Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako muuttaa omilleen tässä tilanteessa?

Vierailija
27.06.2021 |

Olen 18-vuotias lukiolainen. Käyn koulua naapurikaupungissa.

Olen tähän asti asunut kotona, mutta koulumatkan raskaus alkaa tuntumaan. Olen jonkin verran joutunut käymään läpi juttuja nyt kesälläkin, kun osassa aineita oppimistulokset jäivät vajaiksi ihan yleisen väsymyksen vuoksi: koulumatkani on 1.5h suuntaansa (hieman alle tunti bussilla ja kahden ja puolen kilometrin kävely (ei, en ole mitenkään erityisen sporttinen ihminen, olen hidas kävelemään) - usein bussia joutuu vielä odottelemaan koulun jälkeen puolisen tuntia, eli yleensä olen kotona vasta kuuden aikoihin illalla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että läksyihin ynnä muuhun jää ruoanlaiton, suihkun ja muun iltapuuhan jälkeen korkeintaan 2h - siis keskimäärin puoli tuntia per aine. Yritän päästä nukkumaan viimeistään yhdeltätoista, jotta saan herättyä seuraavana aamuna kello 5.30, ja sekin on raskasta.

Kyllä tästä koulumatkasta selviää, mutta ei se kovin positiivisesti koulunkäyntiin vaikuta. Olisiko järkevämpää kirjoitusten yms. kannalta muuttaa pois vaikka nyt loppukesästä/alkusyksystä? Jonkin verran olen jo varautunut (alkuperäinen muuttosuunnitelma ensi vuoden kesälle), olisiko tässä vaiheessa muutosta enemmän hyötyä kuin haittaa?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun sinä laitat nytkin ruokasi itse etkä syö äitisi laittamaa ruokaa, miksi et asuisi omillasi? Vanhempasi ovat edelleen elatusvelvollisia, mikä vaikuttaa omiin tukiisi. Siksi sinun ei tarvitse mennä töihin vaan vaatia vanhempia kustantamaana asuminen.

Ei matkustaminenkaan ilmaista ole, joku senkin on maksanut. Kummallista, jos et ole oppinut noin pitkän bussimatkan aikana oppinut tekemään läksyjä.

Aloittaja on 18-vuotias eli täysi-ikäinen,  eihän silloin vanhemmat ole enää elatusvelvollisia.

Vanhempien lakisääteinen elatusvelvollisuus loppuu, kun lapsi täyttää 18 vuotta eli tulee täysi-ikäiseksi. Tämä on pääsääntö, mutta tästä on säädetty poikkeus. Vanhempi voi olla elatusvelvollinen suhteessa lapseen, jos se on kokonaisuutena arvioiden kohtuullista ja elatuksen tarve johtuu lapsen koulutuksesta. Elatusvelvollisuus kattaa lukion päättämisen eli elatusapua voidaan velvoittaa maksamaan lukiosta valmistumiseen saakka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla