säätää huonekalujen kanssa, kunhan vie omat tavaransa, siis läppärin, vaatteet, vuodevaatteet(?) ja mahdollisesti astioita ja sitten ruokatarvikkeet. Olet siellä 2-4 yötä ja iltaa. Viikonlopuiksi kotiin.

Oma asunto olisi se työläin juttu, mutta kai sekin onnistuu. Entä jos opinnot muuttuvat taas etäopiskeluksi eikä tarvi kulkeakaan. Turhaa panostusta?

Hyvää jatkoa mitä sitten päätätkin!