"Hyvä tyyppi"
Millainen on siis tämän maagisen sanaparin kuvaama henkilö? Olen törmännyt käsitteeseen mm. työpaikkailmoituksissa. Määritelkää minulle "hyvä tyyppi". Oma veikkaukseni on, että 99%:sti "hyvä tyyppi" on ainakin mieshenkilö. Nainen ei voi olla "hyvä tyyppi" vai voiko?
Mielestäni kysymyksessä on kiertoilamisu sille, että henkilö ei ole järin pätevä, mutta jostain syystä naamakerroin toimii.
Kommentit (14)
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 09:21"]
Millainen on siis tämän maagisen sanaparin kuvaama henkilö? Olen törmännyt käsitteeseen mm. työpaikkailmoituksissa. Määritelkää minulle "hyvä tyyppi". Oma veikkaukseni on, että 99%:sti "hyvä tyyppi" on ainakin mieshenkilö. Nainen ei voi olla "hyvä tyyppi" vai voiko?
Mielestäni kysymyksessä on kiertoilamisu sille, että henkilö ei ole järin pätevä, mutta jostain syystä naamakerroin toimii.
[/quote]
hyvästä tyypistä tulee mieleen sellainen jolla paljon tuttuja eli sosiaalinen ihminen, tällainen tyyppi voi siis olla hyvä tai voi oikeasti olla täysi paskakasa (kiusaaja ym), miehet nimittävät toisiaan hyviksi tyypeiksi.
Hyvä ihminen taas on kunnollinen ihminen, joka ei tee tahallisesti muille pahaa.
Hyvä tyyppi on siis mielestäni melko todennäköisesti oikeasti paska.
Hyvä tyyppi osaa työnsä riittävän hyvin mutta on mukava työkaveri. Sitten on ne kiipijät, nörtit ja muut joiden työsuoritukset ovat loistavia, mutta ihmisinä ovat syystä tai toisesta sietämättömiä.
Hyvä tyyppi tarkoitta henkilökemioita. Sitä, että henkilö sopii osaksi muuta työporukkaa/tiimiä. Daa'
Se tarkoittaa juuri sitä, hyvää tyyppiä. Henkilöä joka on sosiaalisissa tilanteissa luonteva, yleensä kaikkien pitämä ja rehti.
Itse olen kuullut naisten ja miesten sanovan noin deiteille tai esim. tilanteessa kun joku puolituttu/tuttu/kaveri on yrittänyt iskeä: "Olet ihan hyvä tyyppi, mutta..." eli siinä mielessä ei ehkä yllä edes asteikolle "ihan ok".
Mä tiedän. Mä en ole hyvä tyyppi!
Hyvä tyyppi on sellainen, joka on reipas, tarttuu toimeen nopeasti, eikä ole koskaan huonolla tuulella. On nätti/komea ja sopusuhtainen. Ei ole koskaan kulahtaneen näköinen, eikä äreä.
Ei arvostele pomoja ja suhtautuu myönteisesti uusiin ideoihin. Innostaa toisia ihmisiä ja innostuu itsekin. Ei ole kuitenkaan hyökkäävä eikä tuppautuva.
Ei ehkä ole työpaikan älykkö eikä ahkerin, mutta ei kuitenkaan laiskottelija tai lintsari. Tekee hommansa hyväntuulisesti ja sopeutuu helposti. Koulutus voi olla mikä vaan. Ei kiusaa ketään, pidetty ihminen.
Mä koen olevani hyvä tyyppi. Olen nuori nainen, aina iloinen ja puhelias ja todella ulospäinsuuntautunut. Olen sellainen kaikkien kaveri, joka ei jauha paskaa vaan pitää yllä sellaista positiivista ilmapiiriä ja tosiaan kohtelen kaikkia ihan samalla tavalla. Pistän myös hyvin nopeasti pisteen sille, jos mun tutuista jauhetaan paskaa. Muutaman juoruavan akan oon tällä saanu suututettua, kun ovat juorunneet ihan ihme asioista ja olen siihen sitten tokaissut, että olkaas nyt hei hiljaa kun ette selkeesti tiedä asioista mitään.
Eli minusta hyvä tyyppi on ihminen, joka on iloinen ja puhelias ja tulee kaikkien kanssa toimeen - sekä juttelee kaikille omasta aloitteestaan. Hyvä tyyppi ei usko juoruihin eikä muodosta ennakkoluulojen perusteella kuvaa ihmisestä. Hyvä tyyppi ei puhu kenestäkään pahaa ja on luotettava.
Kun miettii hyviä tyyppejä, monetkin ovat hyviä puhumaan ja delegoimaan. Eivät välttämättä terävimpiä, mutta ymmärtävät lähteä ennenkuin huomataan, että eihän se kaveri oikeasti osannutkaan ...
Vierailija kirjoitti:
hyvästä tyypistä tulee mieleen sellainen jolla paljon tuttuja eli sosiaalinen ihminen, tällainen tyyppi voi siis olla hyvä tai voi oikeasti olla täysi paskakasa (kiusaaja ym), miehet nimittävät toisiaan hyviksi tyypeiksi.
Hyvä ihminen taas on kunnollinen ihminen, joka ei tee tahallisesti muille pahaa.
Hyvä tyyppi on siis mielestäni melko todennäköisesti oikeasti paska.
Ainut juttu, että työnantajat eivät välttämättä etsi hyviä ihmisiä vaan hyviä tyyppejä.
Minusta hyvä tyyppi työpaikalla on se, joka hoitaa hommansa, auttaa tarvittaessa toisia, tulee toimeen kaikkien kanssa ja pitää sen, minkä lupaa. Ei puukota ketään selkään, ei juoruile pahaa toisten selän takana ja on kaikille reilu. Tekee yhteistyötä kaikkien kanssa eikä vaan niiden supermukavien kanssa, joiden kanssa on helppo tulla juttuun. On esimiehelleen helppo alainen, joka hoitaa hommansa ja ottaa vastuun siitä, mistä vastuu pitää hänen toimenkuvassaan ottaa ja on aktiivinen puuttumaan ongelmiin ja hakemaan niihin ratkaisua. Ilmoittaa poissaoloistaan ja joustaa tarvittaessa.
Totta kai 'hyvä tyyppi' voi olla myös älykäs ja ahkera. Monet kuvailevat nyt sellaista hyvää tyyppiä, joka ei oikeasti sitä ole.
Joskus on tarpeen peitellä älyään ollakseen ns. se kaikkien kaveri. Siis sosiaalisissa tilanteissa, ei työhön liittyvissä asioissa. Ne, jotka eivät sopeudu, koska ovat "älykköjä", eivät välttämättä ole yhtään älykkäämpiä kuin muut. He ovat vain sosiaalisesti lahjattomia.
Vierailija kirjoitti:
Minusta hyvä tyyppi työpaikalla on se, joka hoitaa hommansa, auttaa tarvittaessa toisia, tulee toimeen kaikkien kanssa ja pitää sen, minkä lupaa. Ei puukota ketään selkään, ei juoruile pahaa toisten selän takana ja on kaikille reilu. Tekee yhteistyötä kaikkien kanssa eikä vaan niiden supermukavien kanssa, joiden kanssa on helppo tulla juttuun. On esimiehelleen helppo alainen, joka hoitaa hommansa ja ottaa vastuun siitä, mistä vastuu pitää hänen toimenkuvassaan ottaa ja on aktiivinen puuttumaan ongelmiin ja hakemaan niihin ratkaisua. Ilmoittaa poissaoloistaan ja joustaa tarvittaessa.
Juuri näin.
t. Työnantaja
Noinhan se menee kuin aiemmat henkilöt ovat määritelleet, mutta käytännössä miehet helpommin määritellään hyviksi tyypeiksi kuin naiset. Vaikka siis nainen olisi reilu ja mukava "naapurintyttö", niin vastaavanlaista miestä arvostetaan enemmän ja siis valitaan hommaan, johon valitaan se "hyvä tyyppi". Itse oon työkuvioissa liian "älykkö", liian hiljainen, liian suorasanainen ja liian boheemi ulkoisesti vastatakseni hyvää tyyppiä, vaikka olenkin ahkera, rehti ja sinnikäs.