Rahat ei riitä elämiseen ja laskuihin, koko ajan
jää uupumaan jostain. Yhden laskun kun saa kuitattua, muut menee perintään.
Tulot netto 3000€/kk molemmilta yht + lapsilisä 2:dsta, kaksi aikuista, 3 alaikäistä. Asuntolainaa, tonttivuokraa, vakuutukset ...kertokaa muut, miten selviätte.
Kommentit (474)
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 11:25"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 11:20"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 11:14"]
Yli varojen eläminen ei ole mitenkään harvinaista. Lapsia hankitaan enemmän kuin mihin olisi varaa. Omakotitalo pitää tietenkin olla ja kun asutaan omakotitalossa, pitää olla auto. Useimmiten toinenkin. Lasten pitää voida harrastaa samoja asioita kuin toimitusjohtajien ja lääkäreiden lastenkin ja heillä pitää olla samat muotivaatteet ja -vehkeet kuin varakkaiden lapsilla. Kun ne omat tulot ei sitten kuitenkaan ole toimitusjohtajan tulot vaan paljon pienemmät, niin sitten ihmetellään ja itketään, kun ollaan maksuvaikeuksissa.
[/quote]
Onko vertaistuen, neuvojen kysyminen laitonta? Entä itkeminen, minkä rangaistuksen haluaisit antaa?
[/quote]
Tottakai omaa tyhmyyttään saa itkeä. Miksei saisi? Ja hakea vertaistukea muilta typeryksiltä. Samalla tällaiset ketjut toimivat varoitusmerkkinä niille nuorille perheille, jotka ovat vasta aikeissa aloittaa velan ja osamaksujen oton sekä yli varojensa elämisen.
[/quote]
Jos tämä viestiketju toimii varoituksena ja esimerkkinä muille, voitko vetää johtopäätöksen, että kyse on vain tyhmyydestä?
Pitää ottaa myös huomioon, että elämässä voi tulla omasta itsestään riippumattomia asioita, jotka saavat talouden keikalleen. En ala nyt luettelemaan kaikkia niitä psykososiaalisia syitä tässä, mutta esim. työttömyys, sairaus..
ap
Ja niitä varten juuri pitää olla se puskurirahasto. Mopokoulu ei muuen ole mikään yllättävä inhimillinen katastrofi. Eikä älypuhelin.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 11:21"]
Ei, mutta aina voi viedä itse tehtyä. Edelleen ap:lla töröttää kolme teiniä kotona aivan jouten.
[/quote]
Ei pidä muuten paikkaansa. Ovat juuri nyt pesämässä naapurin mummelin ikkunoita ja ajavat nurmikon. Saavat siitä molemmat 10€. Mitäs itse siellä törötät äkäpussi? ;-)
ap
Pikamatikalla säästätte äkkiä ruokakuluissa kun otatte puuron ohjelmaan. Lidlissä paketti hiutaleita on 60 senttiä. Joskus muualtakin saa 2 pkt 1 eurolla. Vertailun vuoksi jos 5 henkeä syö esim. rahkaa aamupalalla tai illalla jne. Ne maksaa 1-2 eur purkki, jolloin aamupalan hinta on tyyliin 5-10 eur päivä. Voitte noin säästää 150-300 eur kk ruoasta heti.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 11:33"]
Ja niitä varten juuri pitää olla se puskurirahasto. Mopokoulu ei muuen ole mikään yllättävä inhimillinen katastrofi. Eikä älypuhelin.
[/quote]
No niistä pn nytt luovuttu jo, peruutin koulun. Helpottaako?
ap
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 11:05"]
Nyt saa vapaasti alapeukuttaa, mutta mä ymmärrän aika hyvin ap:n laskutaitokyvyttömyyttä ja kädettömyyttä (paitsi ruokalaskun osalta).
Meillä erääntyy kolmen kuukauden välein iso kasa laskuja (vesi, autovero, vakuutukset, jätemaksut jne.) ja se kuukausi menee aina vituiksi, eli tulee muistutuksia seuraavalle kuukaudelle ja joku saattaa mennä perintäänkin ennenkuin maksetaan. Sähkölaskuakaan emme saa kilpailutetulta yhtiöltä kuukauden välein, mikä helpottaisi kovasti. Neljä kertaa vuodessa on siis huomattavasti isompi laskuköntti, kuin muulloin. Tämän kiinni säästäminen on tosi vaikeaa, vaikka nyt olen sitä saanut jo hiljalleen kurottua kiinni.
Kuukausille jaettuna nämä saisi maksettua, ongelma on se, että ne tulevat yhtäaikaa. Toistaiseksi en ole keksinyt ratkaisua. Tulevaisuudessa on yritys, että rahoja saisi laskuja varten ennemmin säästöön valmiiksi, kuin meneväksi perintään, mutta se vie aikaa.
Joku ihmetteli sähkölaskua. Sähkölämmitteinen, vanhempi talo vie talvikuukausina ihan kamalasti sähköä! Kylmä talvi = jopa 500 e/kk. Energiaremontteja on tehty, mutta vielä pitäisi saada säästöön mm. takkarahat. Pakko se talo on pitää asumislämpöisenä.
Laina meillä on pienehkö ja marginaali erinomainen. Remonteilla on tehty talon arvoa paljon ostohintaa suuremmaksi.
Joskus osamaksu voi olla ratkaisu, kuten pesukoneen kohdalla. Takuusta pitää pitää huoli, eli jos kone takuuaikana leviää niin ehdottomasti pitää ottaa yhteyttä valmistajaan, eikä hankkia uutta tilalle!
Monella, kuten meillä, auto on pakko olla olemassa työntekoa varten, pyöräily ei vaan onnistu. Dieseliin menee satasia. Kilometrejä tulee niin paljon, että dieselauto ei ole sen kalliimpi, kuin bensalla käyväkään. Renkaita kuluu enemmän, huolto tulee useammin.
Ja monella, kuten meillä, ei ole mahdollisuutta, tai edes halua käyttää ruoanhankkimiseen, laittamiseen, pakastamiseen ym. kovin paljon aikaa, koska elämässä on ehdittävä vähän muutakin. Tietysti se on oma syy, kun ruokalaskua saisi jonkin verran pudotettuakin. Siltikin epäilen, että varsin monella on ruokalaskutilanne sama kuin ap:lla ja minulla, vaikka av:lta saa eri kuvan.
Mullakin oli aikaa juosta vain tarjousten perässä kun olin äitiysvapaalla, leikkelin mainoksista tarjoukset ja ajoin ne läpi kerran viikossa ostaen isompia satseja, pakastaen jne. Päästiin paljon halvemmalla, kaikessa, mutta fakta on, että työssäkäyvillä vanhemmilla tarhaanvientireissuineen, pitkine työmatkoineen ja kotitöineen, aika on rajallinen. Kuten energiakin.
Ei ehkä kannata ottaa niin hirveän syyllistävää asennetta kaikkeen ihan suoriltaan. Kun elämäntilanteita, menoja ym. on niin erilaisia!
[/quote]
Siis mitä ihmettä, tähänhän on helppo ratkaisu. Ensin laskette koko vuoden arvioidut laskut yhteen, sitten jaatte sen 12 ja perustatte vaikka toisen tilin, johon siirrätte joka kuukausi sen summan, jolloin ne laskut, jotka tulevat kolmen-neljän kuukauden välein saa maksettua sieltä.
Nyt on saatava joku tolkku tuohon tilanteeseen. Toistan tässä jo usein tulleita neuvoja, ehkä joukossa joku uusikin:
- asuntolainan korkoasia pitää selvittää välittömästi. Onko sukulaisissa tai ystävissä joku, joka ymmärtäisi tästä enemmän ja osaisi neuvoa teitä? Korko on kohtuuton, ja se kun lähtee nousuun, olette konkurssissa.
- osa-maksulla ostamisesta on päästävä eroon. Jos pakastin on nyt saatava, se ehkä pitää vielä ottaa osa-maksulla, mutta ei mitään muuta enää! Vai voisitteko lainata pakastinrahat sukulaiselta pienemmällä korolla? Mitään puhelimia ym. vempaimia ei osteta enää osa-maksulla. Jos teinillä hajoaa puhelin, pärjätköön 303 luurilla siihen saakka, että on itse tienannut rahat uuteen muotipuhelimeen.
- ruokakuluissa pystyy säästämään, vaikka olisi erityisruokavalioita. Tehkää viikon isommat ostokset Lidlissa kauppalapun kanssa; maidot, siivousaineet, wc-paperit, vihannekset, hedelmät ym. ym. Muista kaupoista haetaan vain se, mitä Lidlistä ei saa, ja sitäkin voi miettiä mikä on tarpeellista. Erityisruokavalioihin liittyvät hankinnat toki, mutta ei yhtään heräteostosta!
- et ole yhtään avannut mitä terveellistä ruokaa teette. Teinipojat syövät valtavia määriä, siispä on alettava tekemään patoja, keittoja, laatikoita esim. keitetyn spagetin ja jauhelihakastikkeen sijaan. Sunnuntaina teette ison kattilallisen lihakeittoa, sen loputtua ti-ke makaronilaatikko jne. Oheen porkkanaraastetta, kauden kasviksia jne. Ei osteta koko vuotta kurkkua ym. vaan katsotaan hintaa.
- teinit, joilla ei ole kesätyötä, joutavat kyllä tekemään kotitöitä ja ruokaa. Laitatte teinit tekemään leipää, keittoja, keräämään marjoja jne. Oppivat samalla hyviä taitoja tulevaisuutta varten, eivät ole ihan kädettömiä kun kotoa lähtevät.
- teinit, joilla ei ole kesätyötä, voivat yrittää työllistyä myös itse. Anopilla käy naapurin poika leikkaamassa nurmikon kerran viikossa, toisen naapurin tyttö kävi pesemässä ikkunat (vaikka anoppi sai vähän korjailla viiruja, tyttö sai silti sovitun palkkansa ja kokemusta). Monet lapsiperheet ovat näin kesällä vailla teiniä, joka katsoisi alakoululaisten perään. Olisiko sukulaisissa tai naapureissa ketään, joka tarvitsisi jotain tällaista apua? Myös mainoksia voi alkaa jakaa. Meillä ei lapset todellakaan saa ilmaiseksi kaikkea, vaikka varaa ehkä olisikin. Kyllä saavat aikanaan tehdä vähintään reilusti normia enemmän kotitöitä, jos aikovat mopokortin tms. saada. Mielellään tienaavat osan rahoista itse. Meillä jo nuorin, 8v tietää, että tekemällä kotitöitä ja näin tienaamalla on mahdollista saada leluja ja pelejä muuten kuin synttäri- tai joululahjaksi. Muuten vain niitä ei osteta, ellei sitten itse tienaa ja säästä.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 09:23"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 09:18"]
No kuulostaa kyllä aika kummalle! Meillä nettotulot 5400e, mutta menot 3700e ja tuossa mukana jo 1100e lainanlyhennys. Meillä nelihenkinen perhe, syödään todella hyvin mutta pääosin kotona, harrastetaan paljon, (matkustellaan paljon, mutta ne maksetaan noista kertyneistä säästöistä), ostetaan laadukkaita vaatteita, meillä on 2 autoa, iso talo jossa sähkölämmitys jne. Joku siis mättää taloudenpidossanne, mutta mikä??
[/quote]
Sitä olen usein miettinyt. Meillä on vanha auto, ei matkustella ikinä, vaatteet kiirpputoreilta. Ehkä osamaksukaupat on yksi paha. Olemme ostaneet mm. pesu- ja tietokoneen osamaksulla. Puhelimet myös. Ruokaa menee aivan järjettömästi n. 1000€/kk. Asuntolainaan 800€/kk seuraavat 15 vuotta. Tonttivuokra 1000€/vuosi. Meillä on myös henkivakuutukset, koska lainantakaisinmaksuturva oli kalliimpi vaihtoehto.
ap
[/quote]
listaa tarkemmin mihin noi rahat menee.
en käsitä miten ruokaan saa menemään tonnin kuussa. tuossa varmasti pääsis jotenkin halvemmalla. osta sellaisia raaka-aineita minkä kilohinta on halvin... vältä eineksiä (kallis €/kg), ja älä osta luomua tai speciaaleja, jotka on 5x kalliimpia kuin normaali raaka-aine.
paljonko on osamaksut per kk?
listatkaa tosiaan kaikki kk kulut ja menot. sentilleen niin näette mihin se raha menee
Voi jösses. Teinien kuuluisi tienata kesätöissä vähintään satasia, ei kymppejä. Minä tein tuollaisia kymppikeikkoja 10-vuotiaana. Olisin sinuna aika hiljaa, ap.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 11:05"]
Meillä erääntyy kolmen kuukauden välein iso kasa laskuja (vesi, autovero, vakuutukset, jätemaksut jne.) ja se kuukausi menee aina vituiksi, eli tulee muistutuksia seuraavalle kuukaudelle ja joku saattaa mennä perintäänkin ennenkuin maksetaan. Sähkölaskuakaan emme saa kilpailutetulta yhtiöltä kuukauden välein, mikä helpottaisi kovasti. Neljä kertaa vuodessa on siis huomattavasti isompi laskuköntti, kuin muulloin. Tämän kiinni säästäminen on tosi vaikeaa, vaikka nyt olen sitä saanut jo hiljalleen kurottua kiinni.
Kuukausille jaettuna nämä saisi maksettua, ongelma on se, että ne tulevat yhtäaikaa. Toistaiseksi en ole keksinyt ratkaisua. Tulevaisuudessa on yritys, että rahoja saisi laskuja varten ennemmin säästöön valmiiksi, kuin meneväksi perintään, mutta se vie aikaa.
[/quote]
Siis taskulaskin ja tiliotteet käteen ja laskee paljonko laskuihin menee vuodessa. Sen summan jakaa 12, niin tietää paljonko laskuihin menee keskimäärin kuukaudessa.
Se summa laitetaan aina tilipäivänä laskunmaksutilille erikseen ja maksellaan sitten laskuja sieltä. Alkuun voi tarvita laittaa jotain isompaa laskua varten vähän ylimääräistä, mutta parin vähä-laskuisen kuukauden jälkeen homma pyörii jo.
Sama se vararahasto: sille oma tili ja tilipäivänä siirretään heti joku summa jemmaan. Olkoon vaikka pienikin, siinä ne pikkuhiljaa kertyy. Jos vaikka ruokamenoista nipistää 10€ kuussa, niin vuoden kuluttua on jo pesukonerahat kasassa.
Sama jotkin auton renkaat, jos 4-5 vuoden välien pitää ostaa 300 euron kesärengassatsi ja 400 euron talvrengassatsi, niin kuukausittain kun varaa 15 euroa jemmatilille, niin ei tarvi murehtia sitäkään rahanmenoa kerralla.
Meilläkin on toukokuu sellainen, että tulee 2 auton kaikki vakuutukset, verot ja katsastukset sekä henkivakuutus ja alkuvuoden sähkölasku maksettavaksi. Siinähän tulee, ei sitä päivittäisessä kulutuksessa huomaa, kun ei se toukokuu meille yllätyksenä tule.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 11:28"]
No, meillä on korkokatto, pitää sitten kysyä tarkemmin, maksuohjelmassa ko. summa on tappiin saakka eli sinne vuoteen 2028. Mitä olet mieltä, voisiko saada lainan jostain muualta halvemmalla? Meillä ei ole takaajia tälle lainalle, talo vakuutena.
ap
[/quote]
Korkokatto, ja silti korko on nyt 5%? Jos korko tosiaan on tuo 500e/kk ja lainapääomaa jäljellä 120000e, niin lainan ehdot ovat kyllä todella huonot, suorastaan vaikea uskoa. Ja myös matemaattisesti mahdotonta, että laina tulisi maksettua vuoteen 2028 mennessä, jos lyhennys on tällä hetkellä vain 300e/kk ja kuukausierän ei ole tarkoitus nousta. Mutta tätä on vähän hankala kommentoida, kun ei tiedä tarkkoja faktoja lainasta. Jokin tässä yhtälössä nyt mättää.
Jos kaikki tuossa pitää paikkansa, niin paremmat lainaehdot pitäisi kyllä saada jostain, mutta tämä riippunee siitä, suostuisiko mikään pankki ylipäätään myöntämään teille lainaa nyt, kun lainahanat ovat kiristyneet. Osaatko sanoa, mikä on talon nykyarvo, ja menisikö se edes kohtuullisen helposti kaupaksi?
Ap mulla on vielä muutama vinkki, jolla olen meidän laskuasioita saanut selvitettyä. Tosiaan meillä on muuttaessa kamala tilanne äitiyslomineen, miehen työttömyyden kanssa, talon arvioitua korkeammat kulut ym. ym. Mut tämä tilanne oli katsottavissa väliaikaiseksi, joskus menee huonosti mutta katse pitää aina pitää valoisampaan kohti. Jossain vaiheessa, kovalla työllä ne selviävät. Lähes kaikilla on joskus tiukka tilanne. Itse olen taas töissä joten raha alkaa riittämään paremmin :)
- kilpailuta vakuutukset, jos et ole sitä vielä tehnyt. Se säästö ei ole kamalan suuri kokonaisuuteen nähden, mutta säästöä kuitenkin. Laita yhteydenottopyyntö kaikkiin yhtiöihin ja pyydä tarjous. Meillä oli tilanne, että bonuksien osalta kannatti ottaa kaikki vakuutukset talolainan ohella, nyt se pitäisikin tarkistaa.
Jos auto ei ole osari, ei kannata ehkä pitää täyskaskoa.
- kilpailuta sähkö, sillä sähkölämmitteisessä talossa sen säästö voi olla isokin. Googlesta kilpailuta sähkö, niin saat ohjeet. On tosi helppoa! Ennen vaihtoa kannattaa kyllä tarkastaa, saako laskun sopivin väliajoin, asia jossa itse mokasin. Sähkön hinta ei merkittävästi laske, eli saattaa olla kannattavaa tehdä määräaikainenkin sopimus.
Ilmalämpöpumppu? Se on parin tonnin investointi, johon itse säästämme, ja tuo jatkossa ihan varmasti hyötyä sähkölaskussa.
- ota yhteyttä pankkiin ihan ehdottomasti niistä koroista. Eivät ole pikkujuttu vaan valtava summa aikaa myöten. Jos korot ovat isot niin kannattaa kysellä lainaa muualta. Tämä on tosi tärkeä juttu! Ihan tärkeimpiä pitkällä viiveellä.
- ihan rehellisesti, onko luottokorttivelkaa, tai ns. tileille ostoja? Meillä tuli luottokorttivelkaa yhdessä vaiheessa, ja se on kalleinta mitä löytyy. Lisäksi jos osamaksut pääsevät muistutuksiin asti jatkuvasti, osamaksuostosten hinta nousee todella korkeaksi. Niistä kannattaa aloittaa, sillä summat ovat pieniä purkaa ja rahaa vapautuu käyttöön jatkuvasti. Eli lyhennä enemmän.
On ihan älyvapaata neuvoa lyhentämään asuntolainaa enemmän, jos pinossa roikkuu korkean koron pikkulaskuja mahdollisinen muistutuksineen... Ne ensin ajan tasalle, sitten pois, vaikka pari kymppiä kuussa/velka, sillä se ei tunnu budjetissa. Kun kaikki osarit on pois, ala säästää sama summa, taikka maksa osalla tästä summasta vaikka asuntolainan lisälyhennyksiä.
- pankkitiliasiat. S-Pankki on maksuton. Kannattaa katsella paljonko pankkikuluihin menee, ja voisiko pankkia vaihtaa ja sulkea maksullisia tilejä. Jonkin verran säästöä kertyy vuodessa. (Jos tilejä on useita, kuten meillä esim. säästötilit, niin ehdottomasti S-Pankkiin, kun säästöjä ei ole niin paljoa, että korot mitään merkitsisivät).
- muut kulutushyödykkeet, joista itse olemme pääasiallisesti luopuneet, esim. kampaaja, koita vaihtaa halvempaan. Harrastusmenoja saa joskus pienemmäksi, käymme itse nykyisin pienellä kuntosalilla ja maksaa paljon vähemmän. Ihan kaikesta ei tarvitse luopua, mutta niiden kuluja pitää pyrkiä vähentämään. Tuleeko kaikki lehdet ihan varmasti luettua? Jos välillä tulee vaan selattua, kannattaa se peruuttaa ja joskus ostaa irtonumero, kun oikein kiinnostaa.
- ruokalaskuihin saat täältä paljon vinkkejä. Omasta mielestäni elämässä on muutakin kuin ruuan kanssa pelaaminen, mutta joissakin asioissa kannattaa säästää. Kaupassa otakin halvemman merkin tuote, ja enimmäkseen halpoja kasviksia ja vihanneksia. Herkkuja puolet vähemmällä kuin ennen, vaikkei kaikkea jättäisikään.
- kirpparit on loistopaikkoja! Harrastan niiden kiertelyä, se vaatii kyllä aikaa ja vaivaa mutta säästöt on isot, jos löytää esim. lasten normaalivaatteita. Huudostakin voi löytää käyttökelpoista vähän kalliimmalla kuin kirppareilta, mutta itse olen paljon ostanut sieltäkin. Mulla on monina päivinä päällä oikein siistit, kauniit ja uudenveroiset vaatteet jotka on jonkun muun hutiostoksia, enkä ole itse maksanut niistä juuri mitään. Alennuksista ostan, jos en kirpparilta löydä. Itsekin kannattaa myydä.
- lahjoihin ym. huomioimiseen menee paljon rahaa, jos ei ole älytön pihtari. Outletit, tarjouskupongit, poistot... Varaudu! Mulla on kaapeissa usein sopivia lahjoja jo valmiina jos tiedän että jossain vaiheessa tulee tuliaisten, vauvalahjojen, joululahjojen vientiä. Vien hyviä ja kalliita esineitä, jotka usein ovat jostakin poistosta. Ja siltikin vien vain sellaisia, mitä itse kelpuuttaisin :)
Pienet harhaostot ja ostosten ylimääräiset kulut vie valtavasti rahaa, jos niitä ei huomioi.
98
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 11:31"]
Jos tämä viestiketju toimii varoituksena ja esimerkkinä muille, voitko vetää johtopäätöksen, että kyse on vain tyhmyydestä?
Pitää ottaa myös huomioon, että elämässä voi tulla omasta itsestään riippumattomia asioita, jotka saavat talouden keikalleen. En ala nyt luettelemaan kaikkia niitä psykososiaalisia syitä tässä, mutta esim. työttömyys, sairaus..
ap
[/quote]
Niihin itsestään riippumattomiin asioihin varaudutaan ennakolta. Velaksi ei osteta mitään muuta kuin asunto. Ja sekin sen hintainen, että on varaa maksella lainoja vaikka ansiosidonnaisellakin. Ansiosidonnaista maksetaan kuintenkin yli vuoden ja jos vuodessa ei työllisty, on syytä laittaa asuntokin myyntiin. Minnekään perähikiälle ei edes kannata muuttaa, jos on aikomus käydä töissä kylän ainoassa työpaikassa. Noin niinkuin kärjistettynä. On myöskin hyvä tiedostaa sellainen asia, että kaikilla ei ole varaa omistusasuntoon. Ikinä. Varsinkin, jos aikoo hankkia useamman kuin yhden lapsen. Vuokra-asuntoon on kuitenkin helpompi saada asumistukea kuin omistusasuntoon, joten sairaus, työttömyys, avioero yms ei horjuta taloutta niin pahasti kuin asuntovelkaisilla omistusasujilla.
Aiemmin oli tapana, että ensin hankittiin yksiö. Sitten myöhemmin, kun vaurastuttiin, hankittiin kaksio. Ja sitten kolmio. Joillain ei ollut koskaan varaa sen isompaan, mutta sitten se kolmio sai riittää. Kerrossängyt on ihan nerokas keksintö. Lapset harrastivat sitä, mihin vanhemmilla oli varaa. Jos rahat väheni, loppui harrastuskin. Kaikkea ei tarvinnut olla, vaikka lapsen kaikenlaista tekikin mieli. Lapsille ja teineille uskallettiin sanoa ääneen: "Meillä ei ole varaa".
Ehkä tästä olikin jo puhetta, mutta oletteko kysyneet pankista lyhennysvapaata? Maksaisitte vain korkoja esim puoli vuotta ja sinä aikana eläisitte ruuan ja muun suhteen niin nuukasti kuin ikinä ja maksaisitte kaikki muut velkanne pois? Tenien kanssa voi jo keskustella tilanteesta ja todeta, että näin on päässyt käymään. Hyvä tilaisuus myös opettaa niille teineille, että älkää te ikinä tehkö näin tyhmästi kuin me vanhemmat olemme tehneet.
Lohdutukseksi sanottakoon, että ette te nyt ole ollenkaan ainoita. Itselläni on tuttavapiirissä useampikin nuori perhe, joiden rahankäyttöä voi vain hämmästellä. Rahaa pannaan haisemaan ihan urakalla, vaikka tulot eivät ole kaksiset. Jotkut ovat jo siinä pisteessä, että joutuvat ostamaan ruokansa pikavipeillä, kun palkat menee laskuihin. Ja seuraavassa kuussa sama juttu.
No ap on ollut koko ajan lyhennysvapaalla.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 09:57"]
Anteeksi nyt vaan, mutta täällä porukka yrittää neuvoa ja auttaa ja kommentiksi tulee selittelyjä lasten kalliista harrastuksista, kovista lisenssimaksuista, ökykännyköiden osamaksuista ja monesta muista täysin turhasta asiasta, joihin vain rikkailla on varaa, ei tavallisilla palkansaajilla. Nämä turhat kun karsii pois, rahaa jää säästöönkin ja on vara syödä laadukkaasti joka päivä. Mutta elämä on monesti valintoja.
[/quote]
Myös tavallisilla palkan saajilla on varaa noihin asioihin kun ei käytä osamaksuja. Osamaksuilla kaikki tulee kalliimmaksi. Kun säästä rahaa etukäteen kaikki on mahdollista.
Tässä yksi köyhyyden resepti:
Tee kolme lasta, vaikka tulot ovat heikot
Ota asuntolaina. Älä kilpailuta sitä kunnolla. Älä ole perillä, mikä korko on eli ole pihalla ihan perusasioista. Maksa korkokatto, joka on silkkaa rahastusta. Anna pankin rahastaa sinulla maksimaalisesti.
Älä kilpailuta sähköä. Älä myöskään pyri säästämään sähkössä.
Älä kilpailuta vakuutuksia. Ota mahdollisimman paljon turhia vapaaehtoisia vakuutuksia, jotta vakuutusyhtiöt pääsevät rahastamaan oikein kunnolla.
Osta lapsille mopot ja maksa kallis ylläpito. Älä tietenkään vaadi tekemään kotona yhtään mitään.
Osta lapsille hienoimmat kännykät mitä markkinoilta löytyy, koska 'kaikilla muillakin on'.
Tarjoa lapsille kalliit harrastukset, koska 'kaikilla muillakin on'.
Älä suunnittele talouttasi yhtään. Siten vähän väliä tulee 'yllättäen' sikasuuria laskuja.
Älä kirjaa ylös menoja. Siksi kauppaankin menee sikana rahaa, vaikka 'ihan vain kaikkea terveellistä ostetaan'.
Oikeasti. Mä ymmärrän köyhyyttä, kun tulee sairautta, työttömyyttä jne. Ihmisillä on oikeasti tosi raskaita ja rankkoja elämäntilanteita. Mutta tyhmyys ja vetelyys sen suhteen, että selvittäisi ja hoitaisi asiat kunnolla, on se mikä ärsyttää.
Jännää huomata kuinka eri tyylisiä rahankäyttötapoja ihmisillä on. Olisi kauheaa joutua käymään jatkuvasti töissä makselleen sataa eri lainaa ja kulutusluottoa. Itse olen valinnut täysin erilaisen elämäntyylin, ei tarvitse rahasta stressata. Pienemmälläkin pärjää, kun on järkeä päässä.
Meillä on kaksi pientä lasta ja itse olen kotona, mies töissä. Miehen palkka alle keskitason. Asutaan omakotitalossa, lainaa ei kyllä ole. Yksi halpa auto, käytetään vain kun pakko. Syödään terveellisesti, ei pihistellä ruuassa muttei siihen montaa sataa kuussa mene. Kaikkeen tarvittavaan rahaa riittää, emme osta velaksi ja vain laadukasta tavaraa. Ei kuljeta kirpparivaatteissa ja matkustellaan ulkomailla. Ei osteta krääsää, lapsemme eivät ole lelujen perään, ei lehtiä, ei veikkauksia/rahapelejä, ei päihteitä. Helppoa. Älkää ostako liikaa kaikkea, vain se mikä on välttämätöntä.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 18:42"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 16:38"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 12:23"]
Reseptiä:
-suihkussa jokainen ihminen saa olla max. 5 minuuttia. Kaikki sen ylimenevä on luksusta. Esimerkiksi kännykkään voi syöttää hälytyksen, jolloin tietää, kun 5 minuuttia suihkussa on kulunut. Hana suljetaan shampoon ja saippuan yms. laittamisen ajaksi. Opeta tämä nuorillesi. Päivittäistä suihkua ei myöskään tarvita. Esim. joka toinen päivä ok, jos ei hikiliikuntaa.
-ovatko talon tiivistykset ok? Jos eivät, paikkaa ne itse.
-pesukone. Jos pesukone rikkoutuu, ja perustelet uuden hankintaa osamaksulla siten, että et jaksa pestä pyykkejä käsin, saat syyttää itseäsi. Älä ole laiska. Teidän olisi tullut toimia siten, että perheen jokainen jäsen pesee käsin pesuvadissa omat vaatteensa siihen saakka, kunnes on varaa ostaa uusi pesukone. Kaikkia vaatteita ei todellakaan tarvitse pestä päivittäin. Itse pyykkäsin paljon käsin opiskeluaikoinani.
-Mopokoulut ja autokoulut... Itse olen lähtöisin varakkaasta perheestä. Minulle ei silti hankittu ajokorttia heti 18-vuotiaana. Nuorten pitää pystyä nielemään asia. Piste. Olet hemmotellut lapsiasi ehkä vähän liikaa.
-ruokalaskusta saat säästettyä välttämällä kalliimpia aineksia. Minun ja mieheni talouden nettotuotot ovat 3500 e ja meillä ei ole lapsia ja asumme kaksiossa. En silti raaski ostaa esim. pähkinöitä, vaikka mieli tekisi.
-valot on suljettava aina, kun niitä ei käytä
-käyttäkää julkista terveyshuoltoa ja peskää kunnolla hampaanne
-lapset ja teinit eivät tarvitse älykännyköitä
-kai kierrätätte lasten varusteet ja vaatteet
-lasten harrastukset: vain kohtuukulutus on hyväksyttävää
[/quote]
Sinulle voisi ihan myöntää Nobelin tai vastaava palkinto näitä hyvistä ja erinomaisista neuvoista. Mikä kuvittelet oikein olevasi? Unohdit vielä kertoa, että kaupan muovikassit voi hyödyntää esim. käyttämällä roskapusseina. Tai voi ostaa kauppakassin, niin ei tarvitse ostaa muovipusseja.
Tiedoksi, kunnallinen hammalääkäri tulee ihan yhtä kalliiksi, kun yksityinen.
[/quote]
Todella ihmeellinen asenne sinulla! Minä ihan varta vasten laitan tänne oikeita vinkkejä, ja sinä tyrmäät ja syyllistät minut ihmisenä. Olet sitten ap tai et, niin joka tapauksessa täysin ala-arvoista käytöstä. On selvää, että nämä vinkit ovat tarpeen ap:lle. Tällaiset asiat eivät olleet hänelle millään tavalla itsestäänselvyyksiä. Sen huomaat, jos ketjun olet lukenut. Laina-asioista onkin jo kerrottu sata kertaa tässä ketjussa. Mutta jos sinua kiinnostaa, mikä olen, niin olen talousalan ammattilainen.
Totta, muovipusseja ei kannata ostella järjettömästi. :)
Kunnallinen hammaslääkäri ei todellakaan tule asiakkaalle yhtä kalliiksi kuin yksityinen. Vai milloin olet maksanut kunnallisesta nopeasta suun rutiinitarkastuksesta 80 euroa ja saman verran suun puhdistuksesta suuhygienistillä (ja näistä siis jo vähennetty Kelan osuus)?
[/quote]
Sinun oma asenteesi on epänormaali. Kuvittelet, että antamasi neuvot ovat jotain niin suurta ja ihmeellistä. Syyllistät ap.ta jolla menee taloudellisesti huonosti ja suoranaista v****lua ehdottaa pyykinpesua käsin, ottiko se niin koville sinua henkilökohtaisesti, jos ap ei halua pestä käsin pyykkiään? Olet itse rikkaan talon tyttö, pumpulissa kasvatettu ja piloille hemmoteltu. Helppo huudella kun itse olet taloutesi saanut kuntoon vanhempien avustuksella.
[/quote]
Ymmärrän, jos olet lukihäiriöinen tms. Siksi viitsin tähdentää sinulle vielä aiempaa tekstiäni.
-en kuvittele. Sinä kuvittelet, että kuvittelen. :) Neuvoni ovat hyviä, eivät suureellisia.
-kirjoitin suoraan
-"Itse pyykkäsin paljon käsin opiskeluaikoinani." Minusta tässä ei ole mitään vittuilua. Jos tuota pitää vittuiluna, on laiska.
-"Itse olen lähtöisin varakkaasta perheestä. Minulle ei silti hankittu ajokorttia heti 18-vuotiaana. Nuorten pitää pystyä nielemään asia. Piste. Olet hemmotellut lapsiasi ehkä vähän liikaa." Vaikka olen varakkaasta perheestä, minua ei "hemmoteltu", kuten ap:n lapsia.
-pohdi, onko sinulla asenneongelma
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 10:55"]
Hullua, jos 120000e lainasta menee korkoa 500e/kk. Se tarkoittaa, että lainan korko olisi 5%, joka olisi tällä hetkellä todella korkea, kun euriborit huitelevat alle prosentissa ja primekin 1,5%. Eli joko tuossa on (erittäin huono) kiinteä korko tai vähintään 3,5% marginaali! Kannattaa viimeistään nyt selvittää faktat tuosta asuntolainasta. 800e/kk on sinänsä ihan kohtuullinen lainaerä tuon kokoiselle perheelle, mutta on huolestuttavaa, jos korko nielaisee siitä tuollaisen osan. Ja noilla näkymillä sitä ei myöskään saa 15 vuodessa maksettua.
[/quote]
Lainalle on asetettu maksukatto, joten kyllä tuon 15 pitäisi pitää paikkansa maksusuunnitelmassa.
ap
[/quote]
No sitten teidän kuukausierä tulee tulevaisuudessa nousemaan radikaalisti. Annuiteettina teidän kuukausieränne pitäisi olla lähes 1000e tuolla korolla. Suosittelisin edelleenkin selvittämään asian, ettei sen kanssa tule ikäviä yllätyksiä.
[/quote]
No, meillä on korkokatto, pitää sitten kysyä tarkemmin, maksuohjelmassa ko. summa on tappiin saakka eli sinne vuoteen 2028. Mitä olet mieltä, voisiko saada lainan jostain muualta halvemmalla? Meillä ei ole takaajia tälle lainalle, talo vakuutena.
ap